Pvpjtgb1111 Postad 12 Maj , 2019 Rapport Share Postad 12 Maj , 2019 Jag har en Nissan King Cab D22 som bruksbil och har fått ett bromsbekymmer som jag inte reder ut, blir snart tokig Allt började med att jag bytte bromsbelägg på höger framhjul. Jag pressade in kolvarna som vanligt för att få dit de nya beläggen. Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den. Har man tändningen avslagen blir den helt stum. Köpte då en ny huvudbromscylinder och bytte till den men problemet kvarstår. Har även bytt ABS-pump utan nån skillnand. Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren så det verkar inte läcka nånstans. Jag har luftat enligt konstens all regler och även luftat lastkännarventilen på bakaxeln. Har kört igenom ca 2 liter bromsvätska igenom systemet. Jag har justerat backarna på bakaxeln. Förra ägaren bytte ut bromsoket på höger fram till ett med dubbla luftnipplar, men det ska bara vara en original. Detta har dock fungerat prima fram tills beläggbytet. Är tillbaka på ruta ett nu och har slut på ideér. Tar tacksamt emot hjälp med detta elände Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 Maj , 2019 Rapport Share Postad 12 Maj , 2019 Skräp i behållaren som åkt ner i huvudcylindern eller något lossat rör där skräp hamnat. Bromslang som börjat ge sig och expanderar vid tryck. Luftficka -alla bilar går inte enkelt att lufta, själv tar jag därför för vana att plugga rör direkt ev knipa slangar och lufta så lite som möjligt. Varför byttes huvudcylinder? trampade du den gamla i botten och skadade packningarna när kolvarna skulle bromsas ut, aldrig hårt botten trampa vid luftning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 13 Maj , 2019 Rapport Share Postad 13 Maj , 2019 Det är inte så att luftning ska ske i en viss ordning eftersom det är ABS? Under min fordonsel-utbildning skulle jag lufta en Ford Scorpio. Där var ordningen att man skulle pumpa 20 ggr och sedan börja vänster bak (tror jag, var ju ett tag sedan ). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wide Postad 13 Maj , 2019 Rapport Share Postad 13 Maj , 2019 Tar bromsarna på det hjul du bytte belägg? Har varit med om att gummislangen spruckit invändigt och gjort att det blivit som en backventil inne i slangen. Då blir pedalen hård när den är avstängd och sjunker sakta ner när bilen är på och man trycker på pedalen. Men om du har luftat det oket utan problem så borde det inte vara det som är felet. Kom det rikligt med vätska när du luftade det oket som du hängt vid sidan om? Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2019 Rapport Share Postad 13 Maj , 2019 Kolla så att verkligen luftnipplarna är på cyl/okets högsta punkt, annars får man lufta på annat sätt. Att justera backar brukar inte hjälpa, bättre att ha kolvarna inpressade max. blir pedalen högre vid dubbeltramp= luft sjunker den sakta= något som fjädrar tex slangarmering eller genomläck vid huvudcylinder. Att den är stum när tändningen eller motorn inte är igång beror bara på servot, har du kraftigt servo lufta med motorn igång. Prova med att trycksätt runt 1- max 2 kg beroende på behållare och kör igenom en lite olja kolla luftstället längst bort-bakaxeln använd en genomskinlig slang och se om bubblor finns med låt sen det vara trycksatt och gå framåt då minskar risken att luft hamnar i någon loop, gå sen tillbaks och släpp lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 21 Maj , 2019 Författare Rapport Share Postad 21 Maj , 2019 På 2019-05-12 på 19:15, eile säger: Skräp i behållaren som åkt ner i huvudcylindern eller något lossat rör där skräp hamnat. Bromslang som börjat ge sig och expanderar vid tryck. Luftficka -alla bilar går inte enkelt att lufta, själv tar jag därför för vana att plugga rör direkt ev knipa slangar och lufta så lite som möjligt. Varför byttes huvudcylinder? trampade du den gamla i botten och skadade packningarna när kolvarna skulle bromsas ut, aldrig hårt botten trampa vid luftning. Inget skräp i behållaren, den är helt ny. Den byttes för jag trodde att den blivit förstörd då jag bromsade i botten efter att ha bytt beläggen. På 2019-05-13 på 09:42, eimsy säger: Det är inte så att luftning ska ske i en viss ordning eftersom det är ABS? Under min fordonsel-utbildning skulle jag lufta en Ford Scorpio. Där var ordningen att man skulle pumpa 20 ggr och sedan börja vänster bak (tror jag, var ju ett tag sedan ). Helt rätt, man ska ju börja längst bort ifrån huvudcylindern vilket jag gjort utan bättring Har luftat med trycksatt behållare På 2019-05-13 på 15:56, Wide säger: Tar bromsarna på det hjul du bytte belägg? Har varit med om att gummislangen spruckit invändigt och gjort att det blivit som en backventil inne i slangen. Då blir pedalen hård när den är avstängd och sjunker sakta ner när bilen är på och man trycker på pedalen. Men om du har