Gå till innehåll

Helt grön här - Behöver en TGB30 - inför köp


Rekommendera Poster

Hej på er. Har läst en del och inser att ni sitter på väldigt mycket lärorik information om dessa lastbilar.

Har nyligen tagit lastbilskort inom jobbet. Och har en stuga mitt ute i ingenstans. Vägen dit plogas inte och har hittills funkat att ta sig fram med en högre, nyare pickup.

Har länge funderat och drömt lite om en TGB30, mer som en kul att ha. Efter ett besök idag inser jag att det saknas helt framkomlighet de sista 900 metrarna genom en skog.

Vilket gör att en TGB30 känns mer nödvändigt än något som är kul att ha.

 

Så, jag vet en som vill sälja en som är reggad för civiltbruk, besiktigad och körklar. Efter C-kursen med tillhörande YKB så har jag förstått att det är mer att tänka på runt lastbilar än bilar. Som gammal bilmek (fordonsgymnasie) så har jag viss, om än begränsad kunskap om fordon. Så genast dyker det upp frågetecken. Köpet kommer uppskattningsvis ske inom en vecka eller två.

 

- Något speciellt att tänka på trots att den är besiktigad? (Maskinellt, underhåll, vanliga fel som går att upptäcka okulärt för en lekman)

- Det är ett företag som köper den, något speciellt att ta hänsyn till där?

- Eftersom den är klassad som veteran förstår jag att färdskrivare ej är lagstadgat - korrekt?

- Tänker i en framtid regga den så att den kan användas inom ett företag. Vilket gör att jag behöver trafiktillstånd - några erfarenheter på det?

 

Oerhört tacksam för all input, ev. varningar och saker ni känner att jag kan ha missat.

 

Håller till i Mälardalen.

Mvh Sayerbýr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande tack. De var lite gamla så jag hade inte kommit så långt bak i min läsning. Men de gav mycket!

 

Vad det gäller trafiktillståndet och färdskrivaren så gick jag tillbaka i utbildningsmaterialet och insåg att jag nu blandat ihop undantagen. Där det till en början står att kör och vilotider inte gäller samt att färdskrivare ej är krav.

Under puknter veteranfordon står.

Kommersiellt fordon som är klassat som veteranfordon i den medlemsstat eller land den körs och som utför icke-kommersiella transporter av personer eller gods.

 

Där föll det ju på typen av transport. Så den får rulla inom företagets regi tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Sayerbyr said:

Vad det gäller trafiktillståndet och färdskrivaren så gick jag tillbaka i utbildningsmaterialet och insåg att jag nu blandat ihop undantagen. Där det till en början står att kör och vilotider inte gäller samt att färdskrivare ej är krav.

Under puknter veteranfordon står.

Kommersiellt fordon som är klassat som veteranfordon i den medlemsstat eller land den körs och som utför icke-kommersiella transporter av personer eller gods.

 

Där föll det ju på typen av transport. Så den får rulla inom företagets regi tillsvidare.

 

Jag hängde inte riktigt med på vad du skrev ovan, men jag skulle vilja sammanfatta det kort så här:

- Trafiktillstånd behöver du bara om ditt förretag kör åt andra. Inte om företaget använder fordonet i tjänsten, eller kör sitt eget gods.

- Färdskrivare behöver du inte om fordonet är tillräckligt gammalt och du inte kör yrkesmässigt, det vill säga åt andra.

 

Färdskrivarreglerna för gamla fordon är olika i den svenska lagstiftningen och EUs. Men den svenska hänvisar till EUs.

Så man kan inte riktigt avgöra vilken som gäller.

 

Observera att även utan färdskrivare så gäller kör- och vilotidsreglerna, det är bara det att man får hålla ordning på dem själv.

Till exempel med M7102-701060 PERSONLIGT TIDKORT.

 

(Detta är min uppfattning, men läs på själv, och ha sedan med en kopia av lagtexten i handsfacket)

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, yoda säger:

det man mest ska titta på är att växel lådan växlar som den ska o alla växlar går i, o även däckens skick

Tack, så långt jag jag också kommit efter att läst de två trådarna jag fick tips om innan.

Kruxet är väl som jag också läste att jag skulle behöva någon som VET hur den ska låta och kännas som är med och provar. Jag vet hur en amerikanare ska/kan kännas och låta.

Men en sådan här... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, spp säger:

 

Jag hängde inte riktigt med på vad du skrev ovan, men jag skulle vilja sammanfatta det kort så här:

- Trafiktillstånd behöver du bara om ditt förretag kör åt andra. Inte om företaget använder fordonet i tjänsten, eller kör sitt eget gods.

- Färdskrivare behöver du inte om fordonet är tillräckligt gammalt och du inte kör yrkesmässigt, det vill säga åt andra.

 

Färdskrivarreglerna för gamla fordon är olika i den svenska lagstiftningen och EUs. Men den svenska hänvisar till EUs.

Så man kan inte riktigt avgöra vilken som gäller.

 

Observera att även utan färdskrivare så gäller kör- och vilotidsreglerna, det är bara det att man får hålla ordning på dem själv.

Till exempel med M7102-701060 PERSONLIGT TIDKORT.

 

(Detta är min uppfattning, men läs på själv, och ha sedan med en kopia av lagtexten i handsfacket)

 

 

 

Tack! Jag ska se till att hålla mig på rätt sida om gråzonen så blir det nog bra :)  Vet ju att det pratas om att alla måste ha digitala skrivare inom kort. Det kommer ju då behövas en massa meck kan jag tro då för att få dem att synca med lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, yoda säger:

du får gärna komma till Vingåker o provköra 30 bil eller40 bil för o se hur dom ska växla o få råd (har 30 o 40 bilar till salu också)

 

:) har nog redan skickat ett mail till dig. Behöver bara få tid över att komma ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...