Svana Postad 16 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2018 Ska skaffa ny kam.. vill ha bottenvridet kvar som orginal. Men vad heter orginal kammen? Finns inte en enda märkning på den jag tog ur reservdelsmotorn.. borde ju stansats något iaf när den tillverkades kan jag tycka? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2018 Finns en kille i Taberg som slipar kammar efter önskemål ska vara riktigt duktig och prisvärd , känner till en motorenoveringsfirma som överlåter alla såna jobb dit, de svetsar även på nya nockar. http://www.agap.se/index.html Slog lite på b30 hade 3 st olika beroende på automat eller insprut. orginal -standar b30 med nummer 430013-3 Minns att min original motor b20 också hade helt omärkt kam minns jag rätt hade den bara ett ev två huggmejsel liknade sträck som märkning så ev fanns det en annan slipning till terrängbilarna med ny standard upplevde jag den något slöare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 16 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2018 Borde inte det gå att mäta upp kamtiderna själv? Typ sätt den i rundmatningen o upp med en indikator klocka , mät lyft, sen kolla klockan o snurra rundmatningen så borde du få durationen på displayen, finns säkert nån instruktion på nätet var på kamloben man skall börja mäta om det inte är centrum på loberna utan tex början på lyft Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Oktober , 2018 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2018 På marinsidan verkar man köra med p tror standar är c, har något minne av att parisdakar 11 skulle haft marinkammen då troligen p. https://krillesmotor.se/helrenovering av motor.html enl google P=jämnar vrid i hela registret. Några firmor verkar ha tagit fram egna kammar för marinbruk, om du har ämne borde en slipning till rätt duration vara prisvärd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 12 November , 2018 Rapport Share Postad 12 November , 2018 Jag monterade i en K kam samt planade toppen 1mm. Klart mycke bättre vrid i motorn. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 12 November , 2018 Rapport Share Postad 12 November , 2018 "Vassaste" B30-kammen hette på sin tid "G" och fanns bara hos penta Värd guld idag, men inget för skogen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 12 November , 2018 Rapport Share Postad 12 November , 2018 K-kam och weberförgasare monterades i min 140 när jag var en lite finnig yngling. Minns den motorn som betydligt piggare än standard men ändå civilicerad. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 November , 2018 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2018 Putte>> Är det nåt att rekommendera för skogsåkning då? Jag är ju lite sugen på att testa nåt, med lite mer fullvarv när man vill rensa däcken i Uppsala berget.. haha. (helst med oljetryck nästa gång). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 15 November , 2018 Rapport Share Postad 15 November , 2018 Tror att orket på tomgång inte är så jätte betydelsefullt iomed att det är så sällan man kör just i det varvtalsområdet. Som jag ser att du kör Svana så gör det nog inget om du tar en kam som är lika vass som en Morakniv hahahhahaa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 15 November , 2018 Rapport Share Postad 15 November , 2018 6 timmar sedan, Svana säger: Putte>> Är det nåt att rekommendera för skogsåkning då? Jag är ju lite sugen på att testa nåt, med lite mer fullvarv när man vill rensa däcken i Uppsala berget.. haha. (helst med oljetryck nästa gång). Jag körde med min B30 något år med K kam å 1,5mm planad topp. Bra ork på lägre varv å definitiv tillräckligt att rensadäcken på min 13 bil å mudzilla däck. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 November , 2018 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2018 Okej.. låter kul. Hmm.. ska fundera lite.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 November , 2018 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2018 4 timmar sedan, Audi Quattro säger: Tror att orket på tomgång inte är så jätte betydelsefullt iomed att det är så sällan man kör just i det varvtalsområdet. Som jag ser att du kör Svana så gör det nog inget om du tar en kam som är lika vass som en Morakniv hahahhahaa Öppnar på våren och stänger på hösten.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 5 December , 2018 Rapport Share Postad 5 December , 2018 En trimkam samt div motordelar ligger på blocket annons tips. lite kam info: https://www.tgmotor.com/index.php/produkterproducts/kamaxlar/volvo/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 December , 2018 Författare Rapport Share Postad 13 December , 2018 Nu har jag lärt mig nåt intressant. Upp med högre tomgång med B30 i terrängbilarna! Mycket tomgångskörning i skogen gör att långa kammen inte blir smörjd ordentligt. Det skvätter inte tillräckligt med olja på låga varvtal längre tider. Där har vi förklaringen att B30 kammarna sliter ner sig i bara just terrängbilarna.. dem står ju mycket på tomgång i skogen. Han berättade att försvaret bytt kammar i parti och minut på tgb-modellerna genom åren. Och efter lång tids testande upptäckte man denna anledningen. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 December , 2018 Rapport Share Postad 13 December , 2018 Såg något intressant gällande kamslitage: det finns volvo lyftare med litet hål i, oljan som då samlar sig i lyftaren droppsmörjer kammen. Sen för att förhindra slitage så är nog moderna oljor för lågfriktionsmotorer inget vidare hala så motorerna startar helt olje torra, turbo oljor classic mfl innehåller extra zink. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2019 Om jag förstått rätt, så kan det vara så att orginal kamaxeln till alla Volvo 160-serien kallades C. Och våra orginalaxlar i Tgb serien betecknats som A. Rätta mig gärna om någon vet bättre.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Januari , 2019 Rapport Share Postad 23 Januari , 2019 Om du har en kam så är det väl enklast att ringa tex killen i norrahammar och höra vad han vill ha för att slipa till den som tex en p kam, eller vika andra förslag han har beroende på var du vill ha vridet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2019 Enklast ja, men jag vill ha gamla kammen kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Januari , 2019 Rapport Share Postad 23 Januari , 2019 Han kan väl ge dig några tipsa om duration lyft mm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2019 Absolut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 24 Januari , 2019 Rapport Share Postad 24 Januari , 2019 På 2019-01-22 på 20:11, Svana säger: Om jag förstått rätt, så kan det vara så att orginal kamaxeln till alla Volvo 160-serien kallades C. Och våra orginalaxlar i Tgb serien betecknats som A. Rätta mig gärna om någon vet bättre.. Jeg leste et sted at alle B30 (A, E og F) ble levert med C-kam. Om det er sant veit jeg ikke. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2019 9 timmar sedan, kristaga säger: Jeg leste et sted at alle B30 (A, E og F) ble levert med C-kam. Om det er sant veit jeg ikke. Jag läste nog samma som dig då.. men det är ju fel att alla har det, eftersom terrängbilarna har en annan kam enligt alla.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Januari , 2019 Rapport Share Postad 25 Januari , 2019 tar bort pga av missuppfattning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2019 På 2019-01-22 på 20:11, Svana säger: Om jag förstått rätt, så kan det vara så att orginal kamaxeln till alla Volvo 160-serien kallades C. Och våra orginalaxlar i Tgb serien betecknats som A. Rätta mig gärna om någon vet bättre.. Citerar mig själv för detta är korrekt. Tgb-kammen har A profil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2019 Jävla tjat om att slipa.. Jag får kammen jag vill ha ny, för en tusenlapp genom kontakter! Jag har frågat om orginalprofilen för att stilla nyfikenheten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.