Wingflyer Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Du behöver ingen extra termometer, se bara till att du hela tiden har vatten i systemet så fungerar den inbyggda mätaren bra. Och ett gammalt indiantrick är att ställa bilen i brant uppförsbacke när du fyller på och luftar, så går det lättare. Fyll i kylaren, ända upp, med motorn på tomgång. Kläm ihop övre kylarslangen upprepade gånger för att hjälpa luften ut. Och som Eile skrev, full värme på kupévärmen så den också blir luftad. När det inte längre kommer luft, varva upp motorn några gånger och gör om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Tycker heller inte läckan ser så farligt ut men det ser ut att vara trycksatt, kör utan lock med endast lite vatten i botten på expansionskärlet och värme något lite påslagen , kylartätning, tuggummi eller limtäta eller blåsilcone tätar läckan. Att ha värmen något på kringår termostatet och toppen slipper få en luftficka och spricka, bildas någon luftficka kommer den hamna i värmepacketet och sen vädras ut i kylaren. Ang laddningen så hade du väl problem med tändningslås, men krånglar det mer så lägg en direkt fältspänning ner på df. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Måste jag inte öppna för att få bort luften i toppen då? videon är med kall avstängd motor, inget lock på expansionskärlet. tändningslåset är bytt, och med halvljusautomatiken på verkar laddning fungera precis som det ska. fick svar på min fråga om luften av eile. saken är den att tempmätaren gillar att under långa perioder visa runt 70C, även igår kväll när vattnet kokade, efter att motorn svalnat något och jag fyllt på mer så visade den runt 100. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Nej, när termostaten öppen så är det fritt i övre slangen upp till kylaren. De flesta termostater har dessutom ett litet hål som släpper igenom luft även när den är stängd. Märkligt med laddningen och halvljusautomatiken. Ska inte fungera så om det är rätt kopplat och kolen är ok. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Laddningen kan du kolla med en billig multimeter. Ska vara c:a 27 - 28 volt när den laddar. Mät på batteripolerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Ursäkta, jag menade tempsensorn och inte termostaten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 59 minuter sedan, Tamaz säger: Gick lös med en näbbtång och grävde mig genom några kanaler för att komma åt originalläckan, de knäcks lätt så det blev några nya läckage, men totalt så rinner det nu något mindre ur kylaren. termostaten måste jag ng lätta på. Är redan luft där skulle jag tro för tempgivaren hoppar rätt vilt fram och tillbaka. Knacka på glaset till instrumentet och se om den hoppar ner till 90 när du kör. Mitt instrument brukar fåna sig när den stått länge,kan ta rätt länge innan det blir stabilt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Har du vatten ända upp i slangen till expansionskärlet är inte systemet helt trycklöst och avluftar inte riktigt visst någon liten bubbla kan passera men någon större ventilation och expansion blir hindrad, tänk på hur gammelbilar hade sina kylare innan trycksystemet var på tänkt, så toppfyll inte kylaren. I med kylartätning och kör är inte topppackningen gången kommer den bli tät. ang opålitliga mätare så är det ett visst spänningsfall när skabelysning mm är på även på min rör sig nålen en del vid påsättning av lyse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Kylaren är toppfylld redan, och med tätningsvätska i. Läckaget verkar ha gett sig, nu är frågan bara hur jag ser till att lufta ur ordentligt så det blir adekvat kylning överallt där det behövs. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 10 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Liten update: tror inte det är luft lvar. Tempmätaren visar nog rätt på 70C, i längre uppförsbackar går tempen upp mot 90. Känns som termostaten är fast öppen, men bättre det än tvärt om. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 10 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2018 Enklast att lufta är väl att parkera med nosen högt och öppna kylarlocket och låta den gå på tomgång så bubblorna hittat ut. Det lär väl rinna ut en del så man får väl fylla expansionkärlet igen men det har funkat för att få ut bubblorna för mig ivf. Fortsätter det att komma bubblor hela tiden finns risk att det är luft/avgaser kommer ut i kylvattnet pga otät topp-packning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 11 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2018 Nu är vi hemma! tog nästan exakt 48h. Tack alla för snabb hjälp och tips, nu blir det att vila lite. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 11 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2018 Skönt att höra! Med lite perspektiv brukar man se stora problem som lite mindre och glädja sig åt det positiva. Det viktigaste var väl ägarbytet. Vi har ju tyvärr sett skräckexempel på motsatsen här... Så hjärtligt välkomna i Trettonklubben! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 12 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 12 Augusti , 2018 Tack! Ibland behöver man en extra hand, och ibland är det bättre med en extra axel! Här kommer lite mer bilder från senaste dagarnas missöden: Det gamla startlåset, brann upp inne på verkstan, men har nog glappat en del redan innan. Bild på den "lagade" kylaren. Bogien gillar inte att svänga skarpt där det finns grepp. Är det normalt med mycket "klonkande" i 13-bil när man svänger? Dålig bränsleekonomi att tanka full tank när det mesta rinner ur. Någon som har en tank över att sälja? En bild när vi äntligen fått ordning på de stora problemen och kunde rulla på: Första natten sov vi i bilen vid en vändplats längs E4 strax några mil utanför Umeå eftersom vi inte kunde köra längre (batteritorsk och laddningsproblemet). Andra natten parkerade vi vanliga bilen intill motorvägen ett antal mil söder om Sundsvall och tog 13-bilen några kilometer ut på skogsvägarna bakom viltstängselgrindarna. Halvvägs framme till planerade målet, längs en väg som troligtvis bara fyrhjulingar fortfarande använde, dog motorn abrupt i en uppförsbacke. Som tur var visade det sig vara en lite snålt tilltagen kabel mellan fördelaren och tändspolen som dragits ut av runtskakande tändkablar. Efter att ha dragit om den något så inte tändkablar låg mot samt klämt till kabelskon en aning så har den hållit sig på plats. Till slut hittade vi en mycket trevligare sovplats, där man slapp både ljus och ljud från E4:an. Observera det spännande radartornet på berget bakom. Försökte googla fram vad det var till men hittade ingenting. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 12 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2018 Vi tackar för "följetongen", har varit kul att följa er resa! Klonkandet vid sväng på asfalt är normalt. Reservdelar som kylare och annat finns att få begagnade. Om t ex Putte läser detta kommer det snart mailadress och telefonnummer... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2018 Smörj gärna boggi-lagringen,det rör sig trotts allt en hel del där 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2018 Kylaren lappar du enkelt med lite lödtenn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 13 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 13 Augusti , 2018 Kylaren verkar tät nu, men oavsett är en ny är på väg från Hansen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 14 Augusti , 2018 Stuvade om i "maskinhallen" för att prova om nya bilen gick in där, det gjorde den! Men inte med många centimetrar till godo. Synd att det inte är ordentliga takstolar i den här delen. Jag tror inte det här taket håller för att lyfta skåpet i, och jag tänker inte testa för att se. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 14 Augusti , 2018 Någon som vet var man kan få tag i en ny saftblandare? Resterna som sitter kvar på bilen tyder på att den gått hårt åt i skogen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2018 Kan ju även att man plockat bort blått glas för att inte likna utryckningsfordon (man får ha blått glas, men inte i kombination med påslagningsknapp)... Finns olika mer eller mindre moderna varianter, är väl en "stor risk" att det är Hella? Sitter typskylt på en del, då är det enkelt o googla reservglas. Swedol har lite olika varianter, om du inte moderniserar o sätter LED blixtljus i stället? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 16 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2018 Vet du vad den hade för mil reg? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2018 137400, kan det stämma? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 16 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2018 Det gör det säkert. En tidig 1315 A som blivit levererad till något förband som hade skjutfält. 77 st tror jag det var som levererades. Har själv 137412 Kusträsk skjutfält Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 16 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2018 Spännande att det funnits så få. Finns en del att fixa på den här, får se när det blir tid för det. Att det var skjutfältet hittade jag när jag googlade på vad det var. Jag beställde en liknande nyckelring till min 111A, men kunde inte lista ut mer än att den hört till A3, så det fick bli orten där vi bor nu på den brickan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.