Gå till innehåll

Galna a-traktor regler, undantaget 2000kg


eile

Rekommendera Poster

Lusläste reglerna och ringde tsv tekniska och dubbelkollade och vad som gällde för mitt reg nummer hjx835 tjänstevikt 2170 kg detta innebär att inga direkt ändringar krävs inget flak mm utan min laplander camper går att köra på moppekort om jag stryper till hastigheten, vilket är löjligt lätt på en diesel.   Tog även upp några fler ex med dem tgb 11, c303,  l3315 och troligen några fler är pga av tjänstevikten gränsen på 2000kg inga problem att köra på moppekort, ingen uppkörning med 4 hjuligt fordon krävs.  ev tar sverige in de föreslagna finska reglerna och då blir det 60 km på a traktorer, så nya citybilen för de som inte har råd med körkort eller inte kör utanför tätbegyggt område utan bara kryssar mellan skolungar, fotgängare, cyklister och inte behöver landsvägshastighet,  då kan en tgb vara ett lagligt alternativ.

 

Bil ombyggd till traktor, A-traktor:

Konstruktiv hastighet 33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. 14 VVFS 2003:19 A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. Karosserier Övergripande krav 34 § A-traktor skall med avseende på karosseri uppfylla kraven i 35 – 41 §§. Förarhytt/Karosseri 35 § A-traktor skall ha den ursprungliga fordonstypens sedvanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri. 36 § Fordonet skall vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnaden. 37 § Om det ursprungliga karosseriet kortas av, skall det ge minst samma skydd för de åkande som karosseriet i ursprungligt skick, eventuellt efter förstärkning av karossen med skyddsbåge eller motsvarande. Monterad skyddsbåge skall kunna motstå en statisk vertikal belastning som motsvarar Atraktorns dubbla tjänstevikt. 38 § Förarhytt skall ha uppvärmningsanordning och defroster. Barlastflak 39 § Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast. Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.

 

Detta innebär enl tsv tekniska att fordon med tjänstevikt över 2000kg så krävs inga ombyggnader för flak barlast mm,

 

Har inga tankar på någon omregistrering men vill bara belysa hur tokigt reglerna är, ev finns fler gamla större fordon som utan vidare kan köras på moppekort lastbilar, omregade  husbussar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hamnar skatten?

 

Det var skatten som tog död på alla EPA-/A- registrerade dragbilar för cirkus o tivoli ( o ersattes med tysk-/ polsk- registrerade "fullfarts" lastbilar. Liksom min farbrors trailerdragare som han körde grävmaskinen med..

 

"Chiptrimning" borde ha en marknad här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chiptrimmning behövs väl knappast med de nya reglerna, bara köra "kallstartläget"  och bara fan vet hur många mil fordonet behöver för att få upp värmen.

Utdrag från en av de godkända hastighet begränsarna för a-traktorer som nu säljs, läser man på bruksanvisning står detta:  Kallstartsfunktionen gör att varvtalsregulatorn inte börjar strypa motorns varv direkt efter start. Detta är bra om din bils motor är kall, eller behöver varvas upp för att komma igång ordentligt. Då behövs ingen extra modifikation, tex en strömbrytare till varvtalsregulatorns strömkabel för att man ska kunna starta även kalla vinterdagar.

 

Vid nyregistering av andra fordon krävs div miljöregler med dessa nya "cityfordon" kommer helt undgå dagens hårdare krav.

 

Vår sakkunninge tekniker på stationen var ledig idag, ska åka upp i veckan se vad han säger,  fick ju ett klartecken från tsv tekniker avdelning när de kollade mina fordonsuppgifter.

 

Vad jag läst mig till finns inge övre gräns i Sverige på dessa fordon  (finland kommer sätta viktgräns när hastigheten släpps) så här kan tex detta vara ett lämpligt 

Lämpligt fordon att framföra på moppekort om a-traktor registrering görs från personbilsregistrering  ex på personbilsregad buss:  https://www.blocket.se/sodermanland/Neoplan_Skyliner_Dubbelvaningshusbil_husbuss_86827160.htm?ca=17&w=3

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen november 2018 ska dessa regler gälla i grannlandet ev efter utredning får vi samma regler här, vilket helt innebär att bilar hastighetsbegränsad till 60 km/h slipper körkortstvång och endast behöver moppekort. 

Genom att införa fordonskategori T, lätt bil, vill riksdagen ge speciellt unga i åldern 15 till 17 en ny form av rörelsefrihet.

Som lätt bil räknas enligt den nya lagen ett sådan från personbil omvandlat fordon som har en hastighetsbegränsning på 60 kilometer i timmen. Viktgränsen för bränsledrivna fordon är 1 500 kg och för batteridrivna fordon 1 800 kg.

En bil som omvandlas till lätt bil får inte vara äldre än 10 år. När lagen träder i kraft är bakersta gränsen för när bilen får ha tagits i användning 2014.

För att få köra fordonet ska man ha ett körkort med kategori AM, det vill säga samma som för mopedbilar.

Riksdagen hoppas bland annat att den nya bilkategorin ska förbättra trafiksäkerheten speciellt för unga som i dagsläget ofta rör sig med moped eller mopedbil.

Lagen godkändes med rösterna 162-12. De gröna röstade emot lagförslaget med motiveringen att en ny typ av fordon som använder fossila bränslen står i kontrast med de allmänna målsättningarna att få ner utsläppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nya reglerna gör detta möjligt.  

 

Ford Mustang GT 2018 a-traktor https://www.blocket.se/pitea/Ford_Mustang_GT_2018_a_traktor_86862134.htm?ca=17&w=3

2018 Ford Mustang GT ca 450hk helt original i karossen, ej svetsad eller kapad!
Den kommer bli registrerad med en dispens "Högsta hastighet på lägsta växel är belastningsberoende". Dvs helt original växellåda.

2961176124.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde mig för lite mer ang reglerna och då med tekniker ansvarig för regbesiktning:

Överskrider man 2000kg gränsen dvs slipper barlastutrymme flak mm så ska utrymmet ej kunna beträds eller användas för övrig last.

Så  11/ 303c samt de valpar och c202 som har fått högre tjänstevikt än 2000kg pga av utrustning eller som man väger ner med ett lager cement på golvet som tekniker sa förekommer, dessa blir godkända om de då bakre utrymmet plomberas, permanet låses. Sen krävs endast en hastighetsbegränsning och fordonen och de blir därmed lämpligt att framföra i trafik utan uppkörning med bil endast  teoriprov och moppekort krävs. Övre viktgräns saknas så även riktigt stora fordon går att a-registrera. Detta möjliggör att gamla turistbussar, bokbussar mm som gått som tex racingbuss och lb regat skulle en lagen vara lämpliga fordon att framföra.

Vidare nämnde han att mopedbilar från finland nu börjat dyka upp här eftersom de där drabbats av kraftigt prisras  pga av den nya personbil klassen vilket möjliggör för vanliga bilar strypta till 60km/h får framföras körkortsfritt.

 

Återstår att se om sv myndigheter nu också tar bort körkort tvånget på 60 strypta bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-16 på 22:15, J Lindgren säger:

Finland har skjutit upp möjligheten till "ungdomsbilarna" ett år så det är tidigast 1 november 2020 det kommer att gälla ifrån...

Japp såg just det:  https://www.traficom.fi/sv/kevytautot

 

 

Två anmärkningar av kommissionen

Europeiska kommissionen gav Finland den 24 september 2018 den första anmärkningen om innehållet i de lagar som innehåller bestämmelser om lätta bilar. Enligt anmärkningen uppfyllde de föreslagna lagändringarna inte kraven i unionslagstiftningen, särskilt i fråga om unionens bestämmelser om körkort. Den föregående regeringen och riksdagen noterade kommissionens anmärkning, men ansåg att de föreslagna lagändringarna ändå tillräckligt motsvarade den tolkningspraxis som gäller unionslagstiftningen. Lagförslaget bedömdes vara ett lämpligt tillvägagångssätt för att uppnå målsättningen med den lagstiftning som gäller lätta bilar.

Kommissionen gav Finland en annan anmärkning den 1 augusti 2019 om utkasten till de statsrådsförordningar som hänför sig till lagarna om lätta bilar och till Transport- och kommunikationsverkets föreskrifter. Innehållet i anmärkningen är i stort sett detsamma som i den anmärkning som gavs i början av beredningen. I den nya anmärkningen skärpte kommissionen dock sin tolkning av hur körkortsdirektivet tillämpas på fordon i den så kallade traktorkategorin.

 

Undrar hur nuvarande svenska a-traktor regler ses av unionen? 

 

En helt annan reflektion: Har gjort många år på vägarna och olyckor har förekommit men vid ett tillfälle de åren när jag körde yrkesmässigt  i gtb var mitt fordon inblandat i en olycka som jag ej ansågs var ansvarig för men som jag själv i mitt samvete tog på mig skulden för, förloppet finns med i tankarna nästan dagligen trots att det är över 30 år sen.

Att framföra billiknande fordon körkortslöst utan uppkörnings krav och eller trafikmognadsålder innebär en ökad olycksrisk. Det är bättre att ungarna cyklar på varandra än kör över varandra med tunga bil liknande fordon och därmed slipper dras med funderingar på hur man släckt någon annans liv.  Ett dåligt samvete är inget man vill ge sina barn.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 2 years later...
På 2019-09-06 på 23:19, eile säger:

Sen november 2018 ska dessa regler gälla i grannlandet ev efter utredning får vi samma regler här, vilket helt innebär att bilar hastighetsbegränsad till 60 km/h slipper körkortstvång och endast behöver moppekort. 

Genom att införa fordonskategori T, lätt bil, vill riksdagen ge speciellt unga i åldern 15 till 17 en ny form av rörelsefrihet.

Som lätt bil räknas enligt den nya lagen ett sådan från personbil omvandlat fordon som har en hastighetsbegränsning på 60 kilometer i timmen. Viktgränsen för bränsledrivna fordon är 1 500 kg och för batteridrivna fordon 1 800 kg.

En bil som omvandlas till lätt bil får inte vara äldre än 10 år. När lagen träder i kraft är bakersta gränsen för när bilen får ha tagits i användning 2014.

För att få köra fordonet ska man ha ett körkort med kategori AM, det vill säga samma som för mopedbilar.

Riksdagen hoppas bland annat att den nya bilkategorin ska förbättra trafiksäkerheten speciellt för unga som i dagsläget ofta rör sig med moped eller mopedbil.

Lagen godkändes med rösterna 162-12. De gröna röstade emot lagförslaget med motiveringen att en ny typ av fordon som använder fossila bränslen står i kontrast med de allmänna målsättningarna att få ner utsläppen.

får den väga hur mycket som helst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...