Gå till innehåll

Bästa sätt att montera vattenpump


Jens S

Rekommendera Poster

Brukar oftast "limma fast" packningen på den lösa detaljen ( i detta fallet vattenpumpen ) med valfritt "packningsklister" när det sitter lite krångligare till, själv använder jag en burk 

https://www.skruvat.se/Aviation-No.3-Tatningsmedel-118-ml-P47711.aspx?gclid=EAIaIQobChMIkIbh6szA3QIVE0MYCh15hA9mEAQYASABEgKxmPD_BwE

Som jag haft "sen jag var liten" o limmade packningar på moppen, kletigt något djävulskt :) o packningen sitter fast efter några minuter, sen kan man iaf pyssla med resten utan att man pajjar packningen.

Pilla i skruven o trycka upp pumpen mot toppen, sen vilket som är minst jobbigt vet jag inte, tror jag gjorde det mesta uppifrån... kanske..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag gjorde det idag, i mitt fall underifrån.

 

Vinklade pumpen så jag kunde få gäng på den övre skruven mot passagerarsidan (strunta i det lilla röret som ska in i pumpen där, det tar vi sen), sedan vred jag upp pumpen och bände lätt med ett järn/mejsel så jag fick gäng på den undre skruven. Efter det bände jag mer för att pressa upp pumpen mot toppen, och fick i den övre skruven mot förarsidan. Drog åt övre förarsidans skruv och den i botten, sen tog jag ur den övre skruven på passagerarsidan och tryckte dit det lilla röret som ska in i pumpen där och skruvade fast skruven.


Jag kan också rekommendera originalpumpen från Volvo. Först provade jag med någon eftermarknadspump för 164 där jag flyttade över medbringaren, men det läckte överallt och jag fick det aldrig tätt trotts flera monteringsförsök. Nu med ny originalpump så blev det tätt på första försöket.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...