Gå till innehåll

Behöver mektips angående sjunkande bromspedal


Rekommendera Poster

Jag har en Nissan King Cab D22 som bruksbil och har fått ett  bromsbekymmer som jag inte reder ut, blir snart tokig :( 

 

Allt började med att jag bytte bromsbelägg på höger framhjul. Jag pressade in kolvarna som vanligt för att få dit de nya beläggen. Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den.

Har man tändningen avslagen blir den helt stum.

Köpte då en ny huvudbromscylinder och bytte till den men problemet kvarstår. Har även bytt ABS-pump utan nån skillnand.

Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren så det verkar inte läcka nånstans. 
Jag har luftat enligt konstens all regler och även luftat lastkännarventilen på bakaxeln. Har kört igenom ca 2 liter bromsvätska igenom systemet. Jag har justerat backarna på bakaxeln.

Förra ägaren bytte ut bromsoket på höger fram till ett med dubbla luftnipplar, men det ska bara vara en original. Detta har dock fungerat prima fram tills beläggbytet. 

Är tillbaka på ruta ett nu och har slut på ideér. Tar tacksamt emot hjälp med detta elände :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skräp i behållaren som åkt ner i huvudcylindern eller något lossat rör där skräp hamnat.  Bromslang som börjat ge sig och expanderar vid tryck.  Luftficka -alla bilar går inte enkelt att lufta, själv tar jag därför för vana att plugga rör direkt ev knipa slangar och lufta så lite som möjligt.

 

Varför byttes huvudcylinder? trampade du den gamla i botten och skadade packningarna när kolvarna skulle bromsas ut, aldrig hårt botten trampa vid luftning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att luftning ska ske i en viss ordning eftersom det är ABS?

Under min fordonsel-utbildning skulle jag lufta en Ford Scorpio.

Där var ordningen att man skulle pumpa 20 ggr och sedan börja vänster bak (tror jag, var ju ett tag sedan :blush:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar bromsarna på det hjul du bytte belägg?

Har varit med om att gummislangen spruckit invändigt och gjort att det blivit som en backventil inne i slangen.

Då blir pedalen hård när den är avstängd och sjunker sakta ner när bilen är på och man trycker på pedalen.

Men om du har luftat det oket utan problem så borde det inte vara det som är felet.

Kom det rikligt med vätska när du luftade det oket som du hängt vid sidan om?

Mvh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att verkligen luftnipplarna är på cyl/okets högsta punkt, annars får man lufta på annat sätt.  Att justera backar brukar inte hjälpa, bättre att ha kolvarna inpressade max.

 

blir pedalen högre vid dubbeltramp= luft   

sjunker den sakta= något som fjädrar tex slangarmering eller genomläck vid huvudcylinder.

 

Att den är stum när tändningen eller motorn inte är igång beror bara på servot, har du kraftigt servo lufta med motorn igång.

 

Prova med att trycksätt runt 1- max 2 kg beroende på behållare och kör igenom en lite olja kolla luftstället längst bort-bakaxeln använd en genomskinlig slang och se om bubblor finns med låt sen det vara trycksatt och gå framåt då minskar risken att luft hamnar i någon loop, gå sen tillbaks och släpp lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-12 på 19:15, eile säger:

Skräp i behållaren som åkt ner i huvudcylindern eller något lossat rör där skräp hamnat.  Bromslang som börjat ge sig och expanderar vid tryck.  Luftficka -alla bilar går inte enkelt att lufta, själv tar jag därför för vana att plugga rör direkt ev knipa slangar och lufta så lite som möjligt.

 

Varför byttes huvudcylinder? trampade du den gamla i botten och skadade packningarna när kolvarna skulle bromsas ut, aldrig hårt botten trampa vid luftning. 

 

Inget skräp i behållaren, den är helt ny. Den byttes för jag trodde att den blivit förstörd då jag bromsade i botten efter att ha bytt beläggen.

 

På 2019-05-13 på 09:42, eimsy säger:

Det är inte så att luftning ska ske i en viss ordning eftersom det är ABS?

Under min fordonsel-utbildning skulle jag lufta en Ford Scorpio.

Där var ordningen att man skulle pumpa 20 ggr och sedan börja vänster bak (tror jag, var ju ett tag sedan :blush:).

 

Helt rätt, man ska ju börja längst bort ifrån huvudcylindern vilket jag gjort utan bättring :( Har luftat med trycksatt behållare

 

På 2019-05-13 på 15:56, Wide säger:

Tar bromsarna på det hjul du bytte belägg?

Har varit med om att gummislangen spruckit invändigt och gjort att det blivit som en backventil inne i slangen.