luftat det oket utan problem så borde det inte vara det som är felet. Kom det rikligt med vätska när du luftade det oket som du hängt vid sidan om? Mvh Ja det gör dom. Har luftat oket utan problem. Kommer ordentligt med vätska utan luft. På 2019-05-13 på 20:15, eile säger: Kolla så att verkligen luftnipplarna är på cyl/okets högsta punkt, annars får man lufta på annat sätt. Att justera backar brukar inte hjälpa, bättre att ha kolvarna inpressade max. blir pedalen högre vid dubbeltramp= luft sjunker den sakta= något som fjädrar tex slangarmering eller genomläck vid huvudcylinder. Att den är stum när tändningen eller motorn inte är igång beror bara på servot, har du kraftigt servo lufta med motorn igång. Prova med att trycksätt runt 1- max 2 kg beroende på behållare och kör igenom en lite olja kolla luftstället längst bort-bakaxeln använd en genomskinlig slang och se om bubblor finns med låt sen det vara trycksatt och gå framåt då minskar risken att luft hamnar i någon loop, gå sen tillbaks och släpp lite. Luftnipplarna är högsta punkten. Kan slangarna ha pajat invändigt av att pressa tillbaka kolvarna i oket? Har luftat med tändningen påslagen, dock inte med motorn igång. Har luftat allting med trycksatt bromsvätskebehållare med hjälp av en Luftman. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wide Postad 21 Maj , 2019 Rapport Share Postad 21 Maj , 2019 2 timmar sedan, Pvpjtgb1111 säger: Inget skräp i behållaren, den är helt ny. Den byttes för jag trodde att den blivit förstörd då jag bromsade i botten efter att ha bytt beläggen. Helt rätt, man ska ju börja längst bort ifrån huvudcylindern vilket jag gjort utan bättring Har luftat med trycksatt behållare Ja det gör dom. Har luftat oket utan problem. Kommer ordentligt med vätska utan luft. Luftnipplarna är högsta punkten. Kan slangarna ha pajat invändigt av att pressa tillbaka kolvarna i oket? Har luftat med tändningen påslagen, dock inte med motorn igång. Har luftat allting med trycksatt bromsvätskebehållare med hjälp av en Luftman. Ja en slang kan gå sönder inv när man trycker tillbaka kolven men den brukar ta mest stryk av att man hänger oket i slangen när man byter klossarna. Gick kolven trögt tillbaka...eller först trögt och sedan lätt sista biten? Är det ojämn bromsverkan? Bromsa hårt drar då bilen åt något håll så vet du ju vilken sida som inte vill vara med. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 21 Maj , 2019 Rapport Share Postad 21 Maj , 2019 On 5/12/2019 at 4:31 PM, Pvpjtgb1111 said: Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den. Har man tändningen avslagen blir den helt stum. Kan se ut som samme symptomene som han her var utfor. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martinjt Postad 21 Juli , 2020 Rapport Share Postad 21 Juli , 2020 Jag har råkat ut för samma problem som dig på På 2019-05-12 på 16:31, Pvpjtgb1111 säger: Jag har en Nissan King Cab D22 som bruksbil och har fått ett bromsbekymmer som jag inte reder ut, blir snart tokig Allt började med att jag bytte bromsbelägg på höger framhjul. Jag pressade in kolvarna som vanligt för att få dit de nya beläggen. Allt var frid och fröjd tills jag skulle backa ut bilen igen, då sjunker bromspedalen när man håller tryck på den. Har man tändningen avslagen blir den helt stum. Köpte då en ny huvudbromscylinder och bytte till den men problemet kvarstår. Har även bytt ABS-pump utan nån skillnand. Det försvinner ingen bromsvätska från behållaren så det verkar inte läcka nånstans. Jag har luftat enligt konstens all regler och även luftat lastkännarventilen på bakaxeln. Har kört igenom ca 2 liter bromsvätska igenom systemet. Jag har justerat backarna på bakaxeln. Förra ägaren bytte ut bromsoket på höger fram till ett med dubbla luftnipplar, men det ska bara vara en original. Detta har dock fungerat prima fram tills beläggbytet. Är tillbaka på ruta ett nu och har slut på ideér. Tar tacksamt emot hjälp med detta elände Jag har råkat ut för samma problem som dig att bromspedalen sjunker med motorn igång på min Nissan navarra har det löst sig för dig? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 22 Juli , 2020 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2020 Efter att ha provat allt möjligt utan att det blev bättre tröttnade jag och provade besiktiga ändå och bilen gick rätt igenom Bromspedalen är fortfarande inte som den var innan beläggbytet men den bromsar som den ska ändå Fick dessutom bra värden på Bilprovningen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 23 Juli , 2020 Rapport Share Postad 23 Juli , 2020 Nissan verkar ha bakok med möjlighet till luftfickor, så vid luftning ha kolvarna helt inpressade i oken samma (som c202 framcylindrar) eller så gör man som på franska bilar löst ok och lagt på sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.