Gå till innehåll

Hjultraktor 383 "Knuff" Ombyggd Volvo HBT m/43


Rekommendera Poster

Hej!

Har skaffat mig en av dessa 'Knuffar' och önskar lite information om dessa fordon.

Hittar ytterst lite på nätet och väldigt lite i böcker. Om någon har en vore det kul att få kontakt med vederbörande för lite kunskapsutbyte.

Om någon vet var chassinumret satt/sitter på dessa vore det väldigt intressant att få reda på. På HBT'n sitter plåten precis höger om handbromsen på karossidan men 

på 'Knuffarna' har ju denna karosseridel skurits bort för att underlätta instigning.

Bilder, hur de var målade etc är också intressant. Original var de ju mörkgråa efter vad jag förstått(HBT'n)

 

John

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jakten går vidare men kan meddela att det blev en premiärtur idag, första gången med vatten i motorn. Saknades vattenpump och lite annat när jag köpte den.

Var kul att köra genom alla växlar, går så himla fint. Bromsar står näst på tur.

 

John 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppmärksamme noterade att det stod 'meddelande' men hinten är tagen, hehe:)

 

Ny vattenpump till FC-motorn hittades hos Terräng-Axel, så underbart att man fortfarande får möjlighet att packa upp såpass gamla delar från vaxpapper och leveransfett.

Remskiva och stigarrör hittades hos en stenhuggare i Karlskrona som renoverar en Volvo Rundnos, nymålat och numera monterat.

DSC_1495.JPG

20190623_193006.jpg

20190630_180626.jpg

DSC_1494.JPG

DSC_1488.JPG

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjenare John. Osäker på hur gammal tråden är men har du kvar din röda Knuff? 

Min farsa har nämligen en sån, som rullar. Vi har bilder på hur den ser ut, vi har även originaldokumentation vi kan scanna in till PDF'er åt dig samt lite andra trix. Han hittade en snillrik lösning med förgasaren som gjorde livet lite enklare. 

 

Är detta något av intresse? 

 

// Kalle. 

 

 

20160724_161014.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Kalle!

Kul att du hörde av dig här, tråden är i högsta grad aktuell. Jag försökte sms'a dig i mars på ett nummer som slutar på '10' utan resultat.

Är klar med kylsystemet nu och tycker den går fint så bromsarna är nästa projekt att ta sig an.

 

Är intresserad av all info och dokumentation kan man säga. Har en instruktionsbok för artilleritraktor m/43 som jag utgår ifrån men inget om själva Knuffen.

Just nu vill jag också veta hur chassinumret ser ut på vänstra rambalken. Jag ser att det står siffror och att min är nummer 23 men kan inte se hur numret ska se ut, om det t.ex ska stå 1-23 eller liknande.

Hur står chassinumret skrivet i pappren? Min har varit reggad men fallit ur.

 

Tackar,

 

John

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, japp det var mitt nummer det. Minns att jag slängde ut lite trådar för ett tag sedan. 

Kul att det verkar vara på gång iaf, hur har du det med förgasaren? Farsan märkte att den som satt i original var lite väl häftig så han bytte till en 2 ports istället. Då fungerade det bättre. 

 

Avseende dokumentation och vilket chassi nr som står i regbevis får jag återkomma. Farsan skulle leta tag i dokumenten. 

Jag kröp runt och kollade på rambalken men lyckades inte se något nummer. Är det stansat rakt in på balken? Vi hade i alla fall förmånen att vårat sitter inne i hytten enligt bifogad bild. 

(Står ju på myrspråk där med men...) Jag får det till att det står HBT-1-67. Jag återkommer efter att ha kollat pappren. 

 

Tillsvidare får jag önska fortsatt lycka till med bromsarna. Jag nås enklast på mail om det är något annat. 

 

k.karner91@gmail.com

 

 

unnamed (3).jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...