Jump to content
H.Hansen

Intresse för körning/träff 2020-07-10 till 12 ? "Träff blir det "

Recommended Posts

Hm jag får nog ladda ner lite film från nätet,

Har mest äldre filmer, från TGB tiden och valp tiden mm från Olerum, Ja några vinter körnings filmer, men det passar inte på en sommar träff.

Har så fruktansvärt mycket film och foton, på både moln och hårddiskar, så efter 3 timmars sökande börjar jag nästa ge upp, Fina minnen har jag hittat, men mest foton från camp och på bilar som deltagit i körningar på olerum. jag har nog varig dålig med att fota där senaste åren, hittar en massa foton och film från alla andra turer jag varit på :ph34r:

Tufft berg som jag kämpade hårt för att prova komma upp för i Olerum, På valp tiden, Ja eller den gången, när jag väl kom upp en annan gång rullade valpen ner utan förare och lade sej på sidan nere vid tallen. . Så lite kvälls tok med en Zuka med V8 hemma bygge

Hasse.

Gick verkligen den där på alla burkarna?

Tycker den har en speciell gång den där valpen.. lagt märke till det förr.

Den verkar ju ha effekten, men låter udda..

Ja den gör faktiskt det, men "fålgelholken" till förgasare hade en dålig ovana att krångla. högfarts trotteln fastnade, lika med flotören, Kan de förgasarna i sömnen känns det som. Hade alltid ett fint sand papper med för att fila lite på delarna som fastnade, var lite rädd att ta för mycket, bytt holken några gånger, men de är helt klart ärgnings benägna.

Dock ej original avgas system, drog ut mitt på höger sidan, man klämde det om det gick under bilen, Och ärligt jag körde nog lite hårt med den så ihop tryckta avgas rör var ett ständigt återkommande fenomen :D.

Och det var inte det första man gjorde när man kom hem att kapa bort strypningarna och svetsa på nya runda rör -_-

Dock har jag aldrig behövt lämna den någon gång, den tuffade alltid hem, om än lite sargad, och med fält nödreparationer, 

Körde hem från Värmland en gång med motorhuven i hytten öppen, "ca 40 mil" och en 10 liters dunk med vatten till hands att hälla över kylaren med några minuters mellanrum, fyllde den i lämpliga diken efter vägen. 

Någonstans före Laxå tröttnade jag och hittade en båt iläggnings ramp. där körde jag ut tills motorn nästan ej gick längre, och stod med full gast tills kylaren hade fått sej en rejäl blöta och fläkte piskat på vatten samt sugit igenom den, skapligt. Då kunde jag köra sista 7-8 milen hem, utan dunk,  för att snarast spola rent kylet. 

Tyvärr kom det någon och skulle lägga i en båt, och åka ut och fiska, så jag insåg nog att jag var lite i vägen och på helt fel ställe att spola rent kyl och motor, genom dränkning, och jag fick lite pinsamt ge mej därifrån :blush:, Öhh de med båten såg inte så glada ut <_<

Ja när de går varm, nära kok, så låter de lite lustigt, detta var nog fallet många gånger, bad i lervatten och myr vatten är inte ultimat om man har flera dagars körning utan tillgång till att spola rent kylarn ordentligt.