Jump to content

Recommended Posts

Siktar på att ha hängmattor i de olika öglorna som finns inne i bollhavet när pansarkorven används som husbil, det ryms bra två bredvid varandra på längden, öglor finns det gott om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan starkt rekommendera hjälm vid körning. I dag kanske inte en skyddshjälm i plåt känns så bekväm när det skumpar till. Är man tillräckligt lång slår man huvudet i taket eller i den sneda sidan ganska ordentligt!!. Lägg två cykelhjälmar i cockpit så de finns tillhands. Sätt sen en skylt "hålltummarna på ratten":wub: . Om du ev. kör på något med framdäcket får du ett rejält slag i ratten och tummgreppet var ett minne blott. Jag kommer inte ihåg vikten på bilen men väl hur rädd jag blev 1:a gången det hände trots alla anvisningar. (men du har kanske lång och gedigen kompetens kring att köra Kp-bil i terräng isf fall  och eller styrning utan servo...)

Kul att någon tar sig an ett projekt som detta!:excl:

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skumpa 11a och 30bil har jag god erfarenhet av och haft kontakt med Skp på Gotland men var då aldrig betrodd att köra själv. (Praktikant kurs i försvaret. Ratten lämnar så uppenbara spår att jag har för vana att hålla tummarna på utsidan av alla rattar sedan dess......

Hjälm har jag inte tänkt på, får plocka upp min m/29 stålkruka från källaren och stila tidsenligt.

 

Gårdagens mekande resulterade i en backkamera som inte sitter alltför fult till och med en acceptabel sladddragning. Skärmen är trivial att haka av och gömma så den inte syns när den är avstängd.

 

Den oidentifierade prylen från förarplatsen måste vara en del av den främre linstyrningen. Praktiska försök r/t detta under kvällen om det inte är alltför kallt i blåhallen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Definitivt linstyrningsdel. Utan stödet är linstyrningen ett ganska bra ställe att stå när man ska ned i motorn.DSC_1586.thumb.JPG.c3525bb33da5f37877d81762359cc5d6.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har vägarna här ikring frostat av sig och övergått till den traditionella lervällingen. Alltså dags för premiär tur!

Kollar alla förekörningpunkter och lockar in hustrun i bilen som fanklubb.

Till och från den lokala skidbacken går bra, dubbeltrampa verkar vara hanterligt trots allt men jag förstår att man kan bli frustrerad i trängda lägen. Kommer aldrig upp på 3an ordentligt i uppförsbacken eftersom jag tappar gör mycket varv i växlingen. Kollar bromsar axlar och diffar med värmekamera för att se ev katastrof hot men det verkar ok.

Vägen hem nedför 150 höjdmeter i en sammanhängande backe ger viss oro när motorbromsen slutar att fungera...... Innan dess skjuter motorn salut på riktigt, låter som ett helt underhållskompani på BT övning :)

Visar sig när jag väl och försiktigt fått stopp på ekipaget att det var fördelningslådan som hoppat ut till neutral läge. I med vägväxel igen och vi kom hem utan problem. Viiii!

Hörselskydd anbefaller till alla i bilen. Ljuddämpande egenskaper saknas hos pansarplåten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här kan underlaget se ut när man missat en växling, upp tror jag utifrån var på vägen jag hittade spåret.DSC_1587.thumb.JPG.fb309dde0ee4ea2d95942d9d77128cbb.JPG

Skorven är förbluffande lättmanövrerad, svängradie och rattkänsla är som en gammal Volvo. Tills man hittar något som håller emot...... Då j#@$lar. Tidigare ägare har satt på en raggarknopp på ratten.

Den skall bort med eftertryck.

I övrigt gick det bra att fickparkera framför huset, med en juste backkamera går det riktigt galant

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en härlig kärra du skaffat och tack för att du visade runt bilen i veckan. Lycka till med den :wub:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hängmatta från bananamoon införskaffad och upphängd i bollhavet. Passar en på var sida om stolarna och bänkens ryggstöd. Man ligger riktigt gott med ett bårtäcke som sällskap.

På det mekaniska så har jag lärt mig både vad ett spaltfilter är och var det sitter. Har börjat bli lite grumsig vad gäller tillgänglighet på alla vitala motordelar. De är lätta att se och har utrymme runt sig men är 1m ned från kanten på pansaret och 1m upp från marken...... Mina armar är inte riktigt långa nog. :(

Annars har jag hittat insexnyckel i 1/2 tum storlek vilket behövs för axlarnas oljepluggar. Ett antal andra har den vanliga fyrkanten och sitter väl skyddade av pansarplåt och jag vet inte hur man lossar dem...... mutter fula ord etc. Vad är det för fel på vanliga mutterskallar?