Då blir pedalen hård när den är avstängd och sjunker sakta ner när bilen är på och man trycker på pedalen.

Men om du har luftat det oket utan problem så borde det inte vara det som är felet.

Kom det rikligt med vätska när du luftade det oket som du hängt vid sidan om?

Mvh 

 

Ja det gör dom. Har luftat oket utan problem. Kommer ordentligt med vätska utan luft.

 

På 2019-05-13 på 20:15, eile säger:

Kolla så att verkligen luftnipplarna är på cyl/okets högsta punkt, annars får man lufta på annat sätt.  Att justera backar brukar inte hjälpa, bättre att ha kolvarna inpressade max.

 

blir pedalen högre vid dubbeltramp= luft   

sjunker den sakta= något som fjädrar tex slangarmering eller genomläck vid huvudcylinder.

 

Att den är stum när tändningen eller motorn inte är igång beror bara på servot, har du kraftigt servo lufta med motorn igång.

 

Prova med att trycksätt runt 1- max 2 kg beroende på behållare och kör igenom en lite olja kolla luftstället längst bort-bakaxeln använd en genomskinlig slang och se om bubblor finns med låt sen det vara trycksatt och gå framåt då minskar risken att luft hamnar i någon loop, gå sen tillbaks och släpp lite.

 

Luftnipplarna är högsta punkten.

 

Kan slangarna ha pajat invändigt av att pressa tillbaka kolvarna i oket?

 

Har luftat med tändningen påslagen, dock inte med motorn igång. Har luftat allting med trycksatt bromsvätskebehållare med hjälp av en Luftman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pvpjtgb1111 säger:

 

Inget skräp i behållaren, den är helt ny. Den byttes för jag trodde att den blivit förstörd då jag bromsade i botten efter att ha bytt beläggen.

 

 

Helt rätt, man ska ju börja längst bort ifrån huvudcylindern vilket jag gjort utan bättring :( Har luftat med trycksatt behållare

 

 

Ja det gör dom. Har luftat oket utan problem. Kommer ordentligt med vätska utan luft.

 

 

Luftnipplarna är högsta punkten.

 

Kan slangarna ha pajat invändigt av att pressa tillbaka kolvarna i oket?

 

Har luftat med tändningen påslagen, dock inte med motorn igång. Har luftat allting med trycksatt bromsvätskebehållare med hjälp av en Luftman.

Ja en slang kan gå sönder inv när man trycker tillbaka kolven men den brukar ta mest stryk av att man hänger oket i slangen när man byter klossarna.

Gick kolven trögt tillbaka...eller först trögt och sedan lätt sista biten?

Är det ojämn bromsverkan?

Bromsa hårt drar då bilen åt något håll så vet du ju vilken sida som inte vill vara med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 5/12/2019 at 4:31 PM, Pvpjtgb1111 said:

Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den.

Har man tändningen avslagen blir den helt stum.

 

Kan se ut som samme symptomene som han her var utfor.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har råkat ut för samma problem som dig på

På 2019-05-12 på 16:31, Pvpjtgb1111 säger:

Jag har en Nissan King Cab D22 som bruksbil och har fått ett  bromsbekymmer som jag inte reder ut, blir snart tokig :( 

 

Allt började med att jag bytte bromsbelägg på höger framhjul. Jag pressade in kolvarna som vanligt för att få dit de nya beläggen. Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den.

Har man tändningen avslagen blir den helt stum.

Köpte då en ny huvudbromscylinder och bytte till den men problemet kvarstår. Har även bytt ABS-pump utan nån skillnand.

Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren så det verkar inte läcka nånstans. 
Jag har luftat enligt konstens all regler och även luftat lastkännarventilen på bakaxeln. Har kört igenom ca 2 liter bromsvätska igenom systemet. Jag har justerat backarna på bakaxeln.

Förra ägaren bytte ut bromsoket på höger fram till ett med dubbla luftnipplar, men det ska bara vara en original. Detta har dock fungerat prima fram tills beläggbytet. 

Är tillbaka på ruta ett nu och har slut på ideér. Tar tacksamt emot hjälp med detta elände :mellow:


Jag har råkat ut för samma problem som dig att bromspedalen sjunker med motorn igång på min Nissan navarra har det löst sig för dig?

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha provat allt möjligt utan att det blev bättre tröttnade jag och provade besiktiga ändå och bilen gick rätt igenom :ogmy: Bromspedalen är fortfarande inte som den var innan beläggbytet men den bromsar som den ska ändå :rolleyes: Fick dessutom bra värden på Bilprovningen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...