Gå till innehåll

Ljud från höger fram vid 60-70km/h


Rekommendera Poster

Hej alla och hoppas ni har det bra när det börjar lacka mot Midsommar.

När jag ligger hastighet 60-70 kommer det ett ihållande ljud från höger fram, inget skorrande utan mer som ett ihållande, dovt ljud. Har kollat hjullager, dom ser fina ut, ordentligt infettade och rullar lätt. Över 70 försvinner ljudet, likaså under 60. Någon som vet vad det kan vara? Hjultrumpet, fel på nav, lager i framaxeln eller framhjulslaer trots allt?

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktig fråga har du frinav?   isåfall är det nog bara däck och hjulinställning, se om ljudet ändras när du har passagerare med fram.  Styrstagen /pitman armen är ju fästa i ramen så vid belastning nedfjädring ändras toe in vilket gör lämpligt mått för motorvägskörning lite knepigt att hitta, Testa dig fram eller ställ önska mått vid belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det toe in som ligger fel hjälper inte att kasta om däcken, ljudet kommer tillbaka för att det med minst belastning inte spårar, enkelt att mäta och att ställa om.

Finns olika sätta att kolla inställningen på men jag brukar köra insidan med vanlig talmeter. 

Tejpbit på hjulet för att enkelt se från utsidan, mät på insidan sätt en krit markering snurra sen ett halv varv lika höjd från marken se tejpbiten och mät igen på markeringen, ta måtten och räkna ut skillnaden och justera rulla några gånger mät och mät igen.   Jag brukar hålla mig mot nollan men det är en smaksak en del vill ha lite in en del lite ut.

 

Ang murrandet är du säker det kommer från höger fram?  Jag har visst ljud vid just 60 som sen försvinner, hörs knappt men känns i fingrarna om man håller i motorkåpan och det är helt klart sliten glidhylsa i kardanen. 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toe in var nog orsaken, höger fram klart inåtriktat jmf med vänster. Tog bort parallellstaget och skruvade ut p-ändarna. Den ena satt som berget, fick ta hjälp av gassvets. När jag ska skruva fast staget med muttern snurrar "gängtappen" på p-ändarna, så det går inte att skruva fast. Är p-ändarna slut eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du konan så ge den en lite knack eller sätt den i spänn så låser den när du drar, men du ska bara vrida  röret, en höger och en vänstergängad, ett kvartsvarv gör redan någon mm skillnad.   Laborerat lite i dagarna med min dels pga av lite orolig styrning dvs mycket svag vobbeltendens vid vissa hastigheter samt svag synbar motorvaggning när man ligger på motorväg och lyfter motorkåpan.   Men min största orsak är nog däcken såg på reg stämpeln Bullens däck:  88  och stommarna kan ju ha varit 5-10 år vid regumeringen, gummi blir ju lite hårt med tiden och ovala när man kör för lite och mer än 35 år kanske man inte kan räkna med.

 

Skulle gärna vilja prova skillnaden på en omgång nyare lättare vanlig däck innan jag ger upp dessa tunga stadiga michelinare med lastbilsbanor.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat andra (vänstra) sidan då oljudet kom från höger sida. Däcken är Trelleborg Cross Country i bra skick, litet gjutskägg kvar. 

Har nu justerat, höger var klart inåtriktat. Betydligt mindre påtagligt ljud, inte lika ihållande och påträngande men finns litet kvar. Fortsätter under morgondagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilket stag du skruvar om, har du kört däcken snedslitna eller så det blivit "taggiga" dvs åkt ett tag kan ljudet ligga kvar tills de slits rätt igen, prova högre lufttryck eller kasta om och kör bakhjulen fram ett tag.    Vad har du för däck?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du glapp i king pin lagret? Ännu aldrig hänt på min men däremot har trumpeter/banjos 2 st gått av.  Lyft ett framhjul och snurra och lyssna, bad besiktningen en gång snurra hjulen vilket de först vägrade men förklarade att jag hade bytt till något begagnade lager och ville se om de var tysta, så på egen risk körde de hjul snurran. 

