Gå till innehåll

Avgaser ur oljefällan och oljepåfyllningen


Puppe

Rekommendera Poster

Kommer avgaser ur oljepåfyllningen och oljefällan samt det trycks ut litet olja från oljepåfyllningen. Motorn knackar när den är varm, som ett hårdare ljud än dåligt justerade ventiler. Har öppen vevhusventilation original B18 motor. Kompressionen kall motor är 175psi på cylindrar 2,3,4. 1 har 165psi. Tändstift cylinder 4 sotigt med OK ventilspel 0,40mm. Oljetryck mellan 4-5 varm motor. Har bytt till blyfri topp och brytarlöst tändsystem för några hundra mil sedan. Tändning nyligen justerad för ett tag sedan till 21 - 22 grader vid 1500 varv. Vad kan orsaka detta övertryck, något dåligt lager inne i motorn? Tror inte det är ventilerna eller kolvringar, då borde kompressionen vara sämre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går den inte bättre om du ligger runt 10-11 grader vid 1500 varv och minns jag rätt , men kan ha fel.   För b20 så ner mot 7 på tomgång och sen bara kollar att den öppnar fullt runt 30+ på fullvarv. 

Men jag har ingen erfarenhet av brytarlöst, kan hända man nu vill ha en annan kurva. enklast måste vara att se och lyssna hur den går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får rätta mig själv efter googling runt 20 grader vid 1500 med 123 systemet verkar båtfolket köra sina gamla volvos på.

Jag har varit ut för något liknande på c202 när den gick med volvomotor, övertryck i vevhuset och då var smogdosan den på vänster sida på blocket  helt täppt. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kan ju gå sönder block och toppar spricka även packningar kan gå sönder mot hålen för stängerna, men det förklarar inte knackande ljud från blocket, en sprucken kolv kan ställa till det och även låta.

Brustna ringar komp ner i block men du hade väl runt 12 kg?   Satta oljeringar men då brukar kompen skena iväg högt och stiften svarta och den kommer dra i sig rätt mycket olja.  

 

Tråget är enkelt att plocka ner så då ser du om något allvarligt hänt.    

 

Vad exakt är gjort med motorn?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt till blyfri topp, bytt till brytarlöst tändsystem, nytt avgassystem från Raka rör. Ventilspel justerat till 0,40mm. Tändning ställd enl tillverkares rekommendationer. Den jag köpte bilen av hade inte använt den mycket, hade stått still en hel del. Kan ju vara så att den stått för länge och något fastnat som sedan skadats när motorn börjat röra på sig. Tror mer och mer på något lager, typ vevaxellager. Känns inte som en kolv spruckit, då skulle det ju låta med en gång och även komp skulle nog påverkas. Med tanke på komp så är motorn i bra kondition i övrigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha två fel dels ventileringen och sen knacket.  Motorer som stått mycket kan få alla möjliga fel, moderna ej klibbiga oljor som ej blandar sig med vatten rostangrepp där man inte vill ha dem och där tillverkare ej kunde förutse dem.  

Haft en tysk vag bil med galet oljetryck som varje gång släppte efter några mil körning åkte så många år och när trycket bottnade dvs maxade enl mätaren så knackade det rejält. 

Reduceringen satt väl i pumpen på b20 och sen finns väl bypass i filtret. 

 

Är knackandet bara på ett visst varvtal?

Kollat kamdrevet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ringt till KG Trimning och pratat med en av deras mekaniker. Enligt honom kan det vara själva kolven som är dålig där kolvringarna sitter, kolvringsspåret kan ha blivit sunkigt efter stillastående en längre tid. Det är inte alltid sådant märks på kompressionen då kompressionstestet enbart går på startmotorn => låga varv men det visar sig vid högre varvtal.

Känns som det är dags att börja pilla litet. Måste man ta loss motorn för att byta kolv och kolvringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringfel troligt men förklarar inte missljudet. 

Men innan du börjar lossa först ventilkåpan kolla sen lossa tråget och kolla innan du ger dig på att släppa toppen mm.

När blyfri topp sattes dit var detta med rätt höjd på packningen så inte kompen blev för hög?

 

Motorn sitter bra i bilen för renovering, allt går att plocka ur betydligt enklare än på moderna bilar.

 

Har du mycket sotvändkant så hona till den innan du trycker upp kolvarna hona sen färdigt. 

Valpen/c202 är lämplig för  "parkerings renoveringar"

Ringbyte på första dieselmotorn, volvo motorn är ännu enklare och bättre plats.

 ringbyte.jpg.da60a314049fea992035e69efe938a10.jpg

DSC01266x.thumb.jpg.0e066208289287af86d780856d1d7b74.jpgk

Ett litet semesteravbrott kam och lyftar byte B20 på en parkering i Paris.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lossar fläkten sen lösplåtarna sen går det exakt att vinkla den något så den går förbi kåpan på framaxeln, de lite märkliga sakerna på bilden är värmeväxlare mm.

Kan bli något enklare om man hissar den lite i fjädringen fram eller i värsta fall lossar kåpan på axeln.

Men numera brukar jag lossa framaxlen och rulla bak den då blir det mycket gott om plats men jag har både motorn längre fram och en mycket förstorad kylare.

 

Kan du inte lägga upp ljudet på knacket eller hur den beter sig på youtube, kan hända någon känner igen symtomen.

Finns trix för fastklabbade ringar utan renovering inget jag testat men har bekanta som lyckats flera gånger. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en b18 har du ju ingen smog återgång alls och den ska ventilera en del.   Sätt undertryck och du får en tätare motor, när vevhus/smog återgången kom sa man att ringarna tätade bättre.  Du kör väl inte på olja avsedd för lågfriktions motorer?

 

lägg upp en film så är det enklare att svara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör inget märkligt, ev går ventilspelet att minska något tror vipporna har slitgroppar vilket gjort att du har lite extra spel svårt att ställa dem rätt samt även lite extra tjattrande oljud från dem.

Lite beroende på hur du ställt ventilerna så enl vissa metoder hamnade märkligt nog 7-8 alltid lite högt.     Vrid runt och kolla hur de verkligen står på komp topp. 

Ventilationen i locket inget anmärkningsvärt, vev hus något mer vent men ringar mm är väl inte helt i nyskick.

 

Det är ju en stötstångsmotor så du bör pröva någon av de gamla riktigt kletiga oljern som tagits fram med extra zing adetiver mm  de ligger kvar bättre mellan lyftare och kam lite mindre oljud samt gör gummit mjukare mindre packboxläck,  Jag tror de även de är bra för det större spelen kolv, ringar, lopp som äldre motorer har dvs du får enkraftigare olje film i loppen.

finns både hos castrol gulf mfl.  

ex på vad olja gör: Jag var på väg att byta rep tätningarna (bakre vevaxeltätning två delad tätning i bakre ramlagret ) på min motor vilket innebär ner med veven, en säsong med classic olja,  heltät blev den inte men en droppe varje gång när man slår av motorn kan jag leva med.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

P1013316.JPG.178857dfee2069d196f727cb2ea0e3f4.JPG

Ang tickandet: Såg några av vipporna ut så här?     

 

Oljigt stift 4 hur illa? ? kasta om stiften och kör ibland kan stiftet i sig själv var orsaken.

Visst puffar den lite och har otur du något ringfel på 4'an inte ovanligt att ringar sätter sig om bilar stått många år lite fukt i en cylinder och de rostar fast men med lite tur lossar det.

Finns lite tips på nätet även lite "snakeoli"  vet att några som vattenkört och lyckats på v8or men vatten komprimeras inte och kolvar kan spricka.  Då är det säkrare att låta tiden lossa ringarna

 

Diesel har en mycket lösande funktion på sot rost mm, såg någon som kör automatlåda aceton mixat.

WD40 löser olja vet ej hur det blir med sot.   Om du lossar tråget och sakta vrider runt motorn mot tdc lägena kommer du lätt höra kompresionsläcket och även höra om det låter värre på någon av dem. Jag tycker  balancen i gången såg fin ut på lågfart så tror inte det hela är så allvarligt.  B18 utan undertryck ventilerade en hel del man kunde känna löklukt in i bilarna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, eile said:

Hör inget märkligt, ev går ventilspelet att minska något tror vipporna har slitgroppar vilket gjort att du har lite extra spel svårt att ställa dem rätt samt även lite extra tjattrande oljud från dem.

Lite beroende på hur du ställt ventilerna så enl vissa metoder hamnade märkligt nog 7-8 alltid lite högt.     Vrid runt och kolla hur de verkligen står på komp topp. 

Ventilationen i locket inget anmärkningsvärt, vev hus något mer vent men ringar mm är väl inte helt i nyskick.

 

Det är ju en stötstångsmotor så du bör pröva någon av de gamla riktigt kletiga oljern som tagits fram med extra zing adetiver mm  de ligger kvar bättre mellan lyftare och kam lite mindre oljud samt gör gummit mjukare mindre packboxläck,  Jag tror de även de är bra för det större spelen kolv, ringar, lopp som äldre motorer har dvs du får enkraftigare olje film i loppen.

finns både hos castrol gulf mfl.  

ex på vad olja gör: Jag var på väg att byta rep tätningarna (bakre vevaxeltätning två delad tätning i bakre ramlagret ) på min motor vilket innebär ner med veven, en säsong med classic olja,  heltät blev den inte men en droppe varje gång när man slår av motorn kan jag leva med.  

 

 

Vad ska sån olja heta mera exakt? Vore kul att prova.  Kollade lite löst med Google, men jag redde inte ut vad det är jag ska köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många olika märken på classic oljor även till övriga smörjställen tex lådor mm. Blir nog denna nästa gång fd51 ska bytas olja på.

 

 

castrol EP

  • EP-olja för hypoidväxlar i veteranfordon.
  • API GL-4
  • SAE 140

Anpassad för äldre transmissioner och angriper inte brons och mässing.

--------------------------------------------

HTX Total/Elf classic reklam lite tvetydig, cittra med hög oljeförbrukning

citroen-2cv-engine-transmission-oil-htx-2050-totalelf-special-P20001-2.jpg.18c5cefb79935d6e9b202cd7bc799f70.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller denna

 

Castrol Classic D140 är en rak (mono-grade) mineraloljebaserad transmissionsolja för flertalet typer av växlar. En mineralolja med låg halt av tillsatser speciellt anpassad för veteranfordon.

  • SAE 140
  • API GL-3
  • Kompatibel med gulmetaller

Castrol Classic D140 skadar ej känsliga material och gulmetall så som brons och mässing. Kan med fördel även användas i styrväxlar där API GL-3 krävs.
(OBS: Ej lämplig för hypoidväxlar som kräver högre API GL klass som tex: GL-4 eller GL-5.)

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...