Gå till innehåll

TGB 1315, inte riktigt som tänkt.


Tamaz

Rekommendera Poster

Du behöver ingen extra termometer, se bara till att du hela tiden har vatten i systemet så fungerar den inbyggda mätaren bra. Och ett gammalt indiantrick är att ställa bilen i brant uppförsbacke när du fyller på och luftar, så går det lättare. Fyll i kylaren, ända upp, med motorn på tomgång. Kläm ihop övre kylarslangen upprepade gånger för att hjälpa luften ut. Och som Eile skrev, full värme på kupévärmen så den också blir luftad. När det inte längre kommer luft, varva upp motorn några gånger och gör om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker heller inte läckan ser så farligt ut men det ser ut att vara trycksatt, kör utan lock med endast lite vatten i botten på expansionskärlet och värme något lite påslagen , kylartätning, tuggummi eller limtäta eller blåsilcone tätar läckan.   Att ha värmen något på kringår termostatet och toppen slipper få en luftficka och spricka, bildas någon luftficka kommer den hamna i värmepacketet och sen vädras ut i kylaren.

 

Ang laddningen så hade du väl problem med tändningslås,  men krånglar det mer så lägg en direkt fältspänning ner på df.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag inte öppna för att få bort luften i toppen då?

 

videon är med kall avstängd motor, inget lock på expansionskärlet.

 

tändningslåset är bytt, och med halvljusautomatiken på verkar laddning fungera precis som det ska.

 

fick svar på min fråga om luften av eile.

 

saken är den att tempmätaren gillar att under långa perioder visa runt 70C, även igår kväll när vattnet kokade, efter att motorn svalnat något och jag fyllt på mer så visade den runt 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när termostaten öppen så är det fritt i övre slangen upp till kylaren. De flesta termostater har dessutom ett litet hål som släpper igenom luft även när den är stängd.

 

Märkligt med laddningen och halvljusautomatiken. Ska inte fungera så om det är rätt kopplat och kolen är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Tamaz säger:

Gick lös med en näbbtång och grävde mig genom några kanaler för att komma åt originalläckan, de knäcks lätt så det blev några nya läckage, men totalt så rinner det nu något mindre ur kylaren.

 

termostaten måste jag ng lätta på. Är redan luft där skulle jag tro för tempgivaren hoppar rätt vilt fram och tillbaka.

Knacka på glaset till instrumentet och se om den hoppar ner till 90 när du kör.

Mitt instrument brukar fåna sig när den stått länge,kan ta rätt länge innan det blir stabilt:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vatten ända upp i slangen till expansionskärlet är inte systemet helt trycklöst och avluftar inte riktigt visst någon liten bubbla kan passera men någon större ventilation och expansion blir hindrad, tänk på hur gammelbilar hade sina kylare innan trycksystemet var på tänkt, så toppfyll inte kylaren.  I med kylartätning och kör är inte topppackningen gången kommer den bli tät. ang opålitliga mätare så är det ett visst spänningsfall när skabelysning mm är på även på min rör sig nålen en del vid påsättning av lyse. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att lufta är väl att parkera med nosen högt och öppna kylarlocket och låta den gå på tomgång så bubblorna hittat ut.

 

Det lär väl rinna ut en del så man får väl fylla expansionkärlet igen men det har funkat för att få ut bubblorna för mig ivf.

 

Fortsätter det att komma bubblor hela tiden finns risk att det är luft/avgaser  kommer ut i kylvattnet pga otät topp-packning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ibland behöver man en extra hand, och ibland är det bättre med en extra axel!

 

Här kommer lite mer bilder från senaste dagarnas missöden:

 

13_01.thumb.jpg.4cea460358c1e3813d26aa6dbc0f3baa.jpg

 

Det gamla startlåset, brann upp inne på verkstan, men har nog glappat en del redan innan.

 

13_04.thumb.jpg.66bde947b020f3078fe0c183f08d175b.jpg
 

Bild på den "lagade" kylaren.

13_02.thumb.jpg.c372616119ec19d4ac43c6bd46aff6e0.jpg

 

Bogien gillar inte att svänga skarpt där det finns grepp. Är det normalt med mycket "klonkande" i 13-bil när man svänger?

 


13_03.thumb.jpg.2f52bdcda1bd458d4d09791c5472c7ff.jpg

 

Dålig bränsleekonomi att tanka full tank när det mesta rinner ur. Någon som har en tank över att sälja?

En bild när vi äntligen fått ordning på de stora problemen och kunde rulla på:

 

13_05.thumb.jpg.b1ae68bfa98cc9593a567610b654a570.jpg

Första natten sov vi i bilen vid en vändplats längs E4 strax några mil utanför Umeå eftersom vi inte kunde köra längre (batteritorsk och laddningsproblemet). Andra natten parkerade vi vanliga bilen intill motorvägen ett antal mil söder om Sundsvall och tog 13-bilen några kilometer ut på skogsvägarna bakom viltstängselgrindarna. Halvvägs framme till planerade målet,

längs en väg som troligtvis bara fyrhjulingar fortfarande använde, dog motorn abrupt i en uppförsbacke. Som tur var visade det sig vara en lite snålt tilltagen kabel mellan fördelaren och tändspolen som dragits ut av runtskakande tändkablar. Efter att ha dragit om den något så inte tändkablar låg mot samt klämt till kabelskon en aning så har den hållit sig på plats. Till slut hittade vi en mycket trevligare sovplats, där man slapp både ljus och ljud från E4:an.

13_06.thumb.jpg.a56d54ca6f24f9230d02bd65d651bbf1.jpg

 

Observera det spännande radartornet på berget bakom. Försökte googla fram vad det var till men hittade ingenting.

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stuvade om i "maskinhallen" för att prova om nya bilen gick in där, det gjorde den! Men inte med många centimetrar till godo.

13_07.thumb.jpg.c0b741f174fb0fbbc61aeaa2f1ffae36.jpg

 

13_08.thumb.jpg.d5746f0a7dec4b3701bdc25b735ad328.jpg

Synd att det inte är ordentliga takstolar i den här delen. Jag tror inte det här taket håller för att lyfta skåpet i, och jag tänker inte testa för att se.

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju även att man plockat bort blått glas för att inte likna utryckningsfordon (man får ha blått glas, men inte i kombination med påslagningsknapp)...

 

Finns olika mer eller mindre moderna varianter, är väl en "stor risk" att det är Hella? Sitter typskylt på en del, då är det enkelt o googla reservglas.

Swedol har lite olika varianter, om du inte moderniserar o sätter LED blixtljus i stället?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande att det funnits så få.

Finns en del att fixa på den här, får se när det blir tid för det.

 

Att det var skjutfältet hittade jag när jag googlade på vad det var. Jag beställde en liknande nyckelring till min 111A, men kunde inte lista ut mer än att den hört till A3, så det fick bli orten där vi bor nu på den brickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...