Gå till innehåll

La82 Växellåda


Rekommendera Poster

Hej!

 

skaffat mig en fin gammal La82 terrängbärgare.

 

fick med 2 instruktionsböcker och 3 pärmar.

Problemet är att smörjschemat säger att växellådan ska ha 80w90 GL5. och instruktionsboken säger 20w30. Vad är egentligen rätt då dessa oljor skiljer ifrån varrandra.

 

försökt kolla med scania som ska gräva i arkivet under dagen

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ^_^

 

ja det är inga fordon det dräller om.

finns dock lite terrängbärgare ståendes men de som äger dom tycker tyvärr bara att ”dom står bra där dom står” :(

 

ang oljan så verkar det vara ett hopplöst fall.. varit i kontakt med både scania och FMV utan framgång.:rolleyes:

 

har dock hittat originalkulörerna till bilen men säljs endast på 10L burkar så det lär man ta sig en riktig funderare över först <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte samma som kvibergs :blink:

 

får ingen rätsida kring oljan alls..

scania rekomemderade bara att vara försiktig med oljeval med tanke på synk och övrig mässing. 

Så får nog bli en rak 80-90w utan hypoidtillsats :P

 

 

87C9C4EE-3EB4-4F96-8672-B061C931FB16.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte går att lägga upp lite större filer då jag hade lite mer smaskiga bilder å filmer. :huh:

 

Vet att detta är ett ämne som varit uppe ofta men det finns ingen som har fått tag på däck(11.00-20) eller har liggandes? Polarn har punktering och jag en gnällande besiktning -_-

0EAE2297-7845-43D7-9FB8-8DAEFD9FF84B.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-22 på 22:12, La82 säger:

Vet att detta är ett ämne som varit uppe ofta men det finns ingen som har fått tag på däck(11.00-20) eller har liggandes? Polarn har punktering och jag en gnällande besiktning

 

 

Den norske M6-lastebilen har 11.00-20 som standarddimensjon. Derfor er det en del terrengdekk i den størrelsen tilgjengelig i Norge. For eksempel så har firmaet til Olve Teigen pent brukte M6-dekk til salgs.

http://olavteigen.mamutweb.com/Shop/List/Dekkfelg/343/1
image.png.4ac24e5aff14db0fedde31d28727c2e4.png
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att om man har tandemdrift ska alla 8 däck bytas!

men om man sätter 4gamla innerst och 4nyare ytterst borde det väl gå:ogmy:

 

är det någon som har koll på hur mycket det får skilja i rullomkrets vid tandemdrift? ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har sett de Begagnade däcken Olve har ?

Såg att han tog 1500 kr ink fälg förut. nu har jag ju nya sådana på, och några reserv, men jag har ju en bil till. och några vänner som letar däck. kunde kanske vara värt att ta stora släpet och köra dit efter lite däck. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg dendär posten det enda som inte riktigt framgår är inoressningen(ET) men ska försöka ragga koniska fälgar ;)

 

Är det navbultarna eller muttrarna som är koniska eller kanske båda sidorna om bulthålen? :angry:

 

pratade med däckverkstad om ”vanliga” däck och det skiljer sig ju gott i priset :D enda är ju att man egentligen skulle vilja har terrängmönstret, men inte hela världen kanske :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-16 på 11:45, La82 säger:

Hej!

 

skaffat mig en fin gammal La82 terrängbärgare.

 

fick med 2 instruktionsböcker och 3 pärmar.

Problemet är att smörjschemat säger att växellådan ska ha 80w90 GL5. och instruktionsboken säger 20w30. Vad är egentligen rätt då dessa oljor skiljer ifrån varrandra.

 

försökt kolla med scania som ska gräva i arkivet under dagen

 

 

Har du M nummer på dom pärmarna och böckerna du fick med?

Tänkte kolla om jag kan få tag i lite litteratur, ex verkstadshandbok etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...