Jump to content
lumberjack

Tgb 1111 laddar inte

Recommended Posts

Hej jag har en tgb som laddlampan tändes på sist jag körde den. Har kollat kablarna vid generatorn, bytt laddreläet,  kollat säkringarna och jag vet att kolet är ok i den. Har även mätt på batterierna att den inte laddar. Kan man mäta om generatorn är trasig? Bilen har bara rullat 2700 mil vet ni här om det går att få tag på en ny generator? MVH Oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternativ även är att montera modernare generator 12/24volt utan externt laddrelä

Lite modifering med fästena kanske krävs men det är ingen raketforskning

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält  och se om den laddar.   ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält  på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan.

 

Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/

 

köpte nya släpringar, kol  mm

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla så laddlampan är okej och inte glappar.. utan den kan laddningen utebli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips hittade felet efter en massa letande det var en säkring som bränt där den sitter fast i hållaren har ni haft liknande problem med säkringarna? Det har varit två som har gjort det på min bil nu.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ändarna "brinner upp" på den gamla typen av säkringar så brukar väll det betyda dålig kontakt, dvs oxid på säkring / hållare eller att det är dålig spänst i hållaren, båda är lätta att fixa, böj in "flärparna" lite mot varandra och rengör dem med elektronik spray / smärgelduk.säkringarna är lättast att byta om man ser att de är ankomna. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för mig å byta generator, den gamla har lagt av och kan nån enstaka gång ge ström om man varvar fullt.. annars lyser laddlampan hela tiden och batterispänningen ligger platt på 24-25 volt istället för 27-28 volt som tidigare.

 

De nya är på 60A istället för 35A så lite grövre kablar får jag skaffa till en början. Vad behöver man mer tänka på när man byter till generator med inbyggd laddregulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

60amp blir lite mer oren spänning (brum) mot 35 amp med samma batteribank, vid lite otur ylande i högtalare mm, annars är det väl bara att se till att inte remmar slirar. Vill du inte byta generator så byt bara kolen.   Byter du från generator med löst relä till inbyggt?    

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Volvo Laplander Camper säger:

60amp blir lite mer oren spänning (brum) mot 35 amp med samma batteribank, vid lite otur ylande i högtalare mm, annars är det väl bara att se till att inte remmar slirar. Vill du inte byta generator så byt bara kolen.   Byter du från generator med löst relä till inbyggt?    


jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä.

 

vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den.

 

då är det bara å sätta igång alltså...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Johannes säger:


jepp, har en generator liggande med färdiga remskivor som har inbyggt relä.

vill gärna ha lite mer kräm så det är bara bra att få bytt den.

då är det bara å sätta igång alltså...

Du har säkert läst VH noga, om inte kanske du hittar lite tankar där?? I radio-elvan är det inte en 70 A Generator monterad? Du kanske hittar något intressant?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag bytte från lik till växelströms generator, och gick upp till 60 Amp, behövde jag bara byta någon kabel sko och sätta distanser vid fäst bulten längst ner. så den linjerade med remmen. Så som de skrev rätt kabel på rätt plats, en till startmotorn, en till laddningslampan och en jord, om jag ej misstar mej fel, använde samma kablar som redan fanns där

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...