Mattias Bertilsson Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Hej! Jag arbetar på en verkstad där tgb 11-13-20 är vanliga bilar. Det görs rätt mkt bromsjobb. Jag känner en viss oro inför riskerna med eventuell asbestspridning i lokalen då bromsjobb utförs. Vi pratar ju alltså inte om en enstaka exponering i sådant fall utan en yrkesmässig exponering. Det sker säkert ett 20 tal bromsjobb per år. Jag jobbar inte själv som mekaniker men vistas dagligen i lokalen. Jag har hört ryktesvägen att alla tgb bromsar limmades om till asbestfritt för länge sedan, kanske sent 80 tal. Däremot hittar jag ingen dokumentation som styrker detta och nästan alla som jobbade på den tiden är idag pensionärer. Finns det någon här som vet om det gjordes en sådan modifiering? Vi pratar alltså Grön verksamhet här. Teknisk order eller motsvarande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Inget att oroa sig för. Man ska inte känna efter eller tänka på sånt, då mår man gott och lever länge. Tro mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 FM har sedan länge lämnat asbest bromsar till tgb. Man kan dock hitta gamla bromsbackar i reservdelssatser som vart orörda jäääätte länge. Asbest bromsbeläggen är mer åt guldig/ljusgrå i färgen å vanliga är svart/mörkgrå, alltså färgen på belägg ytan. Sen finns de idag guldiga belägg, tänk typ MC,cross,enduro... dom är ofta guldiga men dom innehåller bla kevlar som gör dom den färgen, dom ska också damma mindre och är asbestfria då såklart. Sen gäller som vanligt med jobb på broms å kopplingar, ingen Jävla tryckluft för att göra rent! Det är då bromsdammet sprider sig som mest! Bromsrengöring alt vatten är de som gäller för att binda dammet och göra rent. De är skottpengar på dom som blåser med tryckluft i dammet i en verkstad. Vi gör betydligt mer än 20tal bromsjobb per år i våran gröna verkstamhet, och de är inget vi är oroliga över så länge man tänker på hur man arbetar. Vi grejar med bla lastbilar och där är de betydligt mycket mer damm än på 11-13-20 bilarna som nästan inte har någonting. Helt ärligt så tror jag att exponeringen av lösningsmedel idag är större risk än asbest. (Färger,aerosoler, avfettning,bromsrengöring, lösningsmedel, thinner osv) Något öppet TO finns nog med säkerhet inte heller kvar då de är väldigt länge sedan detta skedde. Men asbest i tgb bromsar... oroa dig inte i onödan över de. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattias Bertilsson Postad 14 Augusti , 2019 Författare Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Vådlighet av asbest lämnar jag till en annan diskussion. Jag har hittat en gammal TO kring detta men den finns inte i pdf och är således svår att hitta igen. Jag känner till att det inte funnits NYA asbestbackar i försvaret på mkt länge men man vet ju aldrig om just den bilen man tar in på verkstaden har stått i mobförråd sedan 75 eller om det har hunnit bytas bromsar på dessa 30-40 år som den varit i tjänst. Det var anledningen till att jag undrade om TO. Gjordes det en TO så är den troligtvis gjord på alla fordon och då är det inget problem. Verkar också osannolikt att detta inte skulle kommit upp som ett arbetsmiljöproblem på alla dessa år. FM brukar vara rätt bra när det gäller arbetsmiljö. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Ju mer man får i sig desto tåligare blir man. Jag har sååå många exempel på att vi som suger in oss thinner i lackboxen, plastar utan kolfilter, svetsar utan utsug och tvättar händerna i bensin avfettning och aceton hela dagarna snarare lever längre och friskare och piggare. Blåser alltid damm ur trummorna med brakecleaner och luft. Utan mask. Blir alltid bäst och går snabbt. Ni får tro vad ni vill.. mina värden i kroppen är bäst av oss på jobbet iaf enligt alla prover och värden i kroppen. Han som är sjukskriven är hypokondiker och jobbar i kontor.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 16 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2019 En kamerat av faren min fikk lungekreft og døde på grunn av asbest. Han jobba to måneder med å kappe eternittplater (som inneholder asbest) en sommer i ungdommen. Det tok mange år, men som 55-åring fikk han kreft og ble akkurat 60 år før han døde. Så asbest skal en ha respekt for. De var tre mann som jobba sammen der, to av dem er døde av lungekreft. Den siste blir overvåka ekstra så de kan oppdage kreften tidlig når den kommer. (norsk kreft = svensk cancer) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2019 Funderat en del på det med asbtes. Byte kopplingar och bromsar i hela min ungdom åt folk eftersom det var bra pengar, även lackade och spacklat en hel del privat och på div firmor, rev all gamal ventialion i en verkstads lokal jag hade och lackade i pga av få mer damfri lackering , visade sig vara asbets trummor inget man tänkte på då. Alltid stått och sköljt delar i bensin eller fotogen. Mins när första kollingarna kom med asbetsfritt rätt värdelösa tålde inget innan de brändes så även bromsbeläggen som plötsligt slutade ta. Nu tänker man lite längre är det riktigt gletiga jobb så funkar helt vanligt lager med idomin sårsalva på händerna inte en diesel löser detta och efter tvätt är man helt ren. wd40 löser idomin vilket heller kanske inte är så bra att duscha händerna med vid tvätt. Fick en luft flashback senast jag var i Huvudstaden, åkte tunnelbana, det luktar fortfarande asbets på några stationer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 16 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2019 Man kan äta asbest (iofs risk för riktiga magsår då det kan vara vasst) Men i lungorna är det inget bra.. Så lagom är nog bäst, ska man hantera Sidi plattor (asbest väggbeklädnad) eller eternit tak så håll blött o hantera lugnt o sansat så skivorna inte går sönder. Bromsband blir ju per definition damm av allt till slut men blåsa rent med tryckluft är inte att rekommendera som påpekats ovan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 17 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2019 Svana menade nog "Blåser alltid damm ur lungorna med brakecleaner och luft" 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.