Gå till innehåll

Bättre motorsmörjning i mycket lutning B30?


Svana

Rekommendera Poster

Jag har haft en plåtbit ditpunktad horrisontalt i bakkant något lutande framåt/nedåt  ända fram till pickupen så att vid kraftigt upplut /kraftig backtagning så hölls oljan kvar vid pickuppen, tog faktisk bort den nu när tråget var nere sist för öka på skvättande på reptätningen som utgör vevaxeltätningen på min motor.

 

Sätter man en sån avdelning i tråget måste man även överväga så inte pumpen pumpar torrt  i det bafflade utrymmet vid en längre tids lutning och oljan lägger sig på fel ställe.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel lösning kan ju vara denna men den levererar ju inte olja så värst länge, om du ska stå och köra länge i lutning ;)

Används inom racing vid tex kraftiga accelerationer eller inbromsningar då oljan riskerar att skvalpa runt.

Och med en form av våffeladapter vid oljefiltret eller annan lämplig anslutning så är det ju lätt att koppla in den mot motorn.

 

Var det skulle var enklast att koppla in den på våra B30 motorer har jag inte funderat på.

https://www.l-m-r.se/p/universal/accusump/canton-accusump-3qt-ca-28l.html 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade gammal bild på forumet på hur mitt tråg tidigare såg ut med plåten lite över 4 liter nivån den håller/bromsar ner oljan från att skvalpa upp/bakåt, skulle det ändå luta rejält samlas ändå tillräcklig mängd upp från returen/skvätandet och droppandet nere under plåten så pickupen ändå kan suga, pickuppen ligger lågt i detta tråg tror det var bara runt cm och sticker ner just framför retur röret från turbon.  Obs detta tråg är mycket litet pga av att motorn ligger över framaxeln 4 liter är maxmängden och då är den stora oljekylaren(kyldiskelement)  samt filter inräknat.    Denna enkla baffling samt förlängning av pickuppen borde fungera bra även på volvomotorerna.

post-5279-0-80140600-1441810341_thumb.jpgpost-5279-0-37737000-1441810329_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...