lumberjack Postad 25 April , 2019 Rapport Share Postad 25 April , 2019 Hej jag har en tgb som laddlampan tändes på sist jag körde den. Har kollat kablarna vid generatorn, bytt laddreläet, kollat säkringarna och jag vet att kolet är ok i den. Har även mätt på batterierna att den inte laddar. Kan man mäta om generatorn är trasig? Bilen har bara rullat 2700 mil vet ni här om det går att få tag på en ny generator? MVH Oli. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
max3 Postad 26 April , 2019 Rapport Share Postad 26 April , 2019 Tatanka har en ersättnings generator Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 26 April , 2019 Rapport Share Postad 26 April , 2019 Alternativ även är att montera modernare generator 12/24volt utan externt laddrelä Lite modifering med fästena kanske krävs men det är ingen raketforskning 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 26 April , 2019 Rapport Share Postad 26 April , 2019 Antingen Tatanka https://www.tatanka.nu/product/generator-24-v-55-amp-ersattning eller så moddar du en Biltemagenerator enligt anvisningar här på forumet https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/generatorer/generator-24-v-55-a-2000020357 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 April , 2019 Rapport Share Postad 26 April , 2019 2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält och se om den laddar. ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan. Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/ köpte nya släpringar, kol mm 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 26 April , 2019 Rapport Share Postad 26 April , 2019 Här kan du läsa lite tips,har visst råkat ut för liknade trubbel för 3 år sen,här finns även en lösning på iaf mitt problem http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11128-b2600s-tgb-13/page/2/ 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Maj , 2019 Rapport Share Postad 3 Maj , 2019 Kolla så laddlampan är okej och inte glappar.. utan den kan laddningen utebli. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lumberjack Postad 8 Maj , 2019 Författare Rapport Share Postad 8 Maj , 2019 Tack för alla tips hittade felet efter en massa letande det var en säkring som bränt där den sitter fast i hållaren har ni haft liknande problem med säkringarna? Det har varit två som har gjort det på min bil nu. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 9 Maj , 2019 Rapport Share Postad 9 Maj , 2019 Om ändarna "brinner upp" på den gamla typen av säkringar så brukar väll det betyda dålig kontakt, dvs oxid på säkring / hållare eller att det är dålig spänst i hållaren, båda är lätta att fixa, böj in "flärparna" lite mot varandra och rengör dem med elektronik spray / smärgelduk.säkringarna är lättast att byta om man ser att de är ankomna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 10 Maj , 2019 Rapport Share Postad 10 Maj , 2019 Säkringarna snurrar ni väl på vid service? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 25 Maj , 2020 Rapport Share Postad 25 Maj , 2020 Dags för mig å byta generator, den gamla har lagt av och kan nån enstaka gång ge ström om man varvar fullt.. annars lyser laddlampan hela tiden och batterispänningen ligger platt på 24-25 volt istället för 27-28 volt som tidigare. De nya är på 60A istället för 35A så lite grövre kablar får jag skaffa till en början. Vad behöver man mer tänka på när man byter till generator med inbyggd laddregulator? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 25 Maj , 2020 Rapport Share Postad 25 Maj , 2020 60amp blir lite mer oren spänning (brum) mot 35 amp med samma batteribank, vid lite otur ylande i högtalare mm, annars är det väl bara att se till att inte remmar slirar. Vill du inte byta generator så byt bara kolen. Byter du från generator med löst relä till inbyggt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 25 Maj , 2020 Rapport Share Postad 25 Maj , 2020 1 timme sedan, Volvo Laplander Camper säger: 60amp blir lite mer oren spänning (brum) mot 35 amp med samma batteribank, vid lite otur ylande i högtalare mm, annars är det väl bara att se till att inte remmar slirar. Vill du inte byta generator så byt bara kolen. Byter du från generator med löst relä till inbyggt? jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä. vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den. då är det bara å sätta igång alltså... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 25 Maj , 2020 Rapport Share Postad 25 Maj , 2020 Rätt kabel på rätt plats så ska det fungera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 25 Maj , 2020 Rapport Share Postad 25 Maj , 2020 3 timmar sedan, Johannes säger: jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä. vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den. då är det bara å sätta igång alltså... Du har säkert läst VH noga, om inte kanske du hittar lite tankar där?? I radio-elvan är det inte en 70 A Generator monterad? Du kanske hittar något intressant? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Maj , 2020 Rapport Share Postad 26 Maj , 2020 När jag bytte från lik till växelströms generator, och gick upp till 60 Amp, behövde jag bara byta någon kabel sko och sätta distanser vid fäst bulten längst ner. så den linjerade med remmen. Så som de skrev rätt kabel på rätt plats, en till startmotorn, en till laddningslampan och en jord, om jag ej misstar mej fel, använde samma kablar som redan fanns där 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.