Gå till innehåll

Olja, igen...


pbv301

Rekommendera Poster

Som relativt nybliven TGB-ägare så ställs jag liksom många före mig inför valet av olja i "de åtta transmissionerna" (4x hjulväxlar, 2x axelväxlar & 2x växellådor). Har sökt runt här i forumet länge och att det finns många olika åsikter och rekommendationer är ingen överdrift...

 

Så här har jag tänkt;

 

  1. Eftersom min bil kommer från Försvaret har jag valt att utgå från deras smörjschema. De brukar ha rätt bra koll på läget och underhåll och smörjning kan nog anses som "core-business" i deras verksamhet :) Den senaste versionen av smörjschemat är M7782-005860 är från 2005.
  2. De använder två olika oljor; "Motorolja 5W/30 syntetisk" (M0741-840800) till hjulväxlarna och växellådorna samt "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000) till axelväxlarna.
  3. I "Produktkatalog Försvarsmaktens Drivmemedel" (M7789-000183) från 2014 kan man läsa mer om dessa oljor.
  4. "Motorolja 5W/30 syntetisk" beskrivs som en "Året runt-smörjning av diesel-och ottomotorer, vissa växellådor i fordon och artilleripjäser mm." Som datablad refereras till Q8 T 910 och Statoil MaxWay Ultra 5W-30.
  5. Varför en motorolja i en transmission frågar jag mig? Vänder mig till det civila smörjschemat till C303 och även här är uppdelningen tydlig mellan axelväxlarna å ena sidan och hjulväxlar/växellådor å andra sidan. Skillnaden är de sk "additiven", GL-1 med nästa inga additiv för hjulväxlar/växellådor och GL-4/5 med kraftiga additiv för axelväxlarna som är av hypoidtyp (drevens centrum på olika höjd vilket resulterar i att det blir en glidande rörelse mellan drevens kuggar).
  6. Min slutsats är att Försvaret i brist på GL-1 transmissionsoljor som verkar vara på väg bort (och för att minska antalet oljor?) ersatt GL-1 med "vanlig" motorolja, ett förfarande som t ex beskrivs i denna artikel. Motorolja t ex "gräsklipparolja" SAE 30 innehåller inga "GL" additiv som angriper lagringar av gulmetall. Att Försvaret använder en sk "multigrade" olja 5W/30 handlar väl sannolikt om att få bättre lågtemperaturegenskaper.
  7. "Transmissionsolja 80W/140" till axelväxlarna beskrivs som en " hypoidolja bestående av solventraffinerad mineralolja som innehåller EP-additiv samt additiv som ger oljan god oxidationsstabilitet. Oljan är klassificerad enligt API GL-5". Som datablad refereras till Statoil GearWay G5 80W/140.
  8. Statoils oljor finns inte längre, de är en del av Fuchs Lubricants.
  9. Q8 T 910 verkar inte heller finnas längre, men syntetiska 5W/30 motoroljor finns hos de flesta fabrikaten.
  10. Personligen har jag goda erfarenheter av Agrols oljor och kommer att använda Agrol Transmission (80W/90 GL-1) i hjulväxlar och växellådor samt Agrol Hypoid (80W/140 GL-5) i axelväxlarna. Agrol Hypoid uppfyller MIL-2105, samma standard som Försvarets "Transmissionsolja 80W/140" (M0741-263000).

 

OBS! Detta är mina personliga reflektioner och tankar, alltså ingen rekommendation till andra. "Var och en blir salig på sin tro" gäller i högsta grad när det gäller val av oljor.

 

Och du, glöm inte att man kan aldrig smörja sig fattig! :wub:

 

/pbv301

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om vi börjar med hjulväxlarna och axelväxlarna, så finns det ingen anledning att ha olika oljor i dem, 

Du kommer snart upptäcka att tusan har det försvunnit olja från axeln, och börja leta vart den tagit vägen, 

Så kollar du hjulväxlarna, och där kommer det ut dubbelt mot vad du fyllt i. 


 

Jo det är så här, att i axelröret finns bara en lite upphöjning i metallen som håller axeloljan kvar i axeln. när du kört och det kastats upp olja där, och kör lite i sid leds lutning, så rinner den oljan ner i hjulväxlarna. Kör du länge i sid leds lutning och kraftig sådan, ja då rinner mer över, dock aldrig så du får en farligt låg nivå i axeln, men så pass mycket att man kan få tappa hjulväxeln, Ja aldrig skall man ju inte säga, allt kan gå till det extrema och står  man parkerad vid en rejäl fastkörning med tipp risk, så kolla olje nivåerna, men det gäller som praxis egentligen varje gång man lagt ett fordon på sida .

