Gå till innehåll

Min Valp L3314HT


Rekommendera Poster

Nu har man blivit valp ägare sen en månad tillbaka, Valpen är en L3314HT från 1967 med mekanisk vinsch samt med en B20 från en C202 1979.

 

Överlag så är valpen inte allt för original då mycket är bytt och ägaren innan har gjort något läskigt med kablarna (Har totalt tagit bort ca 6-7m kabel i dagsläget)  då det var förbryllande över hur mycket han hade dragit. Tror ej han hade fått ordning på laddningen då när jag köpte den så lös laddningslampan som den skulle göra, alltså att den slocknar när den laddar, det var dock inte fallet. Trots detta så laddade den inte därav dog ca 30 minuter efter påbörjad färd. Som tur var hade jag vänner i trakten som hade en Volvo 144 som skulle skrotas som vi tog lampa ifrån och kopplade om kablarna då ägaren innan hade kopplat generatorn tokigt så var bara glad att ingen kabelbrand hade inträffat. 

 

Efter 6 timmar av körande i 50-60km/h samt några stopp för bensin och sightseeing så kom man äntligen hem med valpen, fick den relativt billigt. När man kom hem så var det att koppla upp värmefläkt i bilen och börja pilla med lite allt möjligt och göra en snabb service av motorn utifall att han innan ej gjort något. Dagen därpå kollade jag tändning och ställde in den, denna helg ska jag byta brytare, kondensator, kablar och fördelarlock. Hade även tänkt smörja upp allt men har ej kunnat finna ett smörjschema, är det att krypa under och leta för hand som gäller? Sett många länkar men de är ej aktiva längre. 

 

Jag har läst lite och fått lite idéer på saker och ting att göra när man får tiden över iallafall. Vad jag såg så hade Eile gjort skärmkanter av 4-kant profil så jag funderar på att göra om mina skärmkanter eftersom just nu är de endast 1mm plåt som inte ens är svetsat på, är bara popnitat på originalplåten. Hade också tänkt lackera om valpen till någon roligare färg än rollad militärgrön med svart inslag på vissa delar. 

 

Jag har lite saker på valpen som jag har bestämt att lägga prio på: Skärmkanter, översyn bromssystem, smörja upp allt, försöka få bort så mycket kondens som möjligt (Är helt dränkt på insidan av taket), kolla över värmekran då temp regleringen inte funkar och få ordning på kablar i bilen. Är det något som man BÖR se över när man ändå håller på och vad ska man hålla utkik efter? Ge gärna tips om ni har några då detta är min första valp! Bilder kommer läggas upp inom kort, finns en bild i "Visa upp din Volvo Valp".

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du van vid svetsen gör du lätt skärmkanter men annars finns ju numera ekonomiplåtar och du behåller original värdet. Jag valde även att dra upp sido biten något högre så den stämde med skärmkanterna.   Men se först hur mycket rost som finns lättare att byta stora bitar än massa smått och mycket på valpen går att ändra till det bättre vid golv vid hjulhusen mm. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, eile säger:

Är du van vid svetsen gör du lätt skärmkanter men annars finns ju numera ekonomiplåtar och du behåller original värdet. Jag valