Gå till innehåll

Volvo Valp L3315HT köpråd (ej aktuellt längre)


Rekommendera Poster

Det blev ingen affär med denna men han som ägde den tänkte sälja nästa sommar iallafall. Finns i Åsele om det kanske är något för någon annan.

 

Hej! Jag är inne på att köpa en Volvo L3315HT 1969 med 24v system, vinch och b20 motor. Bilen är i fint skick (Bilder från i somras) men tänkte ta och dubbelkolla ungefär vad den är värd. Samt lite tips bara så man inte slänger sig ut på djupt vatten.

 

Den infon jag fått är att den blev besiktad 2017 men fick nedslag på framlager. De drog åt lagret och det ska ha löst problemet (just nu obesiktad). Vad jag hört är dessa dyra och även ett vanligt problem.  

Minimalt med rost (för att vara en valp)

Lågmilad

Alltid körd på 95 med blyadetiv under denna persons ägo.

 

Det som jag orolig om dock:

Han som säljer är väldigt bestämd att den säljes obesiktad.

Den är lite väl lågmilad tycker väl jag. (416mil senaste besiktning och inga skumma mil förändringar på tidigare besiktningar)

Däcken har mönster kvar men han har ej bytt dem på 9 år. 

Han säger att den gick igenom efterkontroll men körförbuds anledningen från 2017 är "Utebliven kontrollbesiktning".

Han har inte heller kollat över förgasaren. 

Denna ligger ca 70 mil bort och han har pris idé runt 60 000. Känns lite väl mycket för en obesiktad men kan fråga i alla fall vad några andra tycker.

 

 

 

 

received_478962136022228.jpeg

received_1186853631524750.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina "plåtisar" drar lite mer slantar än kapellare. och är de rost befriade i skarvarna mellan plåt taket bak och flaket, så är ju det ett stort +.

Inte så roligt att laga där, och ofta är då inredningen skadad

Original skick dyrare än om de satt på en massa lullul, faktiskt, man kan ju tycka att el vinsch mm skall höja priset, men ofta är det tvärt om.

 

Skumt att han vägrar sälja besiktigad, åker man 70 mil och tänkt köra hem med en besiktning längs vägen kan det bli en spännade resa. 

Kan ju gå helt bra, men även innebära övernattning eller lämna bilen, 

 

Hjul lager är dyra i Sverige, Men det går att få tag i till vettiga priser.

Jag beställde ju hem för några år sedan, och har fått några förfrågningar på att ta hem både till Valp och TGB igen, 

Gjorde ju inga stora slantar på det och en del har fått ligga i många år, Men trevligt att kunna hjälpa, så det är inte omöjligt att jag tar upp det igen.

Jag tappade min kontakt när min terrängbil.net mail försvann vid ägarbytet för några år sedan, ingen som tänkte på att den användes,

Men jag borde kunna snoka upp den försäljaren igen.

 

Om du köper ha koll på lagret så de inte dragit det för hårt, 

Fråga on distansen sitter kvar mellan lagrena. 

 

Provkör en rejäl sträcka på plats, så du vet att den ej går varm, eller har bränsle problem. Ja lyssna efter ljud som ej borde finnas. Känn på  bromsar så de tar jämt och pedalen högt upp. kolla broms vätskenivån, Locket kan sitta som tusan och gå sönder när man skall lossa och de växer ej på träd längre

 

Priset kan nog vara ok om man har den ekonomin, och den är fin samt komplett även invändigt. prutmån på att måla om tak tycker jag :P

Däckena kan du nog köra hem på. så länge du inte ser korden i torrsprickor, de håller för mer än man tror. 

Är det sprickor, byt däck sedan och pruta lite på det med.

 

En som är så fin i plåten hade gärna fått stå här hemma, 

Men mitt läder säger något annat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bildfin ut,  men har inte varit rostfri, rundningen saknas på sidostycken mm.

 

Att spänna ut hjullager hjälper inte om det är oljud i dem, är det bara lite slitglapp plockar man bort ett shims. 

Däck håller länge mina som nu rullar och börjar ge upp var reggade -88.

416 mil är det mellan bes så har den ju rullat långt är det totalt är det lite och har däckbyte gjorts är det nog 10416 mil  kolla gamla bes papper.

60K för något man vill ha beror väl på hur mycket man förväntar sig allt har ett pris.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lager är dyrt så kolla dom. Främre kardanaxel är det vanligt med glapp i. Kolla bakre balken ovanför/ bakom tanken. Kan finnas rostangrepp. För 60 lapp ska däcken vara bra, bilen besiktigad och förgasare fixad. Rost i karossen, ta en magnet i en kökshandduk eller annat tunt tyg och dra utmed plåten. Där den fäster dåligt eller inte alls är det nog rost. Kör ut på landsväg några mil, kolla temp, oljetryck, lyssna efter missljud, vibrationer. Ligger bilen bra på vägen eller drar den åt något håll? Vobblar den på landsvägen eller när du kör över ojämnheter som t.ex järnvägsövergång? Kör även på lågväxel med fyrhjulsdrift, lyssna efter missljud. Vad har ägaren haft bilen till? Hur länge har han haft den och varför säljer han den? Kolla smörjställena, får inte vara torrt och osmörjt, finns ett gäng smörjnipplar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det blev ingen affär med denna valp då bad en vän som hade vinterstuga utanför umeå att åka och kolla på den. Den gick orent samt knakade fram på lågväxel 4x4. Olja trycket gick lite upp och ner mellan 4 bar och 1.5 bar och kylaren läckte undertill. Detta kändes då som en affär som ej skulle gå vägen särskilt inte med 70 mil enkel resa.

 

Har nu inför skaffat en annan valp l3314HT 1967 som är nyligen besiktad men har lite arbete i kaross men fin i ram och går fint i motorn. Inga missljud från låda och orignal vinsch med ny vajer. Nybytt huvudbromscylinder samt bromsar runt om. Fina bromsrör till allt också. Ska byta lite vätskor framöver i mellandagarna och ta tag i elen då 50% av alla kablar är fuldragna (nästan bara strömtjuvar). 5st Nya däck (8 månader gamla) med kvitto också på det. Så detta kändes mer vettigt samt en bra slant billigare (gav 27k)

På 2019-10-18 på 08:26, H.Hansen säger:

Fina "plåtisar" drar lite mer slantar än kapellare. och är de rost befriade i skarvarna mellan plåt taket bak och flaket, så är ju det ett stort +.

Inte så roligt att laga där, och ofta är då inredningen skadad

Original skick dyrare än om de satt på en massa lullul, faktiskt, man kan ju tycka att el vinsch mm skall höja priset, men ofta är det tvärt om.

 

Skumt att han vägrar sälja besiktigad, åker man 70 mil och tänkt köra hem med en besiktning längs vägen kan det bli en spännade resa. 

Kan ju gå helt bra, men även innebära övernattning eller lämna bilen, 

 

Hjul lager är dyra i Sverige, Men det går att få tag i till vettiga priser.

Jag beställde ju hem för några år sedan, och har fått några förfrågningar på att ta hem både till Valp och TGB igen, 

Gjorde ju inga stora slantar på det och en del har fått ligga i många år, Men trevligt att kunna hjälpa, så det är inte omöjligt att jag tar upp det igen.

Jag tappade min kontakt när min terrängbil.net mail försvann vid ägarbytet för några år sedan, ingen som tänkte på att den användes,

Men jag borde kunna snoka upp den försäljaren igen.

 

Om du köper ha koll på lagret så de inte dragit det för hårt, 

Fråga on distansen sitter kvar mellan lagrena. 

 

Provkör en rejäl sträcka på plats, så du vet att den ej går varm, eller har bränsle problem. Ja lyssna efter ljud som ej borde finnas. Känn på  bromsar så de tar jämt och pedalen högt upp. kolla broms vätskenivån, Locket kan sitta som tusan och gå sönder när man skall lossa och de växer ej på träd längre

 

Priset kan nog vara ok om man har den ekonomin, och den är fin samt komplett även invändigt. prutmån på att måla om tak tycker jag :P

Däckena kan du nog köra hem på. så länge du inte ser korden i torrsprickor, de håller för mer än man tror. 

Är det sprickor, byt däck sedan och pruta lite på det med.

 

En som är så fin i plåten hade gärna fått stå här hemma, 

Men mitt läder säger något annat.

 

På 2019-10-18 på 08:29, eile säger:

Ser bildfin ut,  men har inte varit rostfri, rundningen saknas på sidostycken mm.

 

Att spänna ut hjullager hjälper inte om det är oljud i dem, är det bara lite slitglapp plockar man bort ett shims. 

Däck håller länge mina som nu rullar och börjar ge upp var reggade -88.

416 mil är det mellan bes så har den ju rullat långt är det totalt är det lite och har däckbyte gjorts är det nog 10416 mil  kolla gamla bes papper.

60K för något man vill ha beror väl på hur mycket man förväntar sig allt har ett pris.

 

 

 

På 2019-10-18 på 23:02, Puppe säger:

Lager är dyrt så kolla dom. Främre kardanaxel är det vanligt med glapp i. Kolla bakre balken ovanför/ bakom tanken. Kan finnas rostangrepp. För 60 lapp ska däcken vara bra, bilen besiktigad och förgasare fixad. Rost i karossen, ta en magnet i en kökshandduk eller annat tunt tyg och dra utmed plåten. Där den fäster dåligt eller inte alls är det nog rost. Kör ut på landsväg några mil, kolla temp, oljetryck, lyssna efter missljud, vibrationer. Ligger bilen bra på vägen eller drar den åt något håll? Vobblar den på landsvägen eller när du kör över ojämnheter som t.ex järnvägsövergång? Kör även på lågväxel med fyrhjulsdrift, lyssna efter missljud. Vad har ägaren haft bilen till? Hur länge har han haft den och varför säljer han den? Kolla smörjställena, får inte vara torrt och osmörjt, finns ett gäng smörjnipplar. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Robert Gladh säger:

Den i Ovanåker? Bor du i krokarna?

Nej var en som ägde denna i dalarna ovan mora. Gick att pruta relativt mycket då det var mycket plåt som var svetsat och han visste inte så mycket om den. Körde hem den utan större problem, var bara jordfel på blinkers samt laddlampa som var trasig men tog från 140a så funkade allt igen. Själv bor man bredvid Gnesta i södermanland.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...