Gå till innehåll

Elektrisk kylfläkt tgb11 efter eget huvud


Trekster

Rekommendera Poster

Systemet är fullt o luftat....

Termostaten funkar, var "kortis" mellan alla pinnarna när jag sladdade vägen sist. Jag körde fläkten med + direkt på högfart o den höll tempen bra.

Så det får bli live tester, krävs tyngre körning för att få fläkten att gå men den går ibland på eftervärmen när man stannat.

 

Bara man hittar rätt pinne för "jorden", det borde ju bara vara 2 försök för helt fel, men "totalkortis" när det är varmt kan ju lura en

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
På 2020-09-06 på 18:32, Gripen säger:

 

Nej, motorns termostat plockar vi inte bort, den ser till att motorn har rätt drifttemperatur.

Den elektriska kylfläkten skapar oljud och drar ström, det finns ingen anledning att köra den annat när den verkligen behövs, därför styr vi den med en givare som känner av kylvattentemperaturen. Om du ändå ska ta dig tid att montera elfläkt, rekommenderar jag starkt att även du monterar termostatstyrning av den.

Framförallt det viktigaste av hela tanken; att kunna tvångsbryta fläkten när du kör ner i dynghål också. Det är suveränt.. spar minst 30 minuters putsande efteråt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
På 2020-09-08 på 23:08, JDW säger:

Systemet är fullt o luftat....

Termostaten funkar, var "kortis" mellan alla pinnarna när jag sladdade vägen sist. Jag körde fläkten med + direkt på högfart o den höll tempen bra.

Så det får bli live tester, krävs tyngre körning för att få fläkten att gå men den går ibland på eftervärmen när man stannat.

 

Bara man hittar rätt pinne för "jorden", det borde ju bara vara 2 försök för helt fel, men "totalkortis" när det är varmt kan ju lura en

 

 

 

Säg den lycka som varar....

 

Verkar som om termostaten fastnat, vattnet blir kokvarmt men fläkten startar inte, funkar nere vid termostaten när jag kopplar ihop blå + H eller L sladdarna.  Får nog bli en knapp över älgjakten.... :(

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-10 på 15:17, Trekster säger:

 

 

 

DSC_0526.thumb.JPG.4a18e22c828e7f3ecc196e8cab6d45da.JPG

 

 

Så kommer vi till det elektriska. Termoswitchen jag valde har som sagt två lägen och för högfart är det full spänning rakt på fläkten som gäller. För lågfart vägde jag mellan en enkel lösning med effektresistorer eller en överarbetad med PWM-styrning. Eftersom jag råkade ha en passande PWM-dosa liggande blev det så, i alla fall tills den går sönder. Det är en 10-50V 40A PWM-kontroller jag köpt från EBay med okänd kvalité men förhoppningsvis håller den då jag drar mindre än hälften av vad den påstås klara. (https://www.ebay.co.uk/itm/352452869241) Jag täckte kortet med några lager conformal coating så det kanske klarar något litet vattenstänk.K

 

Som skrivet tidigare är termoswitchen för 12V så att bryta 24V med den är även när det handlar om små strömmar inte helt optimalt. För att minimera risken för överslag när reläerna släpper och de problem det kan leda till använde jag därför reläer med integrerad flyback-diod, något som inte syns i schemat. 

 

För terrängkörning kan man eventuellt vilja koppla in en brytare för att kontinuerligt köra fläkten i lågfart, men eftersom jag inte provat så vet jag inte hur bra det fungerar som det är. 

Kontaktdon för termoswitchen (tror jag)
1H0973203

 

Vill man använda resistiv styrning av fläkten kan det vara intressant för resistorval att veta att strömförbrukningen är relativt linjär mot matningsspänning, I ≈ -1.2 + 0.65U, testat intervallet 10 < U < 16V.

Det blev en lång write up, men om det hjälper någon var det förhoppningsvis värt det! :D

 

Nån som har koll på dimensionen på hålet för termostaten?

Hade span på Btema 61-589, men den fanns inte hemma i Karlstad. Lär ju bli ett kladdigt byte så det är bäst o ha koll på dimensjangerna innan man lossar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det vackraste montaget, men funktionellt.

Nu kan jag fejka H/L läge om termostaten inte är med...

 

kylare.jpg.35ec61cabfdc33447793ba8e466ae7bc.jpg

 

När jag ändå hade panelerna lösa skruvade jag fast en inne/ute temp, klocka o Voltmätar display. Kopplade den på ett cigg uttag jag har i värmepanelen. försökte klämma ut utetemp proben med en kabelgenomföring, men gummit var stenhårt. Försökte i ett annat hål o det gick för bra...

1718992437_hl.jpg.bf4ca7f38b2d38cb232d66115f16338a.jpg

 

Det är den plåt som sitter över kylaren (Höger torkarmotor syns i bild). Nån som har koll på hur stor den är och om den är utbytbar? Var ganska kex'igt runtikring..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, JDW said:

Nån som har koll på dimensionen på hålet för termostaten?

Hade span på Btema 61-589, men den fanns inte hemma i Karlstad. Lär ju bli ett kladdigt byte så det är bäst o ha koll på dimensjangerna innan man lossar....

Den jag kör är M22x1.5 men vad Biltema har på sin, även om den ser lik ut, är en annan fråga.

 

Som uppföljning kan informeras om att min fläkt med tillhörande styrning funkar felfritt såhär långt, å andra sidan har det inte blivit många hundra mil de senate två åren så det säger kanske inte så mycket... :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som sitter nu sitter i en bussning/förminskare (allt för att dubblera antalet läckagepunkter), men ligger nånstans i det häradet.

Landsväg/stadstrafik visar sej ju ganska fort om det hänger med, med vägsladd eller i terräng är det mer "utmanande".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har denne bryteren til kjølevifta (kylfläkten) mi. Bryteren er egentlig til boggiløft på en Volvo N12-lastebil, og så har jeg flytta over symbolet fra klimaanleggbryteren på en Volvo F7-lastebil. Når bryteren står opp som på bildet er kjølevifta styrt av tempsensor. Står bryteren på midten er vifta frakopla (fint hvis jeg f.eks. skal vade). Står bryteren ned så er vifta tvangsstyrt og går 100 % uansett om tempsensoren er aktiv eller ikke.

 

 

bilde.png

 

 

 

On 10/9/2021 at 7:07 PM, JDW said:

Inte det vackraste montaget, men funktionellt.

Nu kan jag fejka H/L läge om termostaten inte är med...

 

kylare.jpg.35ec61cabfdc33447793ba8e466ae7bc.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...