Tjingen Postad 15 Januari , 2019 Rapport Share Postad 15 Januari , 2019 Det började med att min gamla kompressor blev allt sämre och till slut lät den som ett krossverk och något vidare tryck blev det inte. Vet inte om den fick för dålig smörjning eller om det trängt in skit. I stället för ny kompressor bestämde jag mig för elkompressor. Hittade ingen 24V utan valde en beprövad 12V kompressor i stället. Jag valde att placera extra batteriet där höger klaffstol normalt sitter bak. För att fästa nya batterilådan utnyttjades befintliga fästen för stolen, ett fäste för säkerhetsbältet och ett av bårfästena. Batterilådan fick bli av lite spillbitar formplyfa och plyfa till släpvagnsbotten. Eftersom jag kapat ur lastgallret når jag huvudströmbrytaren från förarstolen. Nya kompressorn skruvade jag fast ovanpå batterilådan och anslöt till gamla tryckluftstanken. Ett nederlag var att kopplingarna till T-max kompressorn inte har standard tryckluftskopplingar. Det är inte heller 1/4" rörgänga utan någon annan skum gänga. Det fick hänga kvar en liten slangbit för att skarva ihop det. Det funkar att ladda batteriet mellan körningarna men eftersom jag har delar ligger till 12V elservo ville jag få in en generator på samma plats där kompressorn var monterad. Det blev en standar generator från Biltema. Får hoppas kylningen blir tillräcklig trotts att den sitter monterad baklänges. Sen var man ju tvungen att skaffa en voltmätare för att hålla koll på spänningen. Provkörningen verkar funka. 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Januari , 2019 Rapport Share Postad 17 Januari , 2019 Riktigt snyggt jobb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sune Postad 19 Januari , 2019 Rapport Share Postad 19 Januari , 2019 Mkt snyggt ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 19 Januari , 2019 Rapport Share Postad 19 Januari , 2019 stiligt...blev nästan avis på det blå fina...... Mina är ju röda...Lite Audi inspirerat och så är inte 12v igång här då... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 22 Januari , 2019 Rapport Share Postad 22 Januari , 2019 Kylningen behöver du inte bekymra dig om, fläkten bakom remskivan suger luften genom generatorn. I ditt fall alltså samma riktning som fartvinden. Får jag föreslå att du monterar ett sprutskydd (nej Svana, ingen kådis :-) ) framför generatorn för att skydda den mot värsta skiten. /Gripen 2 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 23 Januari , 2019 Författare Rapport Share Postad 23 Januari , 2019 Bra förslag Gripen. Med tanke på hur kompressorn såg ut så är det bra att försöka styra bort värsta sprutet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.