Gå till innehåll

Batterier


eile

Rekommendera Poster

Funderat lite på varför dessa kapslade "underhållsfria" bilbatterier tar slut så fort garantin är ute, öppnad upp ett av biltemas lång livs silver serie detta hade endast varit använt i båt dvs inte så många drifttimmar.

 ca 6 dl vatten gick det i detta 60 amps batteri.  Varit ut för att generator och lampor mm gått på bilar med kapslade batterier och det är ju inte undra på när de går torra med tiden och då tappar motståndet dvs generator överladdar tills dioderna går sönder eller i värsta fall hela styrenheten i bilarna.  Härom året tvärdog c202'ans batteri efter det varit på laddning, tog även med cteck laddaren som kortslöts.  Just i varma motorum måste dessa "underhållsfria" batterier torka ut fortare. 

 

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, LurK säger:

Biltema förklarar väl saken....man får vad man betalar för

Sen ska man inte öppna underhållsfria batterier,mycket giftigt:ogmy:

Vad är giftigt där som inte fanns på öppna batterier? 

Kommer testa följande: fyllt på med destillerat vatten,  ladda och sen låta biltema köra sin test  och se om det nu passerar som ok.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va inte så kvicka med att slänga skit bara för att det är Biltema.
Har kört med Biltemas batterier i många år nu utan problem.
Både i fordon som går varje dag och fordon som startas kanske en gång i månaden.

Mina äldsta är 11+ år gamla och funkar precis lika bra som när dom var nya.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Bajonetten.. just biltemas batterier vågar jag påstå att man inte har anledning att gnälla, speciellt inte vad man får för pengarna.

 Har aldrig blivit missnöjd eller besviken på deras olika bilbatterier faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft problem med Biltemas bilbatterier, men det beror nog på att dom ständigt används och laddas.

Däremot deras mc-batterier har jag upptäckt vara känsliga om man missar underhållsladdning under ett par månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror alla kapslade har samma problem med viss avdunstning. Var idag på biltema och kollade igen några batterier med deras lite avancerade test instrument, ett som hade några månaders garanti kvar hade börjat tappa en hel del dock fortfarande godkänt,   det kassa som jag öppnat och återfyllt med vatten och sen laddat någon timma igår hade sen fått vila över natten och hade nu halva cca styrkan , gissar att det ökar på något om de får motioneras lite i laddaren.  I varma motorrum är nog alla batterier lika dåliga oberoende på inköpsställe då de slits hårt av värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 2 st Volvo original(Varta) i bandvagnen inköpta 2012 och 2 st Tudor energizer inköpta 2015  i 13 bilen,dessa har nog inte "dunstat" på nått vis då de har 

full funktion än,fick start på bägge fordon i -17 i vintras

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också Btema o köpte OK batteri 2017 (95/100Ah),  förra vintern glömde jag huvudströmbrytarn på en dryg vecka var batteriet bott fruset.

Tinade långsamt i rumstemp o efter en vecka satte jag på Ctek.

Fick spänning men utan anslutning så sjönk spänningen rejält, typ 1v/dygn!

 

Klagade o de sätta på mätaren o tyckte batteriet var bra (CCA talet såg fint ut), så de vägrade byta.

 

Klagade igen och jag fick byta till ett nytt.....

Så i vinter har jag plockat ur batteriet när JDW blev stående nån månad från mellandagarna pga div annat. Hade grått Btema innan och det gick ett antal år  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag "öppnade" ett konto åt Gården på batterilagret, De har en filial i Motala, 

Har vid flera tillfällen köpt batterier där, men oavsett märke så är det ett års garanti, och har du ej c-tec laddare på under vintern, gäller ej garantierna,

Köpte helt nya Nordströms batterier där, till M6an, och när de gav upp inom ett år, var det bara att kassera dem och hosta upp slantar till 2 nya. Ingen garanti

Då skulle det vara ett bra batteri enligt dem, tillverkade av Bosch eller någon liknade känd tillverkare. 

Då priset var ok och jag fick 25% rabatt så köptes 2 st nya och jag tänkte jag hade nog bara min vanliga otur. 

Ja de fungerar, men jag är inte 100 nöjd med krankingen på dem, Jag har ju startat och kört lite varje vecka med M6an i vinter, och allt för många gånger har starthjälp aggregatet fått åka fram, visst det finns ström, men inte tillräckligt.

Nästa gång det skall bytas tror jag jag satsar på Biltemas silver, 

Att göra som JDW och plocka ur dem,  nä det är ju tunga som tusan. det skall räcka att stänga av strömmen om det är bra batterier. Och att förvara dem i kalla verkstaden gör ju ingen skillnad, och ha dem på hallgolvet vill jag inte, har tillräckligt med saker och reservdelar att snubblar över i mitt hus ^_^ 

 

Skulle jag köpa tex Bosch till den så vet jag att de kostar runt 2500 kr st, då jag vart tvungen att köpa ett sådant till Volvon i vintras. Och de som skall vara i M6an skall det vara ändå mer kräm i så vad de kostar har jag inte ens tordats forska i än,

Jag chansar även jag på Biltemas nästa gång som sagt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar kolla tillverkningsdatum så inte tex kampanjen på batterier är pga av att de stått ett år eller längre i lager utan laddning. 

 

Biltemas gamla silver batterier hade ett tag 4 års garanti, det var ett sånt jag troligen lyckades rädda med 6 dl vattenpåfyllning.

Köpte senast Tudor Dual från Svedol får se hut länge det klara sig i båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gripen säger:

Sätt i Optima Red Top, nästa batteribyte utförs av era barnbarn, typ...

Kör själv på två Yellow top Optima 75ah

Mycket bra batterier. Dom får underhållsladdning nån gång då å då men dom har aldrig tvekat att hosta igång den gamle B30in:wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i valpen satte jag Optima yellow top.

Den startade alltid och vinschen drog som tusan. 

Helt sjukt.  En gång vid bad gav startmotorn upp. Och jag körde tjuvstopp. Vinchade mej upp. På torr mark lade jag i ettan hög. Vinchade och släpte upp kopplingen. Och lyckades vincha igång valpen. 

Nästan så jag ej tror det själv. Men det fanns till och med vittnen till det. 

Så ja hade optimal varit tillräckligt kraftiga för M6an och jag hade slantarna. Så åkte det i sådana nästa gång. Dock lite för lite ampere i dem för att M6an skall trivas tror jag.

Har ju ingen glödning eller riktig för värmning på den. Bara kompet som tänder det man råkar ha i tanken. 

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Minn Kota elmotor 34kp. Det (fd) startbatteri jag hade på lagret visade sig vara sämre än jag trodde så det får bli ersättning. Förr fanns en "uppsjö" fritidsbatterier, men nu ser man inte dom så ofta, dvs jag vill ha Ah att köra runt på men startström har jag ingen nytta av. Ca 100Ah, ev kompletterat med Btem solcell.

(har ström vid torpet 1 km bort, så det är lösbart med laddning). 

 

Ett alternativ är att ta OK batteriet o ett nytt till JDW....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...