Och akta dej för GL5. det finns mässingsdetaljer i axlarna. som du själv skrev, GL reagerar med Gul metall, kör gl 1 i både axlar och hjulväxlar, varflr krångla till det, du skall väl inte köra paris -dakar med den ?

Ja vilket märke mm, Agrol duger fint. Kör det i många fordon. ingen har tagit skada av oljan än i alla fall.

 

Ja Armen ville nog inte ha en halv lastbil med olika oljor på fat för att kunna serva fordonen, så de körde med 2 sorter, 

Har till och med läst i gamla skrifter att har man motor olja med. så duger den till allt, kortare sträckor, så då är de nere på en olja

Dock blir jag lite osäker när du skriver syntetisk olja,  Jag brukar köra med mineral eller max delsyntet i gamla fordon, 

Den är lite "kilbbigare" och lämnar en oljefilm kvar om jag fattar det rätt. vilket är bra om de står en stund och skall startas upp.

Tänk på att fordonen konstruerades på 60 talet, och skillnaden på olje kvaliteten och tillsatser har ändrat otroligt sedan dess

 

Men så är det ju som du även skriver det finns lika många profeter som olje blandningar. Bara min åsikt, dock överlevde min 13 bil mej och lever än, utan ras på något.

M6an kör jag bara 2 oljor i och bara mineral, Det tog flera samtal från Swedols försäljare innan vi var överens om vad som skulle i axlarna och lådor, men även där kör jag mineral baserad olja, tiden får utvisa om jag har gjort fel val, dock efter alla samtal var både leverantörer och återförsäljaren och jag överens om att det skulle vara det i den i alla fall och LÅGT GL 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2019-04-29 på 08:41, H.Hansen säger:

Och akta dej för GL5. det finns mässingsdetaljer i axlarna.


Menar du att både Volvo och militären har fel som föreskriver GL5 i axlarna? Om båda säger GL5 så tror jag nog mer på det.
Och så undrar jag hur dom egentligen mår utan? Jag vet inte svaret, men att din bil (ännu) inte gått sönder är inget svar på saken.
Eller finns mässingsdetaljerna i hjulväxlarna och p g a överrinningen så är det inte bra om GL5 hamnar där? Det låter i så fall logiskt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet med säkerhet att glid plattorna på gafflarna till diffarna är i mässing i axlarna. 

Nu var det ej i går jag plockade isär och i hop en TGB axel. så jag minns ej exakt vad mer för detaljer det finns i dem som är mässing förutom oljeskrapan som för in oljan till främre lagret på pinjongen Växellådorna är det massor av mässing i, så där är GL 5 ej att rekommendera. Men varför chansa om det går att gå ner i GL tal och få tillräcklig smörjning ändå.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror gl5 hysterin hade att göra med de äldre oljorna som stank svavel så man nästan spydde vid byten. Åkt mycket gl5 i lådor utan synkringsproblem eller några andra anrättningar.  Viktigt förutom att tåla hypoid tryck är skum bildnings tendenser, finns en hel del på jänke sidor på you tube om oljor och just gl5 i lådor istället för rekommenderade gl4. 

Däremot så gillade jag mineral extra zinkoljorna som nu finns, kör min hpd m47 låda samt fd 51 med den och den synkar väldigt smidigt och verkar gå lätt som syntetolja, mineral får även gummi att täta bättre än syntetoljor.  Nu är det ju inga nonstop racebilar vi har utan kraven är lägre och själv anser jag att om bilen används lite så hellre en klibbig olja av gammal typ än en modern super hal lågfriktionsolja som lämnar helt rena metallytor efter bilen stått någon dag.

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-07 på 19:02, H.Hansen säger:

Men varför chansa om det går att gå ner i GL tal och få tillräcklig smörjning ändå.


Vore ju elegant om det går att köra GL1 i rubbet men hur vet jag att det du påstår stämmer?
VET du att det blir tillräcklig smörjning med GL1? Varför rekommenderas då GL5?

Jag vet inget om din kompetens men vet att i alla forum skrivs både sånt som stämmer och inte stämmer. Beroende på hur skrivaren motiverar sin åsikt får man bedöma värdet i förhållande till sin egen (i detta fall ringa) kompetens. Volvo och militär säger GL5 och du säger låt bli för säkerhets skull. Detta står mot varann och jag behöver mer motivering för att bedöma.

eile (och andra) som gärna får kommentera: Det här gäller nu axlarna, inte lådor och portaler. Lådorna ska självklart inte ha GL5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var ett goddagyxskaftsvar som återigen blandar in något annat. Läs vad vi skrivit så ser du att det är inte jag som tvekar om GL5. Tvekar gör jag på om GL1är tillräckligt bra i axlar och det är det jag vill ha klarhet i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja min expertis i olja kan ju verkligen i fråga sättas.   Har ingen Harvard examen i just GL tillsatser i oljor .Ja inte i något annat heller.

Vart har du hittat att Volvo och Militärens expertis kräver GL 5 i en axel framtagen i slutat av 60 talet ja eller början av 70 talet. Svårt att veta exakt när i produktionen de bestämde exakt hur axlarna skulle bli. 

 

Vi har haft många olje experter här genom åren.

Det vet jag med säkerhet då jag varit aktiv här sedan 2006. När forumet startade. 

Det har genom åren visats många olika olje rekommendationer som tryckts upp av Försvarsmakten och andra. 

 

Den mest förekomna varningen har varit undvik GL 5 i axlar. Kör hellre med vanlig motorolja 

 

Googlade lite snabbt på just GL tal nu på morgonen. Och hittade två lite olika texter

 

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20100726/vad-ar-hypoidolja/

 

Denna är nog mest beskrivande. Sen är det upp till dej att göra en bedömning av hur just dina axlar jobbar.

För Nä jag är ingen utvecklare av axlar heller. Och har inte den expertisen heller. 

http://www.reginol.se/vaxelolja.html

 

Av vad jag läst om oljor till militära fordon av äldre typ genom de 15 + år jag sysslat med dem. Så har jag fått fram att GL 1 klarar kraven i lättare fordon så som en Volvo valp eller den lite tyngre TGB serien.  Under de förhållanden de är framtagna för och den last de är tillåtna att framföras med. 

 

Om Volvo och även den militära sidan ändrat på sina rekommendationer genom åren. Ja. Varför. Har ingen aning. 

 

Kan bara berätta för dej vad som skrivits här under snart 13 års tid.  Och hur svaren mest frekvent varit. 

Vad du sedan bestämmer dej för att hälla i, kan bara du hållas ansvarig för. 

 

Hoppas att någon av artiklarna jag klistrade in kan vara till hjälp. 

 

Klarar du få ett svar från någon olje tillverkare. Där det garanteras att deras rekommendationer är rätt och de står för följd skador. Ja så följ dem. Och vänd dej till dem om något händer som du beviserligen kan hänvisa att det var deras oljas fel att det hände. 

 

Här kan du nog bara få spekulationer och ej bevis eller garantier är jag rädd för.

 

Mvh H.Hansen

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, H.Hansen säger:

Vart har du hittat att Volvo och Militärens expertis kräver GL 5 i en axel framtagen i slutat av 60 talet ja eller början av 70 talet.

I instruktionsboken till min civila C303 samt div smörjscheman från FMV för TGB 11, 13 och 20 som dyker upp om man googlar på t ex M7782-005860. pvb301 har också samma info. Är det här obekant för dig?

Jag skulle gärna strunta i GL5 och köra med GL1 överallt (utom i motorn) om jag vore förvissad om att det inte är till nackdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet att Volvo säger GL1 och militären motorolja i hjulväxlarna och det går nog bra med vilket som.
 

Men diskussionen gäller axlarna/axelväxlarna

Volvo och militär säger GL5. H Hansen säger låt bli GL5 för säkerhets skull, det går lika bra med GL1. 

Vem har rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, henkal säger:

Vi vet att Volvo säger GL1 och militären motorolja i hjulväxlarna och det går nog bra med vilket som.
 

Men diskussionen gäller axlarna/axelväxlarna

Volvo och militär säger GL5. H Hansen säger låt bli GL5 för säkerhets skull, det går lika bra med GL1. 

Vem har rätt?

 

Ja vem har rätt ? 

Jo jag ser att civila har rekommenderat GL 5. Ditt tryck är från 1978 så det är nyare än det Militären gav ut 1975. 

Har du det att gå efter så använd det. då har du i alla fall använt det Volvo rekommenderat för civila varianter, och mej veterligen är axlarna lika.

