Jump to content
PederB

Köpa TGB 11 Vad ska man se upp för?

Recommended Posts

Hej,

 

Planerar på att köpa en TGB 11 och under vad man ska kolla efter innan man köper en? Rost?

 

Tack på förhand

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klokt beslut!

 

Rost är vanligt, särskilt på karosser utan aluzink behandling, aluzink brukar sakna fotsteget vid förardörrens handtag, aluzink saknar och utgröpningen uppåt ovanför fotsteget till bakdörren, de brukar sakna handgasreglaget vid kupevärmereglaget, de brukar sakna kroken på taket ovanför föraren, aluzink brukar sakna trälister på framdörrarna. Det finns fler grejor som skiljer och ibland stämmer inte alla punkterna.

 

Testa funktion på diffar. Kontrollera vätskor i vxl -låda, fördelnlngslåda, motor, diffar och portaler innan du kör hem. Är det läckage från damaskerna så riskerar du att ha för lite olja i axlarna. Ta med

några vanliga bensinfilter och mejslar för det brukar bli stopp i soppaslangen, särskilt om bilen stått länge.

 

Vanliga fel som är enkla och billiga å fixa:

Damasker fram, bromsar, läckande förgasare, elfel/glapp, spruckna vakuum membran i axlar/växellåda.

 

Andra fel som är dyrare å fixa: fel på diffar/axlar/portaler, drivknutar. Jag pallade upp alla hjulen för å testa att alla 4wd och diffar funkade. Om inte diffen går i testa å skruva upp locket på vaakum klockan chef dra upp skruven med fingrarna. Låser diffen så är det bara vakuum läckage nånstans.

 

knakar/smäller  det när du kör sakta med fullt rattutslag så är det dags å byta drivknutar. Minst 3000 per sida.

 

kolla reservdelspriserna på www.tatanka.nu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag slängde ihop denna förut, många säljare har (tidigare åtminstone) felaktigt trott att deras bilar är aluzink för att bakre panelerna och taket är av aluminium. På senare aluzinkmodeller flyttade man ramverket på bakdörren till innanför ytterplåten (grön cirkel), men det är inte konsekvent för alla aluzinkkarosser då det inte gjordes i början av produktionen.

Aluzink är bara en sorts rostskydd för den vanliga plåten i karossen.

Aluzinkbilarna är därför mindre rostbenägna men främst är de mycket mindre rostiga för att de fick en helt ny kaross runt 90-talet, så de är cirka 25 år nyare än originalkarosserna från -75.

body difference.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De "nya" karosserna är monterade på 90-talet. Många av dessa fordon har sedan stått orörda i förråd i +10 år för att sedan säljas på auktion. Ibland är de nästan i nyskick.

 

En sak och tänka på är att om fordonet har fått civila reg.plåtar tidigt så är det troligt att du har förare + 6 passagerare lagligt.  Det går inte att få idag men det finns trick som gör att du kan få förare + 4 passagerare om man bygger om lastgaller mm. Finns massa trådar om detta på forumet. Du har nytta av de tipsen om du skall registeringsbesiktiga en bil som bara har militära plåtar. Akta dig för att köpa mil-reggade bilar utan korrekta papper, kan vara en bil som är skrotad och som inte existerar längre. Den går inte att reg.besiktiga.

 

Aluzink med 6 passagerare är ovanligt men finns att hitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterligare en skillnad mellan AlZn o gamla är att undertill var karossen "invikt" med en hylla på 1-2cm i rät vinkel mot sidan, där lade sig lera och rosten fick arbeta i fred.

AlZn har bara en lätt invikning i nederkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...