Gå till innehåll

Vilket lastbilskörkort ska man ta?


Tamaz

Rekommendera Poster

Hej forumsgänget! Nu när vi fått hjälp att få hem vår nya 1315 är det dags för steg 2. Det innebär att bilen ska in och skruvas med för att få ordning på det mest akuta, och att jag parallellt skaffar mig körkort så jag får köra bilen själv.

 

C-kort är det som gäller, visst kan man regga om bilen till Lätt lastbil och köra på B-kort, men då tappar man alla passagerarplatser och all lastvikt vilket gör bilen nästan helt oanvändbar.

Jag har nu insett att det finns i fler smaker än jag hade koll på när det kommer till lastbilskort.

 

C1, C, C1E, CE - Vad ska man ha?!

Jag planerar att ta körkortet helt privat, och jag har för tillfället inga ambitioner på att köra något annat än i privata sammanhang heller. Så här går takarna:

C1 eller C? Max 7500kg totalvikt för C1, duger fint för att ratta en 1315, men vem vet vilken bil som dyker upp i framtiden? Vad talar för att ta ett begränsat kort för medeltung lastbil? Någon som vet? Det enda jag kommer på är att man kommer undan att köra upp med en mycket mindre bil (typ en liten iveco?) Just nu går tankarna mot fullt C-kort när man ändå håller på även om det lär kosta lite mer med övningskörning mm.

 

E- eller inte. Visst är det surt att bara få dra ett fjuttigt 750-släp om man nu får köra en lastbil? Det som talar mot är vad som riskerar att bli en betydligt större extrakostnad i övningskörning.

 

Utan att låta för skrytig så har jag inte haft så svårt för varken teori eller att praktiskt köra alla möjliga typer av fordon. Samtidigt har jag bara B-kort och det som skrämmer mig mest är tanken på att försöka backa ett stort dubbelledat ekipage, det är inget jag antar man lär sig ratta rätt bra efter någon timmes träning som ett vanligt bilsläp.

För att köra yrkesmässig trafik tillkommer en till kurs, denna tänkte jag inte ge mig på då jag inte har något behov, och den verkar dyr.

Det finns ju ett gäng här på forumet med ordentliga körkortsbehörigheter och erfarenheter. Vad är era rekommendationer? Är det lika bra att gå på det gamla ordspråket "buy once cry once" och ge sig fan på att ta CE direkt?

All input uppskattas. Under tiden försöker jag få det läkarintyg som behövs för att få körkortstillstånd. Har redan sprungit på patrull då vårdcentralen svarade "sånt gör vi inte, du får ringa runt till någon privat läkare". Tack för den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du uppe i åren åker du på att underhålla kortet med nya läkarintyg, tror det var vart 5 år intervall , jag avstod sist och lät de stryka alla behörigheter, hade tidigare fullt kort.   Ang backningen så lär man sig det rätt kvickt, först gången blir allt hel fel men brukar lösa sig när hjärnan fått smälta infon att tänka annorlunda mot en axlat.

 

Går inte bilen rega om som man gör med gamla bussar som går som husbilar och kan köras på b kort trots de är 10 tonnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Frippe S säger:

Trixet med att rega om denna till husbil "tung B" borde väll vara att det krävs passage mellan förarhytt o boutrymme?

Lastbil med sittplats för 8 pers ska kunna klass2 regas och då är frågan om verkligen passage krävs eller det räcker med möjlig kommunikation mellan passageradel och förarutrymmet.

Tunga "lastbilar" personbil klass 2 slipper hastighetsbegränsningen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wingflyer, okej en sak i taget då. Trodde man kunde göra båda på typ en gång som jag har för mig man kan med BE. 

 

”Tung B-reg” går bort eftersom jag inte lyckades ta körkort före tio års ålder. ;) För mig krävs alltså C-kort oavsett och då känns det onödigt att börja registrera om bilen.

 

Är väl både gott och ont med krav på läkarintyg vid högre ålder, även om man själv aldrig inser att man blir äldre och ibland sämre, men det är väl just därför det behövs. :D Jag vet inte vid vilken ålder det börjar men jag har nog några tiotal år eller så kvar till dess. När man väl är där vet man ju inte vilka regler som gäller då.

