Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej ny på forumet tänkte dela mig lite bilder av pågående orginal renovering.

 

Info

Tp21 från 1957 som inte körts sedan den blev civil på 80-talet 

Motorn var låst och bromsarna obefintliga.

Tanken är att låta all patina vara som den är.

Det som saknas är antenner, yxa och spade.

 

 

20170411_153007.thumb.jpg.e599254f711dd52559061a50cac86ee5.jpg

20170411_153032.thumb.jpg.ae6c32887a96c0cd74c75271065a7b31.jpg

20170411_153043.thumb.jpg.c356ea21d9feb963fb42e50049c01ad2.jpg

  • Like 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn åkte ur och visade sig vara en kolv som sotat fast och kolvrings spåren var kassa.

20170913_144503.thumb.jpg.c09654fb72294accffe1491d0a08c970.jpg

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det var en tid sedan vi på började renoveringen så kommer det bilder och text ganska tätt och lite i fel ordning men jag hoppas att det går bra ändå.några bilder under genomgången av motorn.

Beg kolv inhandlades från sugga gruppen på fb där jag började skriva om den men då jag skrotade fb så tog det slut där.

20170927_162258.thumb.jpg.02631fd93b169147f84b9f80986b4900.jpg

Slipade ventiler och brotchade säterna.

20170925_141329.thumb.jpg.bdca6025145a7f3a611c2332d6b282a8.jpg

Tvätt.

20170906_151113.thumb.jpg.12ebc7f0e510af73169326c6f1220f09.jpg

20170906_151000.thumb.jpg.11553e96b4b1c7fe99548ef476649e50.jpg

Som ny invändigt då den knappt inte blivit inkörd än.

Glömt miltalet men det kommer om någon vill veta?

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tøft at det fortsatt dukker opp sugger som er så og si urørte fra tida i det svenske forsvaret. Det blir moro å følge med på prosjektet ditt.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätt under vilket jag var rädd för vad jag skulle hitta.

Men det såg bra ut.

20180610_075945.thumb.jpg.776c12915003ef07c03ee3d805d00aea.jpg

 

 

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsbackarna såg bra ut så dom behövde vi inte byta.

Men fy fan för bromscylindrana....

20180301_150055.thumb.jpg.75440fc3de814189181598addf32b9c0.jpg

Alla cylindrana demonterade i wd40 bad under en veckas tid ca

20180407_090913.thumb.jpg.24667bf61cbcef4aa6b75d45547938a2.jpg

Misstänker att det är något alla sugga ägare gjort någon gång. Men fan vad delar det är i åtta små cylindrar.

20180407_123651.thumb.jpg.457abbc5fbb473452effbf6118575251.jpg

Brotchen fick jobba hårt men det var tack och lov inga rostporer som var så djupa att vi behövde göra nya cylinder rör.

20180812_141613.thumb.jpg.4d890c5c0d3f83faf30869b047a0de6f.jpg

Nya tätningar och lång tid med stålborsten så återstår montering och några nya rör.20180824_180959.thumb.jpg.48bd8b38b626003abc985dcaec503831.jpg

Samma jobb gjordes med huvudbromscylindern.

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har sett bättre dagar och tankmätaren var typ bort rostad så vi tillverkade en ny tank och har ännu inte hittat en lämplig givare så nu får man leva lite utan vetskapen om hur långt man kommer.

20180301_145941.thumb.jpg.169b0cd41e9600ace3397d0e9b7e1fe9.jpg

20180824_180945.thumb.jpg.5229d5ec613f785a6a2b4236934b6c60.jpg

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder som den är nu men saker finns kvar att göra innan bes som att nya spegelglas och ljustering av bromsarna och så vet jag inte hur gnälliga dom är på lite torrsprickor i däcken då dom ser ut att vara från försvarets tid.

20180827_155210.thumb.jpg.4e132142891ace77294d8e02ea48c3e6.jpgIMG_20190227_163550.thumb.jpg.21f4b9ca2d872c1e7c978bfd6095e269.jpgIMG_20190227_163502.thumb.jpg.54ccd2e2d881f050384eb0de55f31560.jpgIMG_20190227_163452.thumb.jpg.e877f5638417dcf9781d117bdf193dfe.jpgIMG_20190227_160349.thumb.jpg.001551b051240c95ca94171598684d25.jpgIMG_20190227_160337.thumb.jpg.a9601657a2ac0b9e257af35a7448473c.jpgIMG_20190227_160324.thumb.jpg.d80b06d234a2d70db89aa4c79988a957.jpgIMG_20190227_160315.thumb.jpg.3ee7ece93e4b0fde7c06d9ee8c228198.jpg

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Men ska det vara brunt där motorn står? Passar inte med blockets fina färg ;) Förstår att du vill ha den körklar!

  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Overdrive säger:

Snyggt jobbat! Men ska det vara brunt där motorn står? Passar inte med blockets fina färg ;) Förstår att du vill ha den körklar!

Haha ja men då vi inte gjort något med ram/kaross så låter vi det vara. Om det hade varit genomgående rost i golv eller ram så hade vi lyft av karossen och blästrat/svetsat/målat men som du säger så vill man ju ut och köra:)

Innan orken tar slut.

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon här som vet lämpliga bladfjädrar och dämpare som funkar bra till sugga som ej ska vara höjd?

Och om man vill höja utan att axelvända?

Alltså två olika setuper som funkar.

Tacksam för svar.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt från min egen sugga, så är det rätt enkla grejer vad avser fjädrarna. Troligen är det enklaste att försöka gå via en firma som håller på med sådant (typ Oljemarks, om de finns kvar) och lägga in nya, spänstigare blad i fjädrarna. Bak är de negativt böjda i original med last, dvs en båge där axeln är högsta punkten. Ett extra fullångt blad kan påverka höjden väsentligt, men fjädern blir hårdare om man inte vet vad man håller på med och det blir obekvämt om det blir för hårt. Man måste avväga hårdhet, tilläggsbladets ursprungsform och fjädringslängd för att få en fjäder som man kan åka omkring med, liksom. Fram vet jag att jag tog bort fjäderstoppen (gummikilar med hållare) för att låta framaxeln fjädra ut mer; troligen hade det varit bra att få in ett blad till i fjädern, men man vill inte ha för styv fjäder heller. Modernt utformade bladfjädrar har ju ofta få blad och en konstruktion som ger mjuk fjädring i "normalläge", medan de kan ta emot hård last genom att ha gummikuddar etc på strategiska platser. Hur du än väljer att göra, så tänk på om du faktiskt vill kunna åka omkring i bilen utan njurbälte, hur mycket last som kan tänkas bli aktuellt och vilken typ av körning som blir aktuell.

 

I övrigt vill jag gärna nämna att det ser himla fint ut det du gör och hoppas du får kul med bilen framöver!

Redigerad av 54ekstrom
glömt del av text
  • Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...