Gå till innehåll

TGB 1315, inte riktigt som tänkt.


Tamaz

Rekommendera Poster

Dags för en ny tråd här för er att läsa om de senaste äventyren.

Efter en "honeymoon" som spenderats körandes varsin TGB 11 på ett lajv utanför Uppsala sa frun vid ett svagt tillfälle att hon kanske ville att vi ska ha varsin Terrängbil. :wub:

 

Det finns väl ingen som haft en 11:a som inte drömt om en extra axel? Ska man nu ha två bilar är det väl bra om de är lite olika och kan komplettera varandra tänker jag. Till historien hör att vi under sommaren flyttat från lägenhet i västra Stockholm till en liten gård utanför Ljusdal med vettigare förutsättningar för att ha ytterligare fordon.

 

Lagom till att vi börjat komma i ordning sitter vi i uterummet och ser på åskan medan vi hoppas på regn. Det vi inte vet är att blixten startar skogsbränderna, bara två mil bort. Innan externa resurser finns på plats går lokala brandkåren på knäna, räddningsledarens röst håller inte riktigt när han intervjuas efter ett nästan dygnslångt pass och vi börjar lite på skämt, men också lite på allvar, surfa blocket efter gamla brandbilar. Vi hittar en släckbil i länet och kontaktar brandkåren som då precis fått tag i bilar, främst civila tankbilar, och den mest akuta resursbristen är över. Det blev ingen brandbil, men nu var vi ju inställda på att utöka bilparken.

 

Hittade en 1315 på Blocket i Umeå, enligt annonsen verkade den underhållen, rätt mycket saker var fixat, och den var civilt registrerad och besiktigad nu på våren. Det som stack ut var att den var registrerad med sju bältade sittplatser i skåpet, man kan alltså lagligt åka nio personer i bilen (Förare + 1 passagerare fram + 7 i skåpet), det gör att ha en så stor bil lite mer försvarbart.

 

Vi pratade med säljaren och på en tidig fredagsmorgon drog vi upp mot Umeå.

 

Vi möttes vid grusplanen till en returstation (Varningsklocka 1) och tittade på bilen. Ingen Aluzink, lite rost på hytten men mest ytrost, inget allt för farligt. Inget större angrepp i golvet eller kexchoklad till insteg till exempel. Stegen bak var lite misshandlad i skogen mm. men inget som såg konstigt ut. Lite oljeläck från motorn men inte så det droppade och det känns som standard.

 

Provkörde en vända, motorn kändes trött, men jag var ju van vid min 11:a, inte en 13 med ett enormt skåp, det var också mycket tyngre att ratta och svänga än jag var van vid, så tänkte inte så mycket på det. Motorn spikade lite men säljaren hade fixat med tändningen utan tillgång till stroboskop att ställa ordentligt med, vilket kunde förklara det hela. Säljaren skulle till nån familjemiddag ett antal mil bort och hade lite brottom (Varningsklocka 2) men det var ju trotts allt fredag och inte så konstigt. I övrigt var det inga konstigheter med provkörningen, inga direkta missljud annat än från kylfläkten som ibland tog i resterna av "tratten" vid kylaren. Har samma ibland på min 11:a efter att ha råkat komma upp i 120 i en nedförsbacke på E4:an som fick tratten att ge upp.

 

Nu hade vi åkt så långt och ville bara ha bilen så vi kunde påbörja den långa hemresan. Vi prutade några tusen och var överens. Säljaren hade inte mobilt Bank-ID så pengar swishades till hans svåger efter att han ringt honom och förvarnat (Varningsklocka 3). Vi fyllde i registreringsbeviset och säljaren skulle lägga det på lådan (Varningsklocka 4).

 

Har bara köpt en TGB tidigare, men det är sällan man äger och säljer en sån här bil utan intresse. Det är också lite väl nischat med en sån bil om man vill hålla på med bedrägerier och i mitt huvud hade jag bara fullt upp att tänka på hur det skulle gå med hemresan. Hur lång tid skulle det ta, när skulle vi kunna vara hemma osv.

 

13-01.thumb.jpg.54c83cd2adc945a0d7438dedeb7f7fbf.jpg

Än så länge glad ägare till en 13-bil! :D

13-02.thumb.jpg.f45f45f00db7dfe17da4e6226ad60d59.jpg

 

13-03.thumb.jpg.e73f2322cb718450ab8ee3c8733bbf1e.jpg

Aldrig sett den här förut, tror inte den längre är aktuell.
 