 

Tack alla för era tips!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se. 1000kr + moms för läkarintyg så jag kan ansöka om körkortstillstånd. De vet att man kan ta betalt när det oftast är företag som betalar.

Fick idén att kolla om det är möjligt att ta utbildningen på firman, ska kolla med skatteverket. Det skulle ju inte vara så dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar från skatteverket. Om körkortet behövs direkt för den egna verksamheten så är det avdragsgillt, men inte om jag behöver det för att köra åt annan part. Vet inte riktigt hur man ska tolka det sista, men klart jag behöver ett C-kort så jag kan låna/hyra timmerbil för transport när det ska avverkas eller gallras i min skog?
Det är ju lite plåster på såren när det kommer till det ekonomiska.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "fullt" C är planen. Inte tänkt tanken att man skulle kunna ta C1E därifrån, men det är ju såklart ett alternativ om fullt CE av någon anledning inte känns görbart.

Jag antar att du hade möjlighet att övningsköra privat om du tog ditt körkort utan körskola?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-12 på 15:08, eile säger:

Går inte bilen rega om som man gör med gamla bussar som går som husbilar och kan köras på b kort trots de är 10 tonnare.

 

Husk på at det ikke gjelder i utlandet. Det er flere svensker med B-sertifikat som har fått bot + kjøreforbud i Norge på grunn av at bobilen har hatt totalvekt på over 3,5 tonn.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att googla, vad är skillnaden på C1E och CE ?

Har ju en vagn till M6an, som jag vill kunna lasta något på förutom helium ballonger och inte bara ha som rekvisita. Så ett E av något slag efter C et känns som jag skulle behöva, snart.

Tänkte ta det då jag skall förnya körkortet, om ca 2 år, men vet inte om jag vill vänta så länge enbart för läkare kontroll avgiften,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C1 – Medeltung lastbil

Körkortsbehörigheten C1 ger rätt att köra lastbilar med en totalvikt på högst 7500 kg. Med ett C1-körkort får du också köra personbilar med en totalvikt över 3500 kg men inte över 7500 kg. Du får koppla till en lätt släpvagn med totalvikt på högst 750 kg. Läs på Transportstyrelsens webbplats om kraven för att få ett C1-körkort.

C1 - Medeltung lastbil (Transportstyrelsens webbplats)

C1E – Medeltung lastbil med tungt släp

Körkortsbehörigheten C1E ger samma rätt som C1 och du får dessutom koppla till en eller flera släpvagnar, om den sammanlagda totalvikten inte är högre än 12000 kg. Läs på Transportstyrelsens webbplats om kraven för att få ett C1E-körkort.

C1E - Medeltung lastbil med tungt släp (Transportstyrelsens webbplats)

 

Jag har svårt att tro att din M6:a går in på C1-kort va? :D

[EDIT] Var inte mer än 600kg ifrån, var närmre än jag trodde ska jag erkänna. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On ‎8‎/‎13‎/‎2018 at 8:09 PM, Tamaz said:

Ja, "fullt" C är planen. Inte tänkt tanken att man skulle kunna ta C1E därifrån, men det är ju såklart ett alternativ om fullt CE av någon anledning inte känns görbart.

Jag antar att du hade möjlighet att övningsköra privat om du tog ditt körkort utan körskola?

 

Det stämmer jag körde privat med en kompis som hade lastbilar i sitt företag.

(ägde själv två gamla Scania L50 innan jag hade körkort, de var starten till mitt C-kort+ kompisens tjat)

Vid övningskörningen var det en FL612, FL614 och en FL617. Bilen vid uppkörningen fick jag låna från ett annat företag då de andra var upptagna, den bilen körde jag kvällen före uppkörningen för första gången.

Övningskörde inte så mycket landsväg <10mil 

utan fokuserade mest på körning där det var trångt och jävligt. smala gator med parkerade bilar, refuger, korsningar, rondeller mm. start i backe, backning mm.

Minns inte kostnaden men jag kom billigt undan iallafall med C-kortet.

