Gå till innehåll

Bromsbacksbyte - En guide till de jävliga främre trumbromsarna


Tamaz

Rekommendera Poster

Plötsligt hände det, pedalen gick i botten, och det fanns inte längre någon möjlighet att skjuta på bromsfixandet.

 

Jag har dragit mig för det, sist jag var tvungen att ta isär frambromsen tog det mig många timmar att få tillbaka backarna igen. Det är förjävligt med så starka returfjädrar i kombination med att det är extremt lite plats både när det kommer till att se och att jobba. Att göra båda på samma gång är mer eller mindre uteslutet. Eftersom mina backar inte riktigt passade var jag tvungen att göra monteringen flera gånger. Den tredje kom jag på att jag borde fota och dokumentera, något jag ofta annars glömmer. Mitt ego hoppas att det inte bara är jag som haft stor utmaning med det här momentet, och därför kanske denna guide kan vara till nytta för andra också.

 

Innan du börjar! Kolla att alla hål finns på de nya bromsbackarna. Har du köpt nya från england tänkta till en Land Rover saknas antagligen ett par hål som du får borra själv inann du monterar. Det är lätt att göra, stålet är inte speciellt hårt. Det är bara några av fjädrarna som ska sitta där i, så det finns gott om toleranser och det behövs ingen större precission. En vanlig handhållen borrmaskin tillsammans med en gammal bromsback för att måtta var hålen ska vara fungerar fint.

 


Föst en bild från manualen där man ser hur allt ska sitta, kan vara bra att ha här på samma ställe.

bromsar01.thumb.jpg.895149ad2386332a67f091f930a80fd1.jpg
 


Gör den övre backen först, jag tror det är enklast.

Haka i returfjädern på baksidan av bromsbacken (samma sida som den silvriga klacken sitter på). Se till att den hannar i rätt hål precis som bilden här visar, och inte i fel som jag lyckades med vid första försöket:

bromsar02.thumb.jpg.5c447d8db38408334aa6bc995df0e113.jpg

Manövrera backen så du får dit andra änden av fjädern på det stift den ska sitta runt, bakom bromscylindern. Det går rätt enkelt då man kan hjälpa fjädern på plats med en hand underifrån nu innan den andra bromsbacken är i vägen.

När du fått in fjädern i skåran på stiftet så se till att hålla den lite sträckt så den inte hoppar av, placera nu bromsbacken i motsatt sidas bromscylinders spår som här på bilden:

bromsar04.thumb.jpg.64b459f15eca5d20c0d5107e663be872.jpg

 

Tillbaka till fjädersidan, det borde se ut såhär:

bromsar03.thumb.jpg.61cabffa10697f89f669a57e3895b475.jpg


Använd ny en flatmejsel eller annat "lämpligt" för att bända upp backen på plats. Jag rekommenderar att göra det i två steg.

 

Steg 1 är att få upp backen på den lilla klacken på bromscylindern:

 

bromsar05.thumb.jpg.acb788c89355abb2147f1811a45d9011.jpg

bromsar06.thumb.jpg.8520db4eee81c97a3511e30e9ba76a78.jpg
 

Det är inte alltid backen vill ligga kvar här, utan den kan vilja halka av. En hand eller ett knä eller nått som håller lite tryck på den im mot bromsskölden brukar räcka för att den ska ligga kvar och vi kan ta nytt tag med mejseln, denna gång högst upp på kanten av bromsbacken:

bromsar07.thumb.jpg.a7c184a0cb3f773608b5e24e4edf48ca.jpg

Med lite lirkande och kanske lite press utifrån igen (akta så du inte klämmer dig!) borde du kunna få upp backen hela vägen på bromscylindern.

Nu ska den bara ner i skåran. Ofta behöver man ta ett omtag här och samtidigt knacka backen lite frammåt först, då den har en tendens att ta i kanten på bromsskölden annars som förhindrar den från att flyttas längre in.

bromsar08.thumb.jpg.8915504255d716d61ba2be24b9e910d4.jpg

Tada!

bromsar09.thumb.jpg.7a51b56e92d3c7e0e08575220501f44d.jpg

 

 

Nu är det dags för den undre backen, det är exakt samma förfarande, nackdelen är att det är lite pilligare att få på returfjädern på sitt stift bakom cylindern. Ett tips är att spänna ut övre backen med bromsjusteringen så mycket som går, då får du lite större glipa mellan den övre backen och hjulspindeln så du har en chans att se. Den undre är ändå i min mening lite lättare då fjädern hänger kvar av sig själv när man väl lyckats få den på plats. Sen är det exakt samma förfarande som på den första backen, det kan hjälpa om man kan hålla den på platsi skåran på bromscylindern med ett knä tills man fått upp backen på den lilla kanten och fjädern håller den på plats.

Innan du går vidare så skruva nu tillbaka bromsjusteringen för övre backen, och dubbelkolla att du kan få på bromstrumman! (Backarna kan behöva bankas lite åt ena eller andra hållet för att centrera upp ordentligt).

Det är ganska vanligt med kassa toleranser vid tillverkningen, så många backar passar inte. Jag fick slipa bort cirka 3mm på klacken som vilar i bromscylindern på varje back inann jag kunde få på trumman med bromsjusteringen i botten.
bromsar12.jpg.d10fddd7c8b47e39fbcb3cd7dd2abaea.jpg


När du kontrollerat att trumman går att få på är returfjädrarna mellan backarna nästa, men de är inte lika hårda. Det är här som det fortfarande kan behövas några svordommar, se till att ha några av dina favoriter redo.

Haka i fjädern i hålet som är krångligast att komma åt först:

bromsar10.thumb.jpg.4d661a2da5f3ddc66c258df8e27c8506.jpg'

 

 

Pilla sen ner fjädern bakom cylindern, det går med lite lätt våld. Sen är en bra att försöka haka i andra änden i hålet under cylindern i den andra backen, jag använde en lång spetstång, det finns säkert både bättre och sämre verktyg för ändamålet, men det gick relativt smidigt för mig.

bromsar11.thumb.jpg.30049299e292429a7da7429ab645b98f.jpg

 

Nu är det bara andra sidan kvar, den är lite krångligare då det mer underifrån för att komma åt, jag la mig på rygg så jag fick lite lättare att se och det gick rätt enkelt ändå.

All done!

  • Like 6
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har man krånglat till det med extra fjädrar på 11'an som har samma hjulcylindrar och backar som c202 vilket är nog den enklaste bilen att byta backar på som jag någonsin stött på, eller har någon bara rationaliserat bort extra fjädrarna på min?

 

P1013176.JPGbromsar01.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, eile, jag vet inte. Det är för de extra fjädrarna man måste borra extra hål i Defender-backarna, så de har inte heller den extra fjädern, trotts samma backar och kolvar. Kan det vara så enkelt som ren redundans eller extra kraft? Att det finns nån incident bakom som fick Volvo att välja både hängslen och livrem?

Men det är inte de extra fjädrarna som är det jobbiga egentligen. Att byta exakt samma bromsar på en valp, även med extra fjädrar, skulle inte vara något problem ens för mig. Problemet på TGB:erna är att hjulspindeln är så stor så man varken ser eller kommer åt. Kolla på den här bilden så förstår du nog vad jag menar.

image.png.bc0e7e5bc7c445693352d366b4159c08.png

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de kunde låsa sej utan den extra fjädern.  Riktigt otrevligt av vad jag läst.

Riktigt bra beskrivet.

Tog några back byten innan man får till det ganska fort. .

Att nyttja navet som du gjort är en klar fördel.  Ja att ta dem i 2 steg.

Risken för att de halkar av är ju stor.

Och har man otur hoppar fjädrarna av och man får börja om igen. 

Jag använder 3 st brytjärn. Låter ett sitta kvar i kläm bakom vardera back, så de inte glider av igen. Och använder det som styrhjälp när de väl slutligen skall på plats i spåret på broms cylindern. 

 

Tack igen för bra beskrivet med foton.

Gjorde något liknade för många år sedan. Men den posten är nog långt bak. Och vet ej om bilderna är kvar än i dag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...