Gå till innehåll

Elektrisk kjølevifte til Tgb 11


TSJ

Rekommendera Poster

Hei, jeg har lyst til å bytte til elektrisk vifte på radiatoren til volvoen min. 

Er det noen som har gjort det før? 

Har dere noen tips til hva man burde kjøpe :)ønsker å beholde 24 volt. 

 

Håper å kunne ha en bryter med 3 instillinger, Automat (på temperatur måler), av og på.

 

Takk 
- Tom Stian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • TSJ changed the title to Elektrisk kjølevifte til Tgb 11

Spal har vifter til 24 V-biler.

 

Gjør som Tjingen sier, søk litt på forumet så finner du lange beskrivelser av folk som har gjort det før.


Hovedpunktene du må fikse er:

 

  • Vifte

 

  • Tempsensor på bunnen av radiatoren eller røret som går ut av bunnen på radiatoren.

 

  • Bryter. Boggibryteren til lastebilene fra Volvo mellom ca. 1973 og 1988 (se bilde) er fin, fordi den er på hvis den står opp, av på midten og på når ned. Den passer rett i et av de ledige bryterhullene på dashbordet. Kopl den så automatisk vifte via tempsensoren er opp, av på midten og manuelt på ned. Byteren på bildet står på midten.


image.png.b55ade250b20ca1c4d20c7852b80a682.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk for info, har søkt litt rundt på forumet og kommet fram til dette foreløpig. 

 

Spal 24 volts vifte: https://ga1.se/produkt/24v-spal-axial-flakt-350-88-mm-sugande-2/

Ser det er noen som har brukt denne og det har funket. 

 

Tenker å bruke temp sensor ifra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/termostatgivere/termostatgiver-for-kjolevifte-2000024517

Denne åpner på 92 grader.

 

Her er slik jeg har tenkt til å kjøre viften: 

Kjørefilosofi Volvo kjølevifte 3.0.pdf

 

 

Den bryteren du har lagt ut bilde av Kristaga, vet du om noen plasser man får kjøpt dem? :)

 

Noen som mener jeg burde gjøre ting annerledes ? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha elfläkt och köra långa sträckor så håll koll så inget annat överhettas pga av dålig ventilation, generator, grenrör, mm.

Bättre kylfunktion görs lätt med en plåt så det blir en riktig kyltunnel.  

Termostat i botten på kylaren, fördel att den inte går i onödan vid parkering mm. Men du bör mäta upp den nuvarande vattentempen i botten på kylaren  den kommer inte vara så hög som 92 grader.   En lampa som tänds när kylfläkten är igång kan vara en fördel

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg vil vel tro så lenge man kjører på veien så får man kjøling til generator, grenrør, osv på grunn av vinden. 

 

Har tenkt til å lage kjøletunell bak radiatoren 

 

Noen som har laget med temperatur måleren i bunn av radiatoren før som vet hvilken temperatur man burde ha på termostatgiveren ? 

 

Takker for all hjelp :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, TSJ säger:

Den bryteren du har lagt ut bilde av Kristaga, vet du om noen plasser man får kjøpt dem? :)

 

 

Verkstedene for lastebilene til Volvo bør ha disse på lager eller i hvert fall mulighet til å bestille. Sjekk også ut steder der det går an å vrake lastebiler.

 

Den fins på nettet også, flere steder:

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Axle-Load-Control-Pressure-Switch-for-Volvo-F10-F12-Truck/272825156083

 

https://www.vtp-uk.com/208160-bogie-lift-switch

 

http://www.glappfri.nu/Lvdelar.htm (øverst på lista)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, TSJ säger:

 

 

Noen som har laget med temperatur måleren i bunn av radiatoren før som vet hvilken temperatur man burde ha på termostatgiveren ? 

 

Takker for all hjelp :) 

Ta en vanlig billig stektermometer och sätt den på utgående slang och mät, gissar att ca 78 graders blir lagom då bör vattnet nått ca 88-92 grader när det nått toppen.   Jag tycker man bör lägga sig lite i underkant på tempen eftersom elfläkten inte flyttar lika mycket luft som originalet.       volvo motorer med elfläkt tenderar att få varma grenrör samt generatorer har smält en generator på detta sätt även glödgat ett grenrör , men det krävs rätt många timmars sträckkörning.

 

Sett ett expel på 11 bil ersatt med 240 termo fläkt på forumet:https://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d71770cb9cb462244084e1f-ljudniva

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takker for hjelp og tips! 

Kikket på en spenningsregulator til vifta, da kan man justere ifra 0 - 100% om man ønsker det. Snakket direkte med leverandør og da ble prisen 46 Euro pluss 40 euro i frakt til Norge. 

Det er G&C systems som leverer denne: http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=123304&nodeIdNo=327369

Autokatalogen i Norge kunne ikke levere den.


Det hadde vært noe men tror ikke jeg kommer til å kjøpe den i første omgang. 

 

Står det noe plass hvor my Cfm den orginale vifta har på et viss turtall? Hadde vært interresant å vist når man kikker på erstatningsvifter :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir en dyr løsning derfor kommer jeg ikke til å kjøpe den, kanskje jeg gjør det om jeg merker at det trengs senere. 

 

Bilen blir brukt til noe offroad, kjøring i nærområdet og forhåpentligvis lenger turer etterhvert. 

Så det er litt blandet :) 

 

Det blir nok som jeg skrev her tidligere, spal 24 volts vifte, termostatgiver, muligheten til å skru helt av og max på vifta. Det burde holde i første omgang :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en plåt i kyltunneln, enklast möjlig kylfläkt eller ac fläkt  tex en beg, termoplugg med lågt startvärde vissa bilar har tvåhastighetsfläkt med plugg med två gränsvärden .  Byt även ut termostatet i motorn till något lägre, koppla fläkten via manuell brytare som även har någon indikering för när fläkten är verksam. 

 

Rätt säker på att ena bilen i familjen har tvåhastighetsfläkt i lämplig storlek på ac kylaren.    Vanligt fläktmotstånd kan användas för flerstegs reglering av hastigheten, många bilar har dessa enkelt åtkomligt, det är ampen som räknas så det spelar ingen roll om 12 volts delar används till 24 volt.

 

ex på att använda 12 volts fläkt på 24 volts bil: 

Tar du en 12 volts tvåhastighetsfläkt borde låg hastigheten vara hög hastighet om den matas med 24 volt.

Eller häng dit ett vanlig fläktmotstånd från kupefläkten och kör den på någon av de lägre hastigheterna.

 

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eftersom jag själv tidigare hade liknande funderingar som du, triggade dina frågor mig att skriva ner hur jag löste det med elfläkt på min elva! Kika in i den tråden och fråga gärna om det är något speciellt med min lösning du undrar över. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...