Gå till innehåll

Tgb 1111 laddar inte


lumberjack

Rekommendera Poster

Hej jag har en tgb som laddlampan tändes på sist jag körde den. Har kollat kablarna vid generatorn, bytt laddreläet,  kollat säkringarna och jag vet att kolet är ok i den. Har även mätt på batterierna att den inte laddar. Kan man mäta om generatorn är trasig? Bilen har bara rullat 2700 mil vet ni här om det går att få tag på en ny generator? MVH Oli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält  och se om den laddar.   ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält  på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan.

 

Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/

 

köpte nya släpringar, kol  mm

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ändarna "brinner upp" på den gamla typen av säkringar så brukar väll det betyda dålig kontakt, dvs oxid på säkring / hållare eller att det är dålig spänst i hållaren, båda är lätta att fixa, böj in "flärparna" lite mot varandra och rengör dem med elektronik spray / smärgelduk.säkringarna är lättast att byta om man ser att de är ankomna. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Dags för mig å byta generator, den gamla har lagt av och kan nån enstaka gång ge ström om man varvar fullt.. annars lyser laddlampan hela tiden och batterispänningen ligger platt på 24-25 volt istället för 27-28 volt som tidigare.

 

De nya är på 60A istället för 35A så lite grövre kablar får jag skaffa till en början. Vad behöver man mer tänka på när man byter till generator med inbyggd laddregulator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Volvo Laplander Camper säger:

60amp blir lite mer oren spänning (brum) mot 35 amp med samma batteribank, vid lite otur ylande i högtalare mm, annars är det väl bara att se till att inte remmar slirar. Vill du inte byta generator så byt bara kolen.   Byter du från generator med löst relä till inbyggt?    


jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä.

 

vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den.

 

då är det bara å sätta igång alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Johannes säger:


jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä.

vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den.

då är det bara å sätta igång alltså...

Du har säkert läst VH noga, om inte kanske du hittar lite tankar där?? I radio-elvan är det inte en 70 A Generator monterad? Du kanske hittar något intressant?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte från lik till växelströms generator, och gick upp till 60 Amp, behövde jag bara byta någon kabel sko och sätta distanser vid fäst bulten längst ner. så den linjerade med remmen. Så som de skrev rätt kabel på rätt plats, en till startmotorn, en till laddningslampan och en jord, om jag ej misstar mej fel, använde samma kablar som redan fanns där

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...