Gå till innehåll

Sajo senkomat


Gregerr

Rekommendera Poster

Inte mycket till terrängbil, men i alla fall militärt.

Har försökt söka info, men hittar inte.

Sen kom jag på att kunskapen finns förstår här.

 

Har kommit till insikt att jag behöver ett Sajo senkomat (ammunitionssläp)

Jag har fått höra att dom finns i 2st olika bredd. 2600mm och ett smalare. Kan det verkligen stämma?

Sen har jag sett att det finns 2 olika flak botten. Ett med infällda lastöglor, och ett med någon form av skenor.

Är skenorna för att styra last, eller är det någon underfundig millitär lastsäkringsfäste?

Vet att dom gick väldigt billigt på någon auktion för flera år sen, men tycker att man fortfarande kan köpa dom till rimliga pengar av privatpersoner.

Kanske beror på att dom är saftigt breda?!

 

Har ni några recensioner av nämnda släp??

Tack på förhand/Greger

 

 

extrabilder1296886_centerlarge.jpg

extrabilder642128_centerlarge.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Observera att de har en tjänstevikt på dryga 1000 kg. Ger under 1500 kg maxlast trots 2500 kg totalvikt och stora mått, vilket är lite synd. De är avsedda för ammunitionshantering inom flygvapnet, man sänkte ned vagnen och vinschade på någon form av häckar/vagnar som innehöll robotar och dylikt till stridsflygplan. Lastsäkring/skenor är anpassade till dessa vagnar.

 

/pbv301

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...