Efter köp ger vi oss iväg mot närmsta mack för att tanka upp bilen och kolla lufttryck i däcken, sånt man vill göra om man ska köra några mil. Ute på lite större väg med högre fart (runt 70) får jag något stänk upp på handen genom den spruckna växelspaksdamasken, det är vatten och inte olja, men jag blir lite orolig. Framme på macken konstaterar jag att det läcker nånstans långt upp vid kylaren och kylvätskebehållaren är nu tom så jag fyller upp den med vatten på macken, tankar i 60 liter 98 och köper en flaska blyersättning. Luftar däcken, det var rätt lågt tryck i flera, vilket kan förklara både att den kändes trött och att det var så tungt att ratta. Upptäcker också att ena bakhjulet läcker luft rätt ordentligt mellan däck och fälg och planen blir att stanna på nån däckverkstad längs vägen för att få hjälp. Största problemet nu är kylaren som läcker så det blir till att åka till Biltema och köpa en stor dunk vi kan ha med extra vatten i. Vid högre hastigheter (typ över 50-60) så är det nu som en konstant blomsprutedusch ur kylaren under växelspaksdamasken men motorn går inte varm. Efter en kilometer tappar bilen all kraft, det går inte att hålla gas, över lägsta varvtalen så dör bara motorn, och efter att ha krupit fram på tomgång på 2:an några hundra meter dör motorn helt och vill inte starta. Efter ett tag hoppar den ändå igång igen, 1,2km kvar till biltema, och vi fortsätter. En gång till dör den på vägen och vi blir stående en stund innan den vill starta igen, men till slut kommer vi fram. Främre höger bakhjul lämnar en fin pöl med bromsvätska på parkeringen. Kaffe med bulle för 5kr ger lite styrka i en nu ganska uppgiven stämning och vi inser att det är lönlöst att försöka få hem bilen. Vi har varken resurser eller ork kvar till det, och med tanke på avstånden mellan civilisationens fläckar så långt norrut känns det rätt idiotiskt att försöka med risk att bli stående längs E4:an. Vi ringer istället runt till verkstäder, halv fyra en fredag eftermiddag i juli när det är kanonväder, det är inte många som inte har semesterstängt, och än färre som svarar. Till slut får vi ändå napp. Meken har tydligen en egen bil med B30 vilket är lovande, men tyvärr inte tid fören nästa fredag. Hittar vi inget annat kan vi ställa bilen på deras parkering och lämna nyckeln i nyckelinkastet. Efter att ha ringt en stund till är klockan över fyra och vi ger upp allt hopp om att kunna få någon hjälp på en gång. Vi köper en ryckstropp som bogserlina på biltema och bogserar 13-bilen genom stan till verkstan. Rätt nerstämda, men ändå lättade över att inte ha nya bilen med oss att ställa till fler problem, rullar vi hemåt igen.

 

13-04.thumb.jpg.590f2610c375589e2f729648f5d28f7b.jpg

Oljepölen under bilen är inte vår utan var där när vi kom.

En vecka senare ringer verkstan och undrar hur mycket sparpengar vi har, motvilligt berättar jag det och att planen är att få den i sådant skick att den kan köras 50 mil hem så jag kan skruva själv sen. Det mest akuta är motorn som går dåligt och dör. Förgasarna plockas isär och rengörs, det var tydligen en hel del oxid, soppan verkar inte vara ovanligt skitig och efter genomgångna förgasare och tändningen tillbakaställd en aning så gick den bra i motorn. Vid en andra provkörning dog den plötsligt igen, och inne i verkstan började det låta och ryka om instrumentpanelen. Det visade sig vara glapp och dålig kontakt i tändningslåset, ett nytt installerades och sen har den tydligen gott bra utan missöden. Det sista var nog det som spökade mest och gjorde att den ibland bara dog.

På torsdag planerar vi att åka upp för att på fredag göra försök två att få hem den. Denna gång tänkte vi ha med verktyg, vattendunk, tre kompletta hjul (för att byta ut det läckande bakhjulet och framhjulen till något mer komfortabelt än de stenhårda originaldäcken), bårar att hänga upp i skåpet att sova i, sovsäckar mm.

Hansen har ställt upp och säljer mig en ny kylare som strax är på väg uppåt i landet, men byte får ske i lugn och ro när bilen väl är hemma.

Om någon har tips på hur man smidigt lyfter av skåpet så skulle det uppskattas. Gärna nån variant där man lyfter det med domkraft/stödben så man kan köra ut bilen. Jag hittade en gammal tråd här på forumet om det, men den hade inte längre fungerande bilder och utan dessa var det svårt att hänga med. Har spanat lite på olika lastbils/släpstödben som kanske går att anpassa för ändamålet, men om någon redan provat och har lite erfarenheter att dela skulle det inte vara helt fel.

Uppdatering kommer!

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägarbytet gick igenom?

 

Annars är Transportstyrelsens app att rekommendera, bara scanana QR kod o ställa över direkt.

