Jump to content

Recommended Posts

Så här i väntans tider kan man ju ägna tid åt att svära över muttrar, hälla bromsvätska i knäet och över verkstan och till slut fylla håret med lika delar rost lera och bromsvätska.

Till slut satt där iallafall en huvudcylindern som fyllts med vätska och provpumpats i skruvstäd, god fontän av innehåll över bänken.

Så på plats under bilen och kopplats in i rörsystemet och tom lufta trots att nipplarna växlar i storlek från hjul till hjul. (Varför då? Hur hittar man så många varianter på luftningsnipplar?)

Svarar bra på pedalen och det känns bra.

Hum? bromsljuset lyser hela tiden, koppla ur något när man luftar kanske gäller här med? Stön.

Backljuset har också lagt av.....

Men tryckavkännaren för undertryck i bromssystemet verka funka iallafall.

Jaja. Bortsett från att man inte kan passera farbror blå utan feedback så verkar det lovande.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bromsljuset bestämde sig för att börja fungera spontant. Glappt någonstans uppenbarligen.....

Nåja nu står den gamla damen hos den lokala gummihandlarn och skall få sina nya sulor på måndag. :wub:

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är pansarkorven hemma igen med nya sulor.

Hög tid för byte visade det sig.

Utöver sprickor i sidor och slitytor så var två slangar lagda med veck i däcket och det däck som hade minst sprickor hade istället en skada på kantvalken, vad den nu heter med korrekt terminologi? Skadan var tydligen allvarlig och det var en gummikillen risk för kollaps av däckssidan. :blink:

Världsliga ting man kan bli lycklig av.:)

Ho Hum, nåja de klarade intressant nog av att fickparkera åbäket på sin innergård såpass att jag behövde backledare för att komma ut överhuvudtaget.

Börjar lära mig att växla osynkat nu, det är ju inte riktigt så svårt som jag trott. Men när man missar så tappar man mkt fart.

Bilen är för övrigt försedd med 2,5växlar, 1an är för start i backe och annat som kräver lågväxel. 2an är lämplig att starta på om det inte är alltför mycket motlut och 3an är vad man kommer upp till innan det är dags att bromsa igen, 4an fyller någon form av överväxel funktion. Med tid eftertanke och blyfot kom jag upp i hela 70 km/tim på en raksträcka och det var konstigt nog mindre läskigt än samma fart med 11bilen

  • Like 2
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Underbart!

Det är såna här detaljer som är så roligt att läsa om. Speciellt nu när alla vi i England är inlåsta hemma. Dagens nöje blir att våga sig ut för att köpa katt mat :rolleyes:

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mindre formellt men lika avståndstagande här.

Hukar i den metafysiska skyttegraven här på hospitalet och väntar på stormen. :unsure:

Lite bilder istället:

 

IMG_20200324_065353.jpg

IMG_20200218_163747.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...