 

E kortet tog jag fyra år efter C  10.000mil i lastbil blev det på de fyra åren... Tog även D samma år. +ykb (via en ny öppnad yrkesskola i ett pilotprojekt under en sommar) 

 

A tog jag förra året, övningskörde på trafikskola, mängdträningen blev privat med svärfar + . Men de kostade en del att gå på trafikskola. Dock mycket bra tips av bra lärare + erfaren MC förare (svärfar).

 

En av trafikskolorna här jag bor har idag paket för C. 19.990Kr Teori, körning 10x55min, lån av bil vid uppkörning mm. de erbjuder även intensivutbildning med boende.

 

Ja C1E är en möjlighet om du har C nu vet jag inte vad som skiljer i teori och körprov mellan C1E och CE.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja om det bara är 600 kg till godo, så får det nog bli ett E bakom för min del, C1 har jag ju, och C det vart en massa nya bokstäver och siffror när jag förnyade för 3 år sedan.

Så det får bli ett CE,

Fan jag var lite dum en gång när jag sa i från DE, jag hade det på kortet, men så fort man blev arbetslös, jagade de en till Lokaltrafiken som bussförare, med 3 skift varje dag, Ja man fick åka till jobbet och hem igen 3 gånger per dygn, 

Då sa jag att jag var periodare och inte visste om jag var full eller ej till buss bolaget, så vart jag av med just det bolaget, men de trökade ändå, så när jag skulle förnya gav jag fan i att fylla i DE , enbart för att slippa bli bussförare på lokaltrafiken, och deras skumma arbets avtal., 

Jag ville köra lastbil-grävmaskin-hjulastare mm som jag också har behörighet för.

Tog DE enbart för att få C och BE med på köpet, när jag skulle börja med tung bärgning. Man fick det på den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiderna har väl ändats, tagit alla kort A-E som privatist och inte kuggat någon gång.A och B togs direkt när man fyllt år.  Gick  kvällskurs tung teorin och för att få hyra bussen och lastbilen för uppkörningen och få någon underskrift var jag tvungen att testköra med läraren för kvällsteorikursen,   körde buss en gång och släpbackade en gång samt vanlig en tur stads trafik sen lånade jag fordonen och körde upp privat, en märklig lastbilsuppgörning, vid backningern valde besiktningskvinnan samt en aspirat att släp skulle backas in där jag visste pga av väder att det blivit sank mark, jag sa nej och ställde släpet in bit ifrån och förklarade varför vilket godtogs,  sen senare i stadskörningen fastnade vi ett rödljus som hängt sig, jag sa nu kör vi mot rött och de ställde direkt frågande på hur jag grundade beslutet att köra mot rött, jag kör efter den fungerande fotgängar signalen och dessa ny monterade ljus vet jag har krånglat en tid.  Med buss uppkörning fick jag en sur gubbe som hade sin sämsta dag vid säkehetskontrollen bad jag honom kolla bromsljusen vilket inte var så lyckat och spädde på hans dåliga humör sedan vid en hörn backning med skymd sikt i ett bostadsområde bad jag honom även titta bakåt i bakrutan för ev uppdykande objekt. Tjurskallen beteende sig så illa att jag sa vad jag tyckte om honom och sen nu skiter vi i detta, jag kör och ställer tillbaks bussen. Väl på tillbaks på plats ropas jag tillbaks får kortet i handen  med att orden: även om vi rök ihop tidigare så köra kan du.

  • Like 6
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2018-08-12 på 20:54, eile säger:

Förnyelsen börjar vid 45 år och är sen vart 5 år.

 

 

Hej  måste inflika här det var så när regeln komm. Men har ändrats jag fick förnya min ce behörighet 2011 då var jag 32år sen 5 år senare då när jag var 37. Så jag har gjort det två gånger  innan 45år. Så 45 års gränsen är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-07 på 12:00, Tamaz säger:

Skillnaden verkar vara att före 45 krävs bara ett synintyg och en hälsodeklaration. Efter 45 krävs ett riktigt läkarintyg när man förnyar.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/

Vid min första förnyelse så var det läkarintyg vid vårdcentralen. Och syn och hörseltest . Vid förnyelse nr två var det syn och hörseltest  och hälsodeklaration jag fyllde i hemma och skickade in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...