Alternativt lägg den gemensamt på lådan när du fotat av den signerade lappen (Postlådor har sprängts för mindre..)

 

Men lycka till med 1315! Är ju trotts allt inte hightech grejjer som kan krångla hur mycket som helst!

 

/JDW, fd maskinist i Laforsen med fd jobbarkompisar som har skog i Huskölen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bajon, har ändrat så det står rätt!

 

JDW:
Ja, ägarbytet gick igenom, missade skriva det. :wacko: Annars hade jag inte gett verkstan mycket jobb. Jag hade för mig att man använde Bank-ID för appen vilket han inte hade, men visst räcker det med körkortet nu när jag tänker efter?

Laforsen är ju nästgårds! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu borde jag väl inte skriva här nått men ..

 

Lättast att montera av skåpet gör man med travers,har för mig de 4 öglorna på taket är lyftpunkter på tgb skåpen

Annars duger en hjullastare med snabel eller gafflar :)

Eller "farlig" versionen med tex minst en high lift för att lyfta ett hörn i taget för att sen föra in en stylta i de rektangulära hålen och sen slutligen

köra undan bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men då ska man ju ha något att lyfta med. Hade gärna sett en variant med fyra "ben" som man monterar och kan hissa upp det med, då går det att göra var man vill och man kan ha med det som behövs i bilen. Känns betydligt säkrare än att använda high-liften, då benen kan ha mer ordentligt anpassad infästning med låsning i fyrkantsrören.

 

11:an har fått låna ut bakhjul + reserv:11.thumb.jpg.c7b6fc7af92241cd4358046cdc62e03b.jpg

 

Kom på att jag glömde skriva att bälgen på främre kardan också var trasig, men det såg jag innan köp. Trodde jag hade en sån hemma då jag beställde en av varje när en gick på 11:an, men jag mindes fel och trodde det var den bakre jag bytt, men det var främre på 11:an också så den jag hade kvar var inte rätt längd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den där stora ladan kommer du inte få problem med att lyfta av skåpet med tex 2 kedjeblock. om du lyckas fästa dom rätt då.

Skåpet ska ju upp bara 10-15cm,kankse lägre om du demonterar bakljusen och tankröret(ingen raketforskning direkt):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takhöjden är inga problem, det är porten! :angry: Skulle gärna ha ett alternativ som fungerar även när man är iväg hemifrån. Kanske går att sätta ett kastblock i något högt och lämpligt (typ en bro) och använda bilens egna vinsch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, om du inte redan sett var kylet läcker så testa att kolla locket ovanpå kylaren, kommer åt det under ett "lock" under/bakom bromsvätskebehållarna har jag för mig, där läckte mitt o sen spred fläkten det överallt, jag behövde bara lossa locket o vända gummipackningen under o böja in "flärparna" lite på locket o dra åt så blev det tätt.

Är ju lätt att kolla så det vore ju tråkigt att hanka sig hem o upptäcka det sen. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpp ur luften ur däcken,alternativ fram med motorsågen och kapa upp ny port/förstora gamla om du vill ha in den i ladan:)

 

Ang kylarlocket så har även detta skvätt-läckage hänt mig för längesen,köpte ett flang nytt på Tatanka parts eller Volvo lastvagnar då mitt gamla

kylarlock va rätt så jistet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-07 på 19:07, Tamaz säger:

Tack Bajon, har ändrat så det står rätt!

 

JDW:
Ja, ägarbytet gick igenom, missade skriva det. :wacko: Annars hade jag inte gett verkstan mycket jobb. Jag hade för mig att man använde Bank-ID för appen vilket han inte hade, men visst räcker det med körkortet nu när jag tänker efter?

Laforsen är ju nästgårds! :D

 

Ja det är köparens körkortsnummer som är "koden".

 

Finns inte ett bygge med stödben i nån tråd på forat nånstans?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom vi några mil. Det läcker friskt ur kylaren, men det går ju alltid att hälla i mer vatten!

 

flyttade upp expansionskärlet så det kan rinna ner i kylaren därifrån. Så som den normalt är placerad är ju botten på behållaren längre ner än anslutningen på kylaren.

 

B630137E-C0DC-4885-A65D-466DE6C9D373.thumb.jpeg.9811f979126eb92380313b456ba7d8ab.jpeg

 

Stannade till och från och fyllde på, men sen tog det stopp när motorn inte ville starta igen. Batteritorsk! Det tar aldrig slut det här... Visst ska laddningslampan lysa när tändningen är på men motorn av? Det gör den inte, det är bara oljelampan som lyser. Undrar jag om någon har kopplat ur den. 

