Gå till innehåll

Blinkersrelä 12V AlZn Vattenfall


JDW

Rekommendera Poster

Helt plötsligt så har blinkersen på JDW gett upp

Varningsblinkersen funkar (nåja, lite oregelbundet men blinkar iaf).

 

På högersida's gavel bakom instrumentbrädan på förarplats sitter ett stort Hella härke med texten "varningsblinkersdon", är det det enda reläet eller finns även nån slutande/växlande nånstans som bara kör blinkersen eller måste det stora bytas (sitter fast med en båge och ett kontaktdon under).

Nån med tips på alternativ del? (är ju vattenfallare 12V som sagt)

 

Bifogar stämningsbild från reläerna under handskfacket på högersidan:

 

1894506483_IMG_6643(002).JPG.4b6315fb1dd8fbc56727c141d9eb6480.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på vattenfallarna och 12 V , men det är samma relä på en vanlig 24 V och jag vill erinra mej om att det ofta är samma relä både för varningsblinkers och blinkers på många äldre bilar.

Dock kan det vara olika säkringar, för blinkers och varnings blinkers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning eftersom det är en 12 volt civil att det är samma som c202 och på dem sitter det helt åtskilt från övrig el  på passagerar sidan under panelen väl dolt.  Ersätts enkelt med vanligt billig bimetalrelä, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-2000017801   39:-  men kolla först så det inte är någon av kablarna till spaken som lossat. 

 

PA048363.JPG.e8cb3c76b1a759a3e03dafdf7607219f.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är samma ställe i så fall.

Ena skruven satt så den gick att lossa, inte den andra.

Sitter dessutom med nån avancerad kontakt under så det ser inte ut som Btema passar direkt...

 

Får rycka o slita lite i kontakterna där o i spaken o se om det hjälper.

 

Kikade i  min Gooogggle, är det inte likt så säg

 

Bosch.jpg.dd5759b4495313dc95465a8661def38b.jpg

Numret sitter ju perfekt placerat bakom bygeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med spaken så är det heldött åt båda hållen ( är LED glödpärer, men de borde lysa ändå. ingen blink i indikatorlamporna heller (de brukar ju blinka första iaf efter byte till LED)

Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär)

Funkar dessa relän med led lampor?  Då finns ingen bimetal som påverkas av strömmen.   Kolla jordpunkten 31.  kolla även spänningsfall till relät matningen är nog 49.    kolla så det inte är ren kortis manöverströmmen dvs till spaken.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade problem med att blinkers inte funkade på min c 303, men varningsblinkersen funkade bra...

Efter en hel del felsökande och mätningar så var jag nära att ge upp...hörde ett svagt klickande i relät när jag drog i spaken direkt efter att varningsblinkers varit i gång och provade en "idiotgrej":

Slog på varningsblinkers, drog spaken till blink vänster, stängde av varningsblinkers...Då hoppade det helt plötsligt igång! Gjorde proceduren två gånger åt varje håll och nu funkar det hur bra som helst!

Nu hade ju min bil stått i många år och det kanske var därför som det räckte med att "motionera" igång relät, men det kan ju vara värt att testa...tar ju ca 30 sekunder ;-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-05 på 15:07, eile säger:

Varningsblinkers så funkar det ( i 2/3 takt ungefär)

Funkar dessa relän med led lampor?  Då finns ingen bimetal som påverkas av strömmen.   Kolla jordpunkten 31.  kolla även spänningsfall till relät matningen är nog 49.    kolla så det inte är ren kortis manöverströmmen dvs till spaken.

 

 

 

 

 

Jag har kört med Btema runda bak och bytt glödlamporna fram till Led från Jula sen en massa år, har fungerat tills nu. Jag får ju bara en "startblink" på indikatorlamporna och inget mer. Får försöka göra ett felsökningsryck i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter en massa annat så skruvade jag isär spaken i dag.

 

Infästningarna var väl pressade och såg orörliga och ok ut.

Plastflärparna inkl fjädring gick lite 1/2 trögt.

 

Så i brist på annat så blåste jag i BW-40 o motionerade det som såg ut o skulle vara rörligt o skruvade ihop

 

=> det blinkade så fint (nåja, 2/3 takt i början, men det verkade släppa sen, har ju bara LED så det kanske är för dålig last).

 

Så tack för tipsen ovan, var ganska enkelt bara man fick ur tummen. Har ju vart "planerad körning" då jag kört JDW till jobbet några gånger, är ju lite BMW-aktigt o köra utan blinkers, speciellt när man ska ut på motorvägen o lite filbyten.....

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...