Gå till innehåll

TGB 1315, inte riktigt som tänkt.


Tamaz

Rekommendera Poster

27cmstämmer nog bra. Jag mätte till 26cm på toppen av klackarna nu på nya däcken, kanske 28cm i botten (klackarna är ju lite konformade, så det blir bredare allteftersom däcket slits). Jag mätte dock på ovansidan så det blir nog aningen bredare när däcket pressas ut mot marken, och markant bredare när man kör med 0,5 bar däcktryck. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska se om det håller sig innanför karossen på c202. Fick i veckan tag på en som hade 4st 9.00x16  xzl michelinare oanvända, men vad gör man sen om ett blir skadat bättre att välja däck som går att få tag på så det lutar åt cooper.   Såg att på nätet att såldes de med silconkulor för balancering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittade du det om silikonkulorna? Det lät intressant, det borde ju även traktordäckskrängarna klara av. :) Är man riktigt pillig kanske de till och med går att peta in i efterhand via ventilen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang däck så tror jag det skulle vara silkatkulor google translate var ev påkopplat och skrev silcone.  Men finns mycket om det på nätet och även test skillnader mellan paintboll kulor och magnum b/b kulor. Kulor går nog prova att själv läga in i efterhand, prova utan vikter men märk upp var de suttit vet inte hur 11 fälgar är men valp kränger man ganska lätt för hand ingen säkerhets pressning i fälgen så däcket kasar lätt in i diket. 

 

ex test av kulor: 

 

 

Vet inte riktigt hur däckfrågan ska lösas, igår dök ett lockande erbjudande upp på mejlen,  spons från ett fabrikat, dock endast 834mm i totalhöjd dvs 10 cm lägre än vad jag nu åker med, kan ju vara en fördel att lättare komma in i bilen men tvekar på useendet.   Några andra märken har däck något högre än vad tumtalet anger vilket kan vara en fördel. 

 

Kollade skillnaderna i coopers stt när jag hade dem i luren och mellan dina nya och de något äldre som reas ut är det något av sidolager i stommen som fått nytt material i övrigt enl cooper samma däck men nyare eu godkännade tror de kallde dem pro.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna. Jag har hört om airsoftkulor förut, och såna har jag ett antal kilo av hemma så det var ju lite frestande att testa innan jag såg videon. Jag har svårt att se vad skillnaden är egentligen, airsoftkulor finns dock i extremt olika densitet, alltså olika vikt fast samma dimension. Allt mellan 0,12g till 0,45g per kula (det finns tyngre med, men då är de inte längre av plast). Jag skulle tro att det kan finnas airsoftkulor som fungerar bra, men jag är inte så sugen på att experimentera utan tillgång till en däckmaskin för att enkelt byta.

I vilket fall hittade jag ATB-kulor som första träffen på nätet när jag sökte på balanseringskulor.

De hade en tabell över mängd utifrån däckdimension
https://www.dackbalansering.se/wp-content/uploads/2017/12/ATB-Off-Road-SE.pdf

För mina Cooper skulle det vara 200g:

https://www.emrsales.se/e-shop/dackbalansering/200-gram/

Det kostar inte ens 300kr inkl. moms och frakt för fem påsar, knappast värt att experimentera med airsoftkulor. Frågan är om man har tålamod eller kan hitta nått bättre sätt än 1 och 1 för hand att få i dem via ventilen.

Smidigt om inte annat till nästa gång, det är svårt att hitta verkstäder som kan balansera våra fälgar, så med kulorna kan vilken traktordäckkrängare som helst lösa det. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stam däckkrängare kunde inte balansera när jag bytte däck för några år sedan, tänkte att jag får väl svänga förbi nån lastbilsverkstad om det blir för illa. Har inte känt nåt behov av det än....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror problemet han har i videon har att göra med för stora kulor ,  för hög egenmassa i förhållandet till rotationen så balansering inte uppstod förrän vid högre gravitation/varvtal på däcken och tillika när han saktade in.   

Ang märklig obalans så hade jag tidigare vid 90 strecket ett vaggande vilket jag trodde var från däcken och lyfte man motorkåpan vid färd såg man att hela motorpaketet  började vagga höjdes hastigheten blev det bara värre, c202 har ju stora tunga handbromstrumman och nu efter lagerbyte i fd lådan är självgungandet borta så ibland kan det vara svårt att veta om det är hjulen eller drivlinan som skapar problemen. 

 

Går inte däcken på 11/303 fälgar att kränga för hand borde, väl ha djupa diken så detta går att göra i fält, på valpen lägger man dem bara med insidan upp går runt en stund sen lägger under något som håller upp fälgen något går runt igen och då kasar däcket ner i diket.   

 

Skrotade div hjul häromdagen moderna 15 tums (säkerhets) fälgar betydligt jobbigare,  men la ett brunslock mot däcket körde sakta upp med bilen och poff så small det i hop både enklare och lättare än när det tjurar i någon däckmaskin. 

 

Vill man prova kulor via ventilen utan att kränga till däcket borde det gå att blåsa en dem med kulorna i en slang.   

 

Googlat runt på däck och lite synd att inte vår nordiska tillverkar kör större dimensioner på Rockproof däcket, det såg ju rätt trevligt ut.

Rockproof.jpg

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...