Jump to content

Recommended Posts

Hej ny på forumet tänkte dela mig lite bilder av pågående orginal renovering.

 

Info

Tp21 från 1957 som inte körts sedan den blev civil på 80-talet 

Motorn var låst och bromsarna obefintliga.

Tanken är att låta all patina vara som den är.

Det som saknas är antenner, yxa och spade.

 

 

20170411_153007.thumb.jpg.e599254f711dd52559061a50cac86ee5.jpg

20170411_153032.thumb.jpg.ae6c32887a96c0cd74c75271065a7b31.jpg

20170411_153043.thumb.jpg.c356ea21d9feb963fb42e50049c01ad2.jpg

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn åkte ur och visade sig vara en kolv som sotat fast och kolvrings spåren var kassa.

20170913_144503.thumb.jpg.c09654fb72294accffe1491d0a08c970.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då det var en tid sedan vi på började renoveringen så kommer det bilder och text ganska tätt och lite i fel ordning men jag hoppas att det går bra ändå.några bilder under genomgången av motorn.

Beg kolv inhandlades från sugga gruppen på fb där jag började skriva om den men då jag skrotade fb så tog det slut där.

20170927_162258.thumb.jpg.02631fd93b169147f84b9f80986b4900.jpg

Slipade ventiler och brotchade säterna.

20170925_141329.thumb.jpg.bdca6025145a7f3a611c2332d6b282a8.jpg

Tvätt.

20170906_151113.thumb.jpg.12ebc7f0e510af73169326c6f1220f09.jpg

20170906_151000.thumb.jpg.11553e96b4b1c7fe99548ef476649e50.jpg

Som ny invändigt då den knappt inte blivit inkörd än.

Glömt miltalet men det kommer om någon vill veta?

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tøft at det fortsatt dukker opp sugger som er så og si urørte fra tida i det svenske forsvaret. Det blir moro å følge med på prosjektet ditt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvätt under vilket jag var rädd för vad jag skulle hitta.

Men det såg bra ut.

20180610_075945.thumb.jpg.776c12915003ef07c03ee3d805d00aea.jpg

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bromsbackarna såg bra ut så dom behövde vi inte byta.

Men fy fan för bromscylindrana....

20180301_150055.thumb.jpg.75440fc3de814189181598addf32b9c0.jpg

Alla cylindrana demonterade i wd40 bad under en veckas tid ca

20180407_090913.thumb.jpg.24667bf61cbcef4aa6b75d45547938a2.jpg

Misstänker att det är något alla sugga ägare gjort någon gång. Men fan vad delar det är i åtta små cylindrar.

20180407_123651.thumb.jpg.457abbc5fbb473452effbf6118575251.jpg

Brotchen fick jobba hårt men det var tack och lov inga rostporer som var så djupa att vi behövde göra nya cylinder rör.

20180812_141613.thumb.jpg.4d890c5c0d3f83faf30869b047a0de6f.jpg

Nya tätningar och lång tid med stålborsten så återstår montering och några nya rör.20180824_180959.thumb.jpg.48bd8b38b626003abc985dcaec503831.jpg

Samma jobb gjordes med huvudbromscylindern.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken har sett bättre dagar och tankmätaren var typ bort rostad så vi tillverkade en ny tank och har ännu inte hittat en lämplig givare så nu får man leva lite utan vetskapen om hur långt man kommer.

20180301_145941.thumb.jpg.169b0cd41e9600ace3397d0e9b7e1fe9.jpg

20180824_180945.thumb.jpg.5229d5ec613f785a6a2b4236934b6c60.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilder som den är nu men saker finns kvar att göra innan bes som att nya spegelglas och ljustering av bromsarna och så vet jag inte hur gnälliga dom är på lite torrsprickor i däcken då dom ser ut att vara från försvarets tid.

20180827_155210.thumb.jpg.4e132142891ace77294d8e02ea48c3e6.jpgIMG_20190227_163550.thumb.jpg.21f4b9ca2d872c1e7c978bfd6095e269.jpgIMG_20190227_163502.thumb.jpg.54ccd2e2d881f050384eb0de55f31560.jpgIMG_20190227_163452.thumb.jpg.e877f5638417dcf9781d117bdf193dfe.jpgIMG_20190227_160349.thumb.jpg.001551b051240c95ca94171598684d25.jpgIMG_20190227_160337.thumb.jpg.a9601657a2ac0b9e257af35a7448473c.jpgIMG_20190227_160324.thumb.jpg.d80b06d234a2d70db89aa4c79988a957.jpgIMG_20190227_160315.thumb.jpg.3ee7ece93e4b0fde7c06d9ee8c228198.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt jobbat! Men ska det vara brunt där motorn står? Passar inte med blockets fina färg ;) Förstår att du vill ha den körklar!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan, Overdrive säger:

Snyggt jobbat! Men ska det vara brunt där motorn står? Passar inte med blockets fina färg ;) Förstår att du vill ha den körklar!

