Gå till innehåll

Asbest i bromsar?


Mattias Bertilsson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag arbetar på en verkstad där tgb 11-13-20 är vanliga bilar. Det görs rätt mkt bromsjobb. Jag känner en viss oro inför riskerna med eventuell asbestspridning i lokalen då bromsjobb utförs. Vi pratar ju alltså inte om en enstaka exponering i sådant fall utan en yrkesmässig exponering. Det sker säkert ett 20 tal bromsjobb per år.

Jag jobbar inte själv som mekaniker men vistas dagligen i lokalen. 

 

Jag har hört ryktesvägen att alla tgb bromsar limmades om till asbestfritt för länge sedan, kanske sent 80 tal. Däremot hittar jag ingen dokumentation som styrker detta och nästan alla som jobbade på den tiden är idag pensionärer. 

 

Finns det någon här som vet om det gjordes en sådan modifiering? Vi pratar alltså Grön verksamhet här. Teknisk order eller motsvarande?  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FM har sedan länge lämnat asbest bromsar till tgb.

Man kan dock hitta gamla bromsbackar i reservdelssatser som vart orörda jäääätte länge.

 

Asbest bromsbeläggen är mer åt guldig/ljusgrå i färgen å vanliga är svart/mörkgrå, alltså färgen på belägg ytan.

Sen finns de idag guldiga belägg, tänk typ MC,cross,enduro... dom är ofta guldiga men dom innehåller bla kevlar som gör dom den färgen, dom ska också damma mindre och är asbestfria då såklart.

 

Sen gäller som vanligt med jobb på broms å kopplingar,  ingen Jävla tryckluft för att göra rent!

Det är då bromsdammet sprider sig som mest!

Bromsrengöring alt vatten är de som gäller för att binda dammet och göra rent.

De är skottpengar på dom som blåser med tryckluft i dammet i en verkstad.

 

Vi gör betydligt mer än 20tal bromsjobb per år i våran gröna verkstamhet, och de är inget vi är oroliga över så länge man tänker på hur man arbetar.

Vi grejar med bla lastbilar och där är de betydligt mycket mer damm än på 11-13-20 bilarna som nästan inte har någonting. 

 

Helt ärligt så tror jag att exponeringen av lösningsmedel idag är större risk än asbest.

(Färger,aerosoler, avfettning,bromsrengöring, lösningsmedel, thinner osv)

 

Något öppet TO finns nog med säkerhet inte heller kvar då de är väldigt länge sedan detta skedde.

 

Men asbest i tgb bromsar... oroa dig inte i onödan över de. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vådlighet av asbest lämnar jag till en annan diskussion. :)

 

Jag har hittat en gammal TO kring detta men den finns inte i pdf och är således svår att hitta igen. 

 

Jag känner till att det inte funnits NYA asbestbackar i försvaret på mkt länge men man vet ju aldrig om just den bilen man tar in på verkstaden har stått i mobförråd sedan 75 eller om det har hunnit bytas bromsar på dessa 30-40 år som den varit i tjänst. Det var anledningen till att jag undrade om TO. Gjordes det en TO så är den troligtvis gjord på alla fordon och då är det inget problem. 

 

Verkar också osannolikt att detta inte skulle kommit upp som ett arbetsmiljöproblem på alla dessa år. FM brukar vara rätt bra när det gäller arbetsmiljö.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer man får i sig desto tåligare blir man.

 

 Jag har sååå många exempel på att vi som suger in oss thinner i lackboxen, plastar utan kolfilter, svetsar utan utsug och tvättar händerna i bensin avfettning och aceton hela dagarna snarare lever längre och friskare och piggare.

 Blåser alltid damm ur trummorna med brakecleaner och luft. Utan mask. Blir alltid bäst och går snabbt.

 

 Ni får tro vad ni vill.. mina värden i kroppen är bäst av oss på jobbet iaf enligt alla prover och värden i kroppen.

 

 Han som är sjukskriven är hypokondiker och jobbar i kontor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kamerat av faren min fikk lungekreft og døde på grunn av asbest. Han jobba to måneder med å kappe eternittplater (som inneholder asbest) en sommer i ungdommen. Det tok mange år, men som 55-åring fikk han kreft og ble akkurat 60 år før han døde. Så asbest skal en ha respekt for. De var tre mann som jobba sammen der, to av dem er døde av lungekreft. Den siste blir overvåka ekstra så de kan oppdage kreften tidlig når den kommer.

 

(norsk kreft = svensk cancer)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderat en del på det med asbtes. Byte kopplingar och bromsar i hela min ungdom åt folk eftersom det var bra pengar, även lackade och spacklat en hel del privat och på div firmor,  rev all gamal ventialion i en verkstads lokal jag hade och lackade i pga av få mer damfri lackering , visade sig vara asbets trummor inget man tänkte på då.  Alltid stått och sköljt delar i bensin eller fotogen.  Mins när första kollingarna kom med asbetsfritt rätt värdelösa tålde inget innan de brändes så även bromsbeläggen som plötsligt slutade ta.

Nu tänker man lite längre är det riktigt gletiga jobb så funkar helt vanligt lager med idomin sårsalva på händerna inte en diesel löser detta och efter tvätt är man helt ren.

wd40 löser idomin vilket heller kanske inte är så bra att duscha händerna med vid tvätt.

 

Fick en luft flashback senast jag var i Huvudstaden, åkte tunnelbana, det luktar fortfarande asbets på några stationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan äta asbest (iofs risk för riktiga magsår då det kan vara vasst)

Men i lungorna är det inget bra..

 

Så lagom är nog bäst, ska man hantera Sidi plattor (asbest väggbeklädnad) eller eternit tak så håll blött o hantera lugnt o sansat så skivorna inte går sönder. Bromsband blir ju per definition damm av allt till slut men blåsa rent med tryckluft är inte att rekommendera som påpekats ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...