Gå till innehåll
Svana

Vad heter orginal kamaxeln i TGB11/13/20?

Rekommendera Poster

Ska skaffa ny kam.. vill ha bottenvridet kvar som orginal.

Men vad heter orginal kammen? Finns inte en enda märkning på den jag tog ur reservdelsmotorn.. borde ju stansats något iaf när den tillverkades kan jag tycka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en kille i Taberg som slipar kammar efter önskemål ska vara riktigt duktig och prisvärd , känner till en motorenoveringsfirma som överlåter alla såna jobb dit, de svetsar även på nya nockar.  http://www.agap.se/index.html

Slog lite på  b30 hade 3 st olika beroende på automat eller insprut.  orginal -standar b30 med nummer 430013-3   

Minns att min original motor b20 också hade helt omärkt kam minns jag rätt hade den bara ett ev två  huggmejsel liknade sträck som märkning så ev fanns det en annan slipning till terrängbilarna med ny standard upplevde jag den något slöare.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte det gå att mäta upp kamtiderna själv?

Typ sätt den i rundmatningen o upp med en indikator klocka , mät lyft, sen kolla klockan o snurra rundmatningen så borde du få durationen på displayen, finns säkert nån instruktion på nätet var på kamloben man skall börja mäta om det inte är centrum på loberna utan tex början på lyft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På marinsidan verkar man köra med p tror standar är c, har något minne av att parisdakar 11 skulle haft marinkammen då troligen p. 

https://krillesmotor.se/helrenovering av motor.html

enl google P=jämnar vrid i hela registret.  Några firmor verkar ha tagit fram egna kammar för marinbruk, om du har ämne borde en slipning till rätt duration vara prisvärd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade i en K kam samt planade toppen 1mm. Klart mycke bättre vrid i motorn.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Vassaste" B30-kammen hette på sin tid "G" och fanns bara hos penta

Värd guld idag, men inget för skogen

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

K-kam och weberförgasare monterades i min 140 när jag var en lite finnig yngling.

Minns den motorn som betydligt piggare än standard men ändå civilicerad.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Putte>>  

Är det nåt att rekommendera för skogsåkning då? Jag är ju lite sugen på att testa nåt, med lite mer fullvarv när man vill rensa däcken i Uppsala berget.. haha.

(helst med oljetryck nästa gång).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att orket på tomgång inte är så jätte betydelsefullt iomed att det är så sällan man kör just i det varvtalsområdet.

Som jag ser att du kör Svana så gör det nog inget om du tar en kam som är lika vass som en Morakniv ;) hahahhahaa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Svana säger:

Putte>>  

Är det nåt att rekommendera för skogsåkning då? Jag är ju lite sugen på att testa nåt, med lite mer fullvarv när man vill rensa däcken i Uppsala berget.. haha.

(helst med oljetryck nästa gång).

Jag körde med min B30 något år med K kam å 1,5mm planad topp. Bra ork på lägre varv å definitiv tillräckligt att rensadäcken på min 13 bil å mudzilla däck.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Audi Quattro säger:

Tror att orket på tomgång inte är så jätte betydelsefullt iomed att det är så sällan man kör just i det varvtalsområdet.

Som jag ser att du kör Svana så gör det nog inget om du tar en kam som är lika vass som en Morakniv ;) hahahhahaa

Öppnar på våren och stänger på hösten..

:lol::lol::lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu