Gå till innehåll

Broms problem


Calletgb22

Rekommendera Poster

Hej 

helt plötsligt så går bromspedalen i botten. 

Nästa tag är det som vanligt och den är stum. 

Prova att lufta och justera vid alla hjul det funkar. 

 sen helt plötsligt ner i botten igen. 

 

Vet inte var jag ska börja kolla så hoppas ni har något bra förslag. 

 

Mvh Calle 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du felvända cylindrar på din som på bilden se den nedre cylindern?  Om du inte har pressat in kolven helt i botten och låst den där så kommer en luftficka hamna där och har du triangelsystem på din så har du en felvänd cylinder per krets och lite vanlig luftning gör då att båda kretsar har luftficka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-22 på 18:09, Calletgb22 säger:

Det bara kom helt plötsligt

jag luftar med tryckklocka. 

Och pedalen är stum men helt plötsligt kan den sjunka ner till botten. 

Lite otäckt att åka när man inte vet om det ska stanna. 

Jag har provat lufta bromsarna med en vaccumsug från biltema, det blir bara sämre.

Men jag antar att du har tryck uppifrån vid oljebehållare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolv i botten så brukar jag göra men finns ett sätt till som jag använt mig av några gånger:  låta kolven gå hela vägen upp tills det läcker eller nästan läcker och hjälpa till lite med bladmått,   men rekommenderar ändå det enkla kolv i botten eller sista luftningen görs med att öppna luftskruven och trycka kolven i botten och få bort sista luftfickan.

 

Sen kan även lite lopar finnas i systemet lite beroende på hur slangar och rör går och görs luftningen för sakta vandra luftbubblan tillbaks, finns även ett knep för detta många snabba tryck som komprimerar ev luftfickor och så man verkligen har max full slaglängd innan man släpper trycket.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...