 

Trelleborg däck ska väl murra en del så kanske allt är ok, prova högre däcktryck och se om det är däckljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ljudet fortfarande kvar. Dovt disonansljud. Har mätt litet fram och tillbaka och högra sidan (därifrån ljudet kommer) är ca 8-9mm högre än den vänstra. Då är det klart att hjulet på högra sidan inte har lika mycket markkontakt som den vänstra. Något som har tips på vad man kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Puppe säger:

Ljudet fortfarande kvar. Dovt disonansljud. Har mätt litet fram och tillbaka och högra sidan (därifrån ljudet kommer) är ca 8-9mm högre än den vänstra. Då är det klart att hjulet på högra sidan inte har lika mycket markkontakt som den vänstra. Något som har tips på vad man kan göra?

 

Tror nog alla hjul har mark kontakt, vet inte vad du mäter med 8-9 mm.  Men alla c202 med vinch a'75kg+ tung förare är snedtunga dvs väger mer på vänster sida, har du då lite fel hjulvinklar så blir vänster styrande och höger släpande.  Vad fick du för toe inn måt när du mätte med någon sittande i förarstolen?

Lågt lufttryck låter även en hel del mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tips på justering av Toe-in måttet:

Det finns många sätt att mäta men så här gör jag.

 

Bilen viktad denna gång med två personer. detta för att stagen lutar något och pitmanarmen sitter i ramen.

DSC01752.JPG.70f9a2d3f4b44761571eb6f1094a1500.JPG

Märk upp hjulet där lämplig mätpunkt kan ske samma höjd bak som fram, i mitt fall fungerade 180 graders märkning,  mätpunkt som ska ligga på samma höjd från marken annars blir det mättfel pga av cambervinkeln.  Cambervinkel är inte så viktig just på valpen men framaxeln kan ha fått stryk eller trumpeterna börjat svikta eller lagerglapp.    

Bäst är ju ju närmare centrumhöjd man kan få mätpunkten på min går den att få exakt centrum på bilar med volvo motorn kan tråget göra att måttet måste sänkas något, sänk då lika mycket fram som bak.

 

DSC01754.JPG.1ce7e0c19fd11209adb6b1fcd8bea367.JPG

För över mätpunkten på insidan och mät. 

I mitt fall blev det 1121mm i framkant mått.

 

DSC01755.JPG.8c716904884d15e05e772b334aee5cee.JPG

Rulla bilen mer än ett halvvarv rulla sen tillbaks så mätpunkten hamnar rätt i höjd mot marken.

I mitt fall blev det 1115mm.   Detta är toe out på 6 mm. Min har sänkts något fjädervarv sen spiraler åkte dit och justering gjordes vilket nu påverkar måttet.

 

DSC01753.JPG.de6ee3a55a1490f63c52c3890b8941d6.JPG

Märk upp styrstaget och vrid, i mitt fall provade jag med nästan ett halvvarv vilket borde ge ca 3-4 mm förkortning av staget.

(Är man osäker på vilket håll -se vilken sida det högergängade p-änden sitter och vrid som klockan går, dvs som om du skruvade dit en mutter på p-änden)

Rulla 180 grader kontroll mät, jag fick 1118mm rulla igen 180 grader kontrollmät fick åter 1118 dvs perfekt på nollan.

 

Har man den nu på nollan så kan man efter tycke och smak ändra någon mm ut eller in beroende på vilka egenskaper man vill ha. 

Lättstyrt och något oroligt bilen som behöver styras (i mitt tycke)= lite toe-out. Rak kursstabil något =toe-in. På nollan då står ratten där man släpper den (i mitt tycke styr bilen helt själv rätt efter vägen) men finns glapp kan vobbel förekomma, nollan ger även lägst bränsleförbrukning.   Håller stagen mycket lutning och man har mycket flex i fjädringen så får man kompromissa då det kan bli jobbigt att köra en bil i högre fart som vid nedfjädring plötsligt får mycket toeout och då vill skena iväg åt det håll som har mest tyngd.

 

    

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bra du hittade felet men jag tycker ändå du bör ta en koll på hjulinställningen, det är ju gjort på bara någon minut, att slita tillbaks snedslitna hjul tar lång tid och ligger man för långt ifrån nollan kostar det i bränsle vid landsvägskörning.  Gav mitt vänstra styrstag några grader till idag bara för att testa.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...