 

Nu sover vi här i bilen i de mysiga bårarna. Imlrgon har vi kanske ork att fortsätta en stund till. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, laddningslampan ska lysa när tändningen är på och motorn står stilla. Generatorn är också beroende av att lampan lyser när motorn startas och den ska börja ladda. Den lilla strömmen som går genom lampan magnetiserar rotorn och så den kan inducera magnetism i lindningarna.

 

Lampan får ström från tändningslåset till den ena anslutningen, kabeln är märkt 51. Lampans andra anslutning går dels till generatorn och också till reläet till halvljusautomatiken, den kabeln är märkt 61.

 

Kolla att kabeln mellan lampan och tändningslåset är ansluten, den kan lätt lossna från flatstiftet på låset om man lyfter på instrumentbrädan. Kolla också att glödlampan är hel.

 

 

 

Laddning.png

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Slår jag på halvljusautomatiken så tänds lampan som den ska med tändningen, annars inte. Vi får se om det löser problemet med laddningen också.

 

visst borde laddning och lampan fungera även om man kopplar ur halvljusautomatiken helt? Så nr 61 bara går ner till generatorn och inte alls ut till brytaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi gett starthjälp genom att ladda ett battteri i taget från vanliga bilen med startkablar, och med halvljusautomatiken på så är laddningslampan tänd, men vid gaspådrag så slocknade den och man hörde hur det klickade till i laddningsrelät. Förhoppningsvis ett problem mindre. :) Tack för hjälpen WF, guld värt att få en bild sådär över kopplingsschemat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylaren läcker mycket, uppskattningsvis mellan 0,5-1L per minut även om man vara står still med motorn av. Tror ni det är någon ide att hälla i en sån burk med CRC radiator seal? Gissar att det finns en del nackdelar? Om inte kan det ju vara värt att prova även om jag tror hålen i kylaren är på tok för stora. Ett annat alternativ är att   hitta mer exakt var hålet är och försöka nypa eller vika ihop de berörda kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan knappast ha hål som ger en minutliter då har någon av de mindre slangarna helt hoppat bort.

Det går bra att köra långt med läckande kylare.

Läcker kylaren så kör med ej trycksatt system dvs öppet system sätt inte på locket eller sätt något under locket, förr passade 5 kronor ganska perfekt på äldre modellen av lock, toppfyll inte expansionskärlet, låt värme reglaget vara lite öppet för att slippa luftficka. Vatten som inte blir trycksatt läcker mycket måttligt och stannar i kylaren av sin kapillärkraft. 

Vanlig kyltätning tex biltemas billiga fungerar.  Är du riktigt orolig för luftfickor som knäcker toppen eller packningen så plocka ur termostatet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den laddar, så grattis! Bra sätt att kolla, om du inte har en voltmeter, är att slå på helljuset med motorn avstängd. Starta sedan motorn medan någon tittar på helljuset, det ska bli tydligt ljusare när generatorn laddar.

 

Och om laddningslampan inte tänds när du slår på tändningen om halvljusautomatiken är från, så är något fel. Huvudmisstänkt är i så fall generatorkolen. När generatorn står stilla går strömmen från tändningslåset, genom laddningslampan och ner till ena kolet, genom fältlindningen och det andra kolet till jord. När generatorn laddar blir det spänning på 61 och laddningslampan får plus på båda anslutningarna och slocknar. Samtidigt får halvljusautomatiken spänning och tänder halvljuset.

 

Lossa kontakten på laddningsreläet. Med motorn avstängd och tändningen på, kortslut sedan 61 på generatorn (DF) till jord, om laddningslampan tänds då så är kolen i generatorn slut. Det är skitenkelt att byta och kolen är billiga. Borde vara lagervara på Volvo eller större bildelsbutik. FMV nr F7050-825527, Volvo nr 825527, Sevma nr 718 30303.

 

 

Generatorkol.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick lös med en näbbtång och grävde mig genom några kanaler för att komma åt originalläckan, de knäcks lätt så det blev några nya läckage, men totalt så rinner det nu något mindre ur kylaren.

 

termostaten måste jag ng lätta på. Är redan luft där skulle jag tro för tempgivaren hoppar rätt vilt fram och tillbaka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skaffar en vanlig digital termometer med sensor på sladd och placerar någonstans på motorn för att ha någon koll på temperaturen, var bör jag sätta den, och vad bör jag ha som riktlinje för maxtemperatur innan det är dags att stanna för en paus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk två gånger innan du lossar termostathuset. Häll i kylartätning och låt det gå en stund, ska mycket till om det inte blir tätt. Min Ferguson läckte ungefär som på din video, hällde i en burk kylartätning och det tätade på ett par minuter. Det var över tio år sedan och är fortfarande tätt...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...