 

Att MILO verkstäderna har ändrat genom åren är ett faktum,

En av anledningarna kan vara att det just är Mässings detaljer i axlarna och de sett att det ej blir bra,

En annan anledning är att reducera antalet oljor man bör ha med i fält, Detta kan nog Milo verkstäderna svara på bättre

Anledning nr två vet jag att de strävat efter. då jag diskuterat detta med folk som tidigare arbetat på Milo verkstäder

 

Är du osäker så kör med GL 5 det kan inte bli så mycket värre än att du får byta de detaljer som är Mässing om något händer.  Mässing spån är ju mjukt så jag, OBSERVERA "tror" även här att de ej skadar övriga detaljer i axlarna eller hjulväxlar nämnvärt dit oljan även kommer. 

 

Funderar på varför frågan egentligen tar så stort utrymme då du redan bestämt dej för GL 5, och hittat dokumentation som stödjer detta. Kör på det

 

Jag har i dag Rockwell axlar på mitt fordon, och hade stora svårigheter att hitta rätt olja när jag skulle byta i dem, det tog flera turer till dem jag handlar olja av och jag bytte från den jag bestämt mej för först, till vad deras leverantör rådde mej till, priset var i stort sätt det samma , Nu var inte priset det som avgörande, då axlarna är mycket dyrare än många oljebyten, och att byta axlar eller få ras på grund av fel olja då jag skulle i väg på en 400-500 mils tur i främmande land, och i riktig obyggd, det var jag inte så intresserad av.

Det hade blivit dyrt att hämta dit en av reserv axlarna jag har, och jäkligt krångligt.

Då jag byter vid 1000 mil om jag ej misstänker att det kommit in något i axlarna som ej skall vara där, har jag några hundra mil till innan jag köper nästan 60 Liter ny olja och byter igen, så har jag ej kunnat kolla oljan än, dock har jag öppnat och tagit ut ett litet prov för att se att det ej är vatten i oljan.

 

Så efter nästa tur, som blir nu i Maj, är det nog dags för ett oljebyte igen, då har det gått ett år och på ett ungefär 1000 mil sedan jag bytte förra gången

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, H.Hansen säger:

Jo jag ser att civila har rekommenderat GL 5. Ditt tryck är från 1978 så det är nyare än det Militären gav ut 1975. 

Att MILO verkstäderna har ändrat genom åren är ett faktum,

En av anledningarna kan vara att det just är Mässings detaljer i axlarna och de sett att det ej blir bra,

En annan anledning är att reducera antalet oljor man bör ha med i fält, Detta kan nog Milo verkstäderna svara på bättre

Anledning nr två vet jag att de strävat efter. då jag diskuterat detta med folk som tidigare arbetat på Milo verkstäder

 

Funderar på varför frågan egentligen tar så stort utrymme då du redan bestämt dej för GL 5, och hittat dokumentation som stödjer detta. Kör på det

 

Vad militären rekommenderat 1975 vet jag inte men de dokument som dyker upp när man gör sökningen jag skrev om tidigare är bl a från 2002 och 2005 och där gäller GL5 (allt enligt uppgifter i första inlägget i tråden). Så de verkar inte ha gått ifrån GL5, men möjligen till på senare år....?

När det gäller reducering av antal oljor så handlar det väl om att de kör med samma motorolja i motor, växellådor och portaler. Men i axlarna är det transmissionsolja GL5 som gäller.

Jag hade TIDIGARE bestämt mig för GL5 men tycker att ditt förslag om samma olja i all transmission vore att föredra om det funkar utan problem. Av det som hittills skrivits i tråden kan JAG inte tolka som belägg för att gå ifrån GL5. Men det kanske kommer mer input........?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ni bra köra i gångfart i skogen och inte avverka mer mil än de militära går nog vilka oljor som helst bra, skulle nog räcka med lite fett i axlarna, men är det civilbilar som även ska rulla 10 tusentals mil på landsväg så kör med olja avsett för detta.   Vet ej exakt hur 303 axlelrör ser ut men tror säkert man har återinning och i vanliga landsvägslutningar sett till att oljorna inte hamnar i axelväxeln av två anledningar dels olje blandningen men också så inte får för hög nivå i axelväxeln , höga oljenivåer skapar lätt överhettning.

 

Känsligaste rödgodset  i en drivlina finns i synkringar och ett klick på gl5 gearcase ger svaret hur dagens gl5 påverkar rödgods:

 

två bra ex: se ca 11:20 minuter in: 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...