Gå till innehåll

Nato uttag


Rekommendera Poster

Ja och nej. Beror på. Det finns tre olika kontakthylsor och två olika metoder att montera dom.

 

Den äldre typen av kontakthylsor finns för 35 eller 50 kvadrat kabel, men en nyare typ av hylsa har hålet i kabeländen i två steg och kan användas till både 35 och 50.

 

Kabeln kan antingen vara klämd i hylsan, då kan du inte återanvända den hylsan. Eller tennlödd, då kan du återanvända hylsorna och byta till 50 kvadrat om det är den nyare hylsan. Men det går åt en stor lödkolv. Funkar också med brännare men väldigt lätt att överhetta...

 

Och ja, man kan köpa kontakthylsor separat. ^_^

 

För övrigt kan de användas till max 150 A kontinuerligt och 300 A intermittent, vid 24 V.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att man pressar med ett verktyg om pressar jämt runt om. Annars är det väldigt svårt att få i dom i kontakten. Jag rekommenderar lödning, så passar det garanterat.

 

Jag brukar sätta hylsan i ett skruvstäd, sedan värmer jag hela hylsan, och lägger i lödtenn. Sedan är det bara att stoppa ner kabeln. Varmluftspistol brukar räcka.

 

Nato-kontakterna sitter på Volvo bussar som standard för laddning/starthjälp. Så du kan köpa hylsorna på närmsta Volvo lastbil/buss verkstad också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
  • 3 months later...
På 2023-04-12 på 20:38, tipo874 säger:

Kan man plocka ur hylsorna och växla dem? Vi har en TGB30 där uttaget under flaket är polvänt.

Ja men de kan vara trixiga att få ur. Man klickar fast de i själva uttags hylsan, så de siter kvar när man använder dem . Men kolla på en som ej har stiften i sej eller en plundrad, så ser du vart lilla mejseln skall in och du kan få ur hylsorna till kablarna och skifta om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...