Jump to content
Tamaz

TGB 1315, inte riktigt som tänkt.

Recommended Posts

Ja ser fin ut, tråkigt att du hade så mycket problem att få hem den.

Jag har utrustningslistan som Volvo levererade 1315 A med. Kan skicka den om det är något som du behöver.

• Like 2

Gärna! Om inte annat skulle det vara kul att veta vad alla M-nummer som står på lådorna och hyllorna i skåpet är för något. :)

Hittade den inte under dokument, dock hittade jag instruktionsbok för Ambulansterrängbil 3 bårar /T. På utsidan ser min ut som bilderna på Ambulansterrängbilen (bortsett från lite småsaker och AC-anläggningen. Inredningen i skåpet är dock inte alls likadan. Det är inte heller samma typ av värmare för skåpet och jag saknar takräcket ovanför hytten. Det känns som att manualerna är för en uppdaterad variant. Någon som sitter på en äldre som kan passa bättre?

Jag kan nog hjälpa dig med det. Dom här böckerna är bra att ha om du inte har dom med bilen. Här kan du se det som skiljer i utrustning i skåpet mellan 14 och 15

Den stora är den första från 77 och den lilla är ifrån 80.

3 bårar är en uppdaterad variant av din bil, du kan nog goggles upp en bild på nätet med en sådan som har nationsflagg och röda korset flagg belysta på flaggstänger på skåpet. Många av dom har även 4 bladfjädrar i bak istället för 3.

bifogar en bild på dina fack och utr enl boken.

Det andra måste jag scanna in på måndag.

A6E11706-C406-4758-A291-C00731621A77.jpeg

06752EEE-4D2A-4A7F-9871-98B82D283662.jpeg

• Like 3

var o röjde bakom skjulet i dag,o titta vad som låg där, en gammal Lucas....

Lucas.JPG.81484562308a510017713a04992fac25.JPG

(Finns i Karlstad således...)

• Like 1

Kan man få (eller lägga upp här på forumet) inscannade kopior på de böckerna från dig Nero skulle det uppskattas. Jag fick tyvärr inte med något sådant med bilen.

JDW, jag tror inte det är samma modell på saftblandaren (de delar som sitter kvar). Ska se om det går att luska ut vad för modell det är resterna på bilen är från.

Skall se om jag kan klura ut hur man skannar, Och får de till forumet, jag har ju "biblioteket" kvar med alla skåp varianterna som fanns inlagda i. 

Nästan bara en pärm som beskriver de olika skåpen med tillbehör och el dragningar mm.

• Like 1

Nu får du ursäkta trådkapning, men hade för nog att jag hade ett glas också, satt dock snurra i botten också och karossfäste...

Hella 2RL 002 469-02  24V/45W

IMG_6500.JPG.ee27bec7a8a7341cb1c0478f469ccf60.JPG

Jag har kollat på det som sitter kvar på taket, och det var inte en Hella utan en tysk Bosch. Närmare bestämt en RKLE 110 blau. Dock har jag inte sett några rester från en bakre blandare. Hade alla bilar det?

Ledsen att det dragit ut på tiden.. Fick en operationstid för ryggen och efter det vart jag inte så mobil . Ovanför din bakdörr har du 2 hål, ett stort där elen kom ut och ett litet skruvhål som själva fästet för en platt hållare till saftblandaren har suttit.

Finns även ett skruvhål på taket för ett stag till plattan, värt att täta om dom inte gjort det. 15 bilarna hade blandare fram och bak vid leverans.

Med tiden då fm inte skulle ha den förmågan kvar så vart dom flesta som var kvar 1314 och om dom inte hade det innan så byttes glasen mot gula.  Finns säkert avvikelser för detta.

Signalautomaten fick oftast sitta kvar men 2 reläer skulle tas bort ( hög och låg ton ). 

BF37C47E-37B4-4BB1-8E55-1F147068434C.jpeg

• Like 2

Får fota dom hör paperen. Här är vad som Materialverket hade som tillbehörs lista vid leverans. 77-04-14.

blev sämre i kopiatorn.

31151BC9-78FD-45F3-A6FE-10E7203895A8.jpeg

1F2C2A4C-B9F8-4DB8-81DB-8A6F5DDE7812.jpeg

4FF92026-661E-4514-BC19-6C38EB7E5DB5.jpeg

1B952649-9893-418C-9461-D43C957AC124.jpeg

• Like 3

Okej, det stora problemet jag inte vågat ta tag i. Om man inte slirar extra på kopplingen så "hoppar" bilen fram innan man kan koppla i helt. Vet inte om det är hela bilen eller bara hytten som rör sig, men det känns inte så bra. Kan det vara kopplingen som är dålig som ger ett sådant fenomen? Eller är det risk att hela motorpaketet rör sig så mycket att det rycker i kopplingswiren? Alla tips på vad det kan vara och eventuella felsökning/uteslutningsmetoder uppskattas verkligen.

1 timme sedan, Tamaz säger:

Okej, det stora problemet jag inte vågat ta tag i. Om man inte slirar extra på kopplingen så "hoppar" bilen fram innan man kan koppla i helt. Vet inte om det är hela bilen eller bara hytten som rör sig, men det känns inte så bra. Kan det vara kopplingen som är dålig som ger ett sådant fenomen? Eller är det risk att hela motorpaketet rör sig så mycket att det rycker i kopplingswiren? Alla tips på vad det kan vara och eventuella felsökning/uteslutningsmetoder uppskattas verkligen.

Menar du att den hugger när du släpper upp kopplingen?   kollat motorfästena eller om paketet rör sig mycket?  

Andra orsaker: Klabb på lammelen enklas att få bort spärra kopplingen nedtryckt läge spruta rent med bromsrengöring.  Eller med lite tur bara lite rostbeläggning och den sliter till sig, mindre tur ryckfjädrarna utmattade-byt lammelcentrum, riktig otur för stort glapp i hela drivlinan men det brukar väl bara drabba c202 med överföringsdrevet mellan huvudlåda och fd51, 11/ 13 saknar väl detta drev, misstänker du ändå glapp lossa pto uttaget  eller locket.

• Like 1