Haha ja men då vi inte gjort något med ram/kaross så låter vi det vara. Om det hade varit genomgående rost i golv eller ram så hade vi lyft av karossen och blästrat/svetsat/målat men som du säger så vill man ju ut och köra:)

Innan orken tar slut.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det någon här som vet lämpliga bladfjädrar och dämpare som funkar bra till sugga som ej ska vara höjd?

Och om man vill höja utan att axelvända?

Alltså två olika setuper som funkar.

Tacksam för svar.

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag minns rätt från min egen sugga, så är det rätt enkla grejer vad avser fjädrarna. Troligen är det enklaste att försöka gå via en firma som håller på med sådant (typ Oljemarks, om de finns kvar) och lägga in nya, spänstigare blad i fjädrarna. Bak är de negativt böjda i original med last, dvs en båge där axeln är högsta punkten. Ett extra fullångt blad kan påverka höjden väsentligt, men fjädern blir hårdare om man inte vet vad man håller på med och det blir obekvämt om det blir för hårt. Man måste avväga hårdhet, tilläggsbladets ursprungsform och fjädringslängd för att få en fjäder som man kan åka omkring med, liksom. Fram vet jag att jag tog bort fjäderstoppen (gummikilar med hållare) för att låta framaxeln fjädra ut mer; troligen hade det varit bra att få in ett blad till i fjädern, men man vill inte ha för styv fjäder heller. Modernt utformade bladfjädrar har ju ofta få blad och en konstruktion som ger mjuk fjädring i "normalläge", medan de kan ta emot hård last genom att ha gummikuddar etc på strategiska platser. Hur du än väljer att göra, så tänk på om du faktiskt vill kunna åka omkring i bilen utan njurbälte, hur mycket last som kan tänkas bli aktuellt och vilken typ av körning som blir aktuell.

 

I övrigt vill jag gärna nämna att det ser himla fint ut det du gör och hoppas du får kul med bilen framöver!

Edited by 54ekstrom
glömt del av text
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Framrutan går nu att öppna^_^

Bara tre av fyra skruvar som gick av till gångjärnen och wd40 bad för gångjärnen samt en omgång med induktions värmaren:blink:IMG_20190408_133940.thumb.jpg.a81e4195a65774798a2e9bb0ee267502.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passande rostiga tre kronor dunkar på plats samt ett oanvänt reservhjul^_^

IMG_20190417_195240.thumb.jpg.e96c8734bca9e5d69605e0047f5fc52f.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_20190417_195209.thumb.jpg.85f4506f7afd3931f63e8e79cee2c62f.jpg

Någon som vet var man kan få tag i antenner eller några substitut antenner bara för syns skull?

Finns det något som bilprovningen brukar klaga på som dom brukar ha fel om när det gäller denna skapelse?

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med vad bilprovningen hakar upp sig på är mycket olika, beroende på station/företag/besiktningsman/-kvinna/dagsform/förarattityd... Min egen erfarenhet är att om allt elektriskt funkar (torkare, tuta, lysen, blinkers, bromsljus (inklusive halvljusets höjd och ljusbild)), om bromsarna tar utan att pedalen har för lång väg ner ("bristfällig pedalvägsreserv" tror jag man kallade det förr i världen när man fick broms en centimeter innan golvet) och om motorn startar utan krångel och inte dödar alla närvarande med kolmonoxiden i avgaserna, så är man hemma. Givetvis blir det gnissel om det är rost på bromsrör eller bärande detaljer och numer är man lite petig med läckage av oljor och bränsle.

En sak som yngre biltekniker tycks ha dålig förståelse för, är ansättbara hjullager. Många moderna bilar, även tyngre, har s.k. enhetslager, som inte är ansättbara och som inte får glappa. De koniska rullagren är lite mysteriöst för dessa tekniker, och då kan det bli diskussion om att det finns ett glapp i hjullgret. Det måste finnas ett spel i de flesta äldre hjullager, och det är inte detsamma som ett "glapp", som ska bedömas som ett fel.

Om dessutom mekaniken i stort, som kardanknutar, kulleder och annat, är i hyfsat skick tror jag att man har goda chanser att komma igenom utan tjafs. Kolla gärna styrväxelns ansättning, så det inte är nåt onödigt glapp i ratten.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jungfru färd ikväll då den besiktigades idag^_^ fick en tvåa på anligande broms och det var jag nöjd med då det nu är fixat och den bara har en ombesiktning kvar för all framtid om nu inte åker på en flygande bes.

IMG_20190426_205020.thumb.jpg.8bf4f8b15070343ca803db4dbaf71597.jpg

Imorgon hoppas jag på en pigg sugga då den ska på volvo marknad i växjö:wub:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...