Gå till innehåll

Montering rutor, hur gör man?


Rekommendera Poster

Då kommer uppföljaren till tidigare tråd :)

 

Jag känner till att man använder snöre för att montera tillbaka rutorna, men min fråga gäller kittet.

 

Vad använder man, var kan man köpa?

Inget problem att söka efter om man vet vad det heter, men det vet jag inte nu.

 

Köper man på rulle och lägger på listen innan montering eller trycker man i med spruta i efterhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nya gummilister och raka rena plåtkanter blir det oftast tätt utan kitt eller tätning. Att lägga på tätningsmassa innan du monterar rutan är ett jäkla kladdande och mycket jobb att ta bort överflödet. Beroende på om du kommer åt runt hela listen är det lättare att efteråt sticka in pipen på sprutan under listkanten och lägga en sträng tätning. Mellan glaset och listen kommer du inte in med pipen utan där får du i så fall lägga en sträng i skarven mellan list och glas. Biltemas Vindrutetätning fungerar bra, har använt det flera gånger.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker snöre lätt kan skära listen brukar använda vanlig tunnare elsladd. Limmar ändarna om det inte är hel list med limtäta använder även detta som fog om det behövs, är det nya lister håller de tätt är det gamla torra kan man mjuka upp dem med en kvick tur i cellulosaförtunning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...