DSC_1650.JPG

DSC_1647.JPG

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Övningskörning ger resultat, nu kan jag komma upp i 3:an i uppförsbackar, nästan ofta iaf. :wub:

När jag provkörde slingan runt classic motor på kvällen före så hittade jag detta i motorrummet vid kontroll efter körning. DSC_1655.thumb.JPG.15af591aac604dc7e136b8c0ec348759.JPG

Den där luftrenaren skall sitta på insugningsröret, inte ligga o gosa med generatorn . :blink:

Som tur inget värre än ett mindre läckage av olja, det mesta av luftrenarens innehåll av olja var kvar inne i burken.

Lyckan står den dumme bi eller hur var det?

Fordonet låter som något helt annat än alla andra som åker runt i närområdet och kamouflaget duger bra verkar det som. Eller så är traktens vildsvin ovanligt kaxiga, hursom hittade jag en riktigt stor gris mitt på skogsvägen och den flyttade sig inte förens jag tutade på ca 15m avstånd. Helljuset var på också så om den inte var både döv och blind så måste den lida av antingen dåligt omdöme eller storhetsvansinne, dubbeldiagnos är ju möjlig iom jag sett sugga med små grisar vid flera tillfällen på hundpromenad.

 

  • Like 3
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Däcken är tämligen oslitna men har på flera ställen sprickor i slitbanan som ser ut att bero på torkande/åldrande. Nya sulor är inte helt gratis men ändå billigare än väntat.

Bilen har MPT-80 från Continental i den facila storleken 12.5*r20 som verkar vara standard för unimog.

Oväntat nog hävdar den däcksfirma jag anlitar för alla andra däckbehov att däcken är ur produktion och omöjliga att få tag på. Trots att de tidigare i höst gav ett riktigt vettigt pris ink montage på desamma. :huh:
Synnerligen oväntat eftersom mitt googlande på däcken resulterar i riklig reklam från Continental.

Nåväl, Däckonline hade i lager och 30 min efter att däcksnubben hävdade att de inte existerar meddelar Däckonline att de börjar flytta saker i lagret.

Får se om däckgänget är villiga att montera imaginära däck.

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj har missat att läsa denna tråden på länge, vart lite full i skratt kan jag säga.

Kul med bilder och lite om hur den är att köra

Ja rattknopp, i all ära, men vet man av den och har monterat den så man slipper slag på handleder om ,ja eller när man får de där trevliga rattslagen, ja då fungerar det ganska bra egentligen.

Har satt i en i min REO M621. 

Utbildande man i Norge funderade en del om jag ej var rädd om händerna, men vet man om den och har den lite vinklad inåt, så kan ratten snurra bäst den vill, samtidigt som man har något bra att slita runt eländet med på normal våg och liknade, Kanon i rondeller när man skall hinna med att bläddra i rätt växel samtidigt få med blinkersen åt rätt håll.

De gånger jag gett mej ut så det är klart att det blir slag i terrängen, lossar jag på knoppen och vrider in den i ratten, Där skall inga tummar vara ändå.

 

Trevlig läsning, Helt klart skulle man haft mer tid och åka runt på besök och se en del fordon live

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, rattknoppen har nog en plats, bara den hamnar så att man inte får den i magen eller på händerna. Som det är nu får jag ibland bromsa in mer än vad kurvan kräver  för att hinna få runt ratten.  Hur får man då en rattknopp i magen? Jo, om ratten sitter så att man kan använda magen som styrbroms, då går det rätt bra...... Ett tungt argument mot att gå upp för mycket i vikt.

Nåja, nu kom det hem nya skor åt den gamla damen. Hade hoppats på att få hem dem tidigare i veckan, eller åtminstone besked om leveranstid så att jag kunde boka bytestid, ingen verkstad vill boka " kanske" tider just nu.

212kg gummi på flaket :D

IMG_20191129_090025.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Argh!

Lastade in däcken, kollade oljan och fyllde på vätskor, inga konstigheter.

Startar motorn, den hoppar igång då fint, börjar rycka i spakar och dra igång allt och, ridå. Bromspedalen bara åker ned på golvet när den petas på. :(

Omkoll av bromsvätska, ok nivå, vakuum finns eller iallafall slocknar bromsvarningslampan när motorn får upp varvet efter start. Inga pölar under bilen, brommekaniken ser ut att röra sig som det skall. Vtf varför ingenting?

Blir inget besök på gummi verkstad nu inte.

 

IMG_20191129_143812.jpg

  • Like 1
  • Confused 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Such vad trist. Men vackert med snön i alla fall :) 

Kanske något i bromssystemet har frusit fast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...