Gå till innehåll

Vad heter orginal kamaxeln i TGB11/13/20?


Svana

Rekommendera Poster

Finns en kille i Taberg som slipar kammar efter önskemål ska vara riktigt duktig och prisvärd , känner till en motorenoveringsfirma som överlåter alla såna jobb dit, de svetsar även på nya nockar.  http://www.agap.se/index.html

 

Slog lite på  b30 hade 3 st olika beroende på automat eller insprut.  orginal -standar b30 med nummer 430013-3   

Minns att min original motor b20 också hade helt omärkt kam minns jag rätt hade den bara ett ev två  huggmejsel liknade sträck som märkning så ev fanns det en annan slipning till terrängbilarna med ny standard upplevde jag den något slöare.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte det gå att mäta upp kamtiderna själv?

Typ sätt den i rundmatningen o upp med en indikator klocka , mät lyft, sen kolla klockan o snurra rundmatningen så borde du få durationen på displayen, finns säkert nån instruktion på nätet var på kamloben man skall börja mäta om det inte är centrum på loberna utan tex början på lyft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På marinsidan verkar man köra med p tror standar är c, har något minne av att parisdakar 11 skulle haft marinkammen då troligen p. 

https://krillesmotor.se/helrenovering av motor.html

 

enl google P=jämnar vrid i hela registret.  Några firmor verkar ha tagit fram egna kammar för marinbruk, om du har ämne borde en slipning till rätt duration vara prisvärd. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
6 timmar sedan, Svana säger:

Putte>>  

 Är det nåt att rekommendera för skogsåkning då? Jag är ju lite sugen på att testa nåt, med lite mer fullvarv när man vill rensa däcken i Uppsala berget.. haha.

 

 (helst med oljetryck nästa gång).

Jag körde med min B30 något år med K kam å 1,5mm planad topp. Bra ork på lägre varv å definitiv tillräckligt att rensadäcken på min 13 bil å mudzilla däck.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Audi Quattro säger:

Tror att orket på tomgång inte är så jätte betydelsefullt iomed att det är så sällan man kör just i det varvtalsområdet.

Som jag ser att du kör Svana så gör det nog inget om du tar en kam som är lika vass som en Morakniv ;) hahahhahaa

Öppnar på våren och stänger på hösten..

 :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu har jag lärt mig nåt intressant.

 Upp med högre tomgång med B30 i terrängbilarna!

  Mycket tomgångskörning i skogen gör att långa kammen inte blir smörjd ordentligt. Det skvätter inte tillräckligt med olja på låga varvtal längre tider.

 

Där har vi förklaringen att B30 kammarna sliter ner sig i bara just terrängbilarna.. dem står ju mycket på tomgång i skogen.

 Han berättade att försvaret bytt kammar i parti och minut på tgb-modellerna genom åren. Och efter lång tids testande upptäckte man denna anledningen.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg något intressant gällande kamslitage:  det finns volvo lyftare med litet hål i, oljan som då samlar sig i lyftaren droppsmörjer kammen.

Sen för att förhindra slitage så är nog moderna oljor för lågfriktionsmotorer inget vidare  hala så motorerna startar helt olje torra,  turbo oljor classic mfl innehåller extra zink. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2019-01-22 på 20:11, Svana säger:

Om jag förstått rätt, så kan det vara så att orginal kamaxeln till alla Volvo 160-serien kallades C.

 Och våra orginalaxlar i Tgb serien betecknats som A.

 

 Rätta mig gärna om någon vet bättre..

 

Jeg leste et sted at alle B30 (A, E og F) ble levert med C-kam. Om det er sant veit jeg ikke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, kristaga säger:

 

Jeg leste et sted at alle B30 (A, E og F) ble levert med C-kam. Om det er sant veit jeg ikke.

Jag läste nog samma som dig då.. men det är ju fel att alla har det, eftersom terrängbilarna har en annan kam enligt alla..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-22 på 20:11, Svana säger:

Om jag förstått rätt, så kan det vara så att orginal kamaxeln till alla Volvo 160-serien kallades C.

 Och våra orginalaxlar i Tgb serien betecknats som A.

 

 Rätta mig gärna om någon vet bättre..

Citerar mig själv för detta är korrekt.

 Tgb-kammen har A profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...