Gå till innehåll

Ljuddämpare och avgasrör C202


Rekommendera Poster

Hej

Har precis fått hem min "nya" C202 årsmodell 1981. Tyvärr visade det sig att det finns hål i avgasröret ca 2 dm framför ljuddämparen och i själva ljuddämparen. Är det någon som har tips på hur man får tag på en ny i ett nafs eftersom jag tänkte besiktiga den inom kort. Det kanske finns andra snillrika lösningar. Kan man ta någon ljuddämpare till en annan bil och använda något slags universal rör. Det skall helst inte sticka i ögonen på besiktningsmannen utan se snyggt ut.

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original gick det väl i kringelekrokar under bilen och mynnade ut på vänster sida?  Gör ett rakt som mynnar ut just innan bakaxeln, helt godkänt på dessa bilar och besiktningen kommer inte bemöda sig att haka på slangar och ev avgastest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte på min. Satte en burk från Biltema, minns inte vilken nån "volvohistoria" har jag för mig, direkt på grenröret sedan en böj som kapades för att komma ut ur hålet på höger sida. Modifierade en av biltemas upphägningar och bultade i golvet. På besiktningen mättes det men som eile skriver så bryr dom sig inte om resultatet på dessa gamla bilar. Visserligen är min en 69a och det kan ju vara andra regler för en 81a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jörgen på Off-road Parts fixade en originalljuddämpare. Satte dit den med lite universalböjar och besiktigade i fredags utan någon anmärkning. Jag lät originalröret sitta kvar som mynnar ut på vänster sida. Det är fortfarande i bra skick. Bifogar en bild för framtida inspiration. Skulle säkert gå att hitta en annan ljuddämpare på Biltema, men det lär inte behövas på många år.

/Jonas

Ljuddämpare C202.JPG

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut.  Vad tog han för burken?      Riktigt gott om plats de är när inte karossen golvet är sänkt över ramen.   Ska göra en ny s böj på min eftersom den varit lappad och är lövtunn, burkarna verka däremot klarat sig, tror det var ett skrotat system från en mitsubishi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1200 för ljuddämparen. Skulle säkert, som någon sade, gå att hitta något som annat billigare som har ungefär samma dimension. Jag var i lite tidsnöd så det blev så här. Dessutom ville jag att det skulle se prydligt och original ut eftersom bilen besiktigades för första gången på 13 år. Jag använde en 45 graders och en 30 graders böj för att få ihop det med röret från grenröret. Anslutningen på ljuddämparen var lite tight i mått, men jag lyckades få ihop det genom att slitsa upp det inre röret som sattes ihop med ljuddämparen. Den bakre klämman används för att fästa upp avgassystemet och kunde i mitt fall inte vara av bygeltyp. Off-road parts hade dessa klämmor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...