Gå till innehåll

Min halvskurna B30 tips & trix.


Malawie

Rekommendera Poster

Japp, kände att det kanske är dags att försöka få liv i 13:bilen.

Problemet är att När den är varm, så knackar den något otroligt, vi snackar https://www.youtube.com/watch?v=ESoVVc8VaVI.
När den är kall är det som vilken gammal Volvomotor som helst. 

Ingen märkbar effektförlust, det blir inte värre när man kör men den pissar olja ifrån lite var stans. 

Bilen har gått 3500 Mil, och även om dessa motorer går hårt så känns väl det som en barnlek för en Volvo?

 

Jag känner att vevlagret är uteslutet för då ska den knacka på tomgång, och inte när man håller gas, Diverse kamdrev är väl inte störda av värme?
Jag tänker mig någonting i stil med stötstänger eller någon ventil? 

Eller det kanske rent av är enklare att bara häva ur motorn, är det mycket jobb? det borde gå att ta underifrån?

Har fått erbjudande att få köpa en motor här på forumet, men jag känner att en B30 som gått 3500 Mil inte på något sätt kan vara slutkörd? borde vara någon liten detalj som typ kommit snett?

Tack för svar.

Mvh, Jimmy. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge diagnos på en stötstångsmotor med hänvisning till en OHC ?

Lyft ventilkåpan, tror du ser vad som hänt, lyftarna måste rotera och då roterar även stötstängerna, roterar de ej börjar kamen gå ner, skeva stänger roterar inte ej heller kärvande lyftare. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 7/24/2018 at 1:55 PM, eile said:

Ge diagnos på en stötstångsmotor med hänvisning till en OHC ?

Lyft ventilkåpan, tror du ser vad som hänt, lyftarna måste rotera och då roterar även stötstängerna, roterar de ej börjar kamen gå ner, skeva stänger roterar inte ej heller kärvande lyftare. 



Glömde helt av att jag skrev här! Ja tack för tipset ska kika på det när jag får packning till ventilkåpan!
Angående länken så tror jag det till och med är en DOHC, men det är oviktigt för jag syftade mer på ljudet i filmen att det var riktigt med knack, och inte lite ventilslammer. 

Men körde i en sådan oljerengöringsgrej och öppnade oljetråget, såg nytt ut, inga bitar eller metallspån. 

Men med nytt filter och ny olja går den som en klocka, får se om det var oljan eller om problemet återkommer. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...