Gå till innehåll

Tgb13 framhjulsdrift


tgb13Fw

Rekommendera Poster

Hej har en tgb13 som framhjulsdriften krånglar på. Lampan tänds för driften och man hör att den slår till och det klickar  men den slår inte till direkt man får köra lite och slå till å från. När den väl har har gått i så funkar den bra med diff  och utan diff. Lägger man ur framhjulsdriften så får man lirka med den när man ska lägga i den i gen. Har ingen betydelse om man lägger i lågväxel eller lägger i framhjulsdriften manuellt med knappen. Det är som om det är nått som kärvar  bilen har stått i 16år. Eller om nått är slitet bilen har gått 1200mil är det nån som har nån idè över symtomen. Vänliga hälsningar Fredrik 

20190113_143203.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som den fungerar mer eller mindre normalt. Inkopplingen av framhjulsdriften sker med hjälp av en klokoppling, står inte klorna så att de passar in i varandra går inte framhjulsdriften i direkt, det kan ta ett par sekunder. Jag kan tänka mig att på en bil med så låga mil som din är klorna inte speciellt slitna, och kanske därför måste stå mer exakt för varandra för att kopplas ihop. Lampan indikerar bara att magnetventilen får spänning, inte att klokopplingen faktiskt gått i. Pyser det om magnetventilen när du lägger ur framhjulsdriften?

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt normalt som Gripen skriver,min 13 har gått typ 2500 mil och tar några hjulvarv innan det kopplar in:)

Brukar stanna,trycka in knappen,köra fram nån meter och sen backa tillbaka och då är driften på

framaxel inkopplad

 

Gör samma manöver när jag lägger in lågväxel

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter lite konstigt...min kopplar in "direkt" kan däremot ta en stund innan det släpper när man kör pga varvtalsskillnader

enda gången min framhulsdrift krånglade var när armen från membranet hade gängat upp sig i muttern så att rörelsen var för kort och klorna inte greppade i riktigt.

Kolla mebran/stag/vacumklockan på fördelningslådan så det funkar som det ska där 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska koppla in och ur på direkten.

 

Om du INTE har pysljud vid urläggningen som du skriver, och det är en 13 bil med magnetventilen ute bakom hytten, så är felet enkelt.

 

Luftröret är igensatt på magnetventilen. 

 Ta isär och gör rent och den går som klocka sen.

 Om felet kvarstår kolla membranet.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar, problemet är åtgärdat nu funkar klockrent. Det var ett rör som var tät från mangnetventilen bakom hytten tog i sär ventilen och gjorde rent allt. Fick även byta ut justerskruven till vacumklockan den gamla var avrostad vid stoppmuttern.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...