Jump to content
lumberjack

Tgb 1111 laddar inte

Recommended Posts

Hej jag har en tgb som laddlampan tändes på sist jag körde den. Har kollat kablarna vid generatorn, bytt laddreläet,  kollat säkringarna och jag vet att kolet är ok i den. Har även mätt på batterierna att den inte laddar. Kan man mäta om generatorn är trasig? Bilen har bara rullat 2700 mil vet ni här om det går att få tag på en ny generator? MVH Oli.

Alternativ även är att montera modernare generator 12/24volt utan externt laddrelä

Lite modifering med fästena kanske krävs men det är ingen raketforskning

• Like 1

2700 mil då är garanterat inte generatorn uppsliten. Vet inte vilken generator du har men oftast fältar generatorn genom lampan andra saker i instrumenteringen kan störa , lägg på + på fält  och se om den laddar.   ex gamalt bilhandlar knep: ville man handla billigt dvs pruta rejält  på 140 bilar så släppte man på sista säkringen och då lös laddlampan.

Härom året helrenoverade jag upp en gammal generator bara för jag ville ha exakt den modellen istället för något nytillverkat allt fanns att köpa billigt hos: https://frejbildelar.se/

köpte nya släpringar, kol  mm

• Like 3

Kolla så laddlampan är okej och inte glappar.. utan den kan laddningen utebli.

Tack för alla tips hittade felet efter en massa letande det var en säkring som bränt där den sitter fast i hållaren har ni haft liknande problem med säkringarna? Det har varit två som har gjort det på min bil nu.

• Like 2

Om ändarna "brinner upp" på den gamla typen av säkringar så brukar väll det betyda dålig kontakt, dvs oxid på säkring / hållare eller att det är dålig spänst i hållaren, båda är lätta att fixa, böj in "flärparna" lite mot varandra och rengör dem med elektronik spray / smärgelduk.säkringarna är lättast att byta om man ser att de är ankomna. 

• Like 1

Säkringarna snurrar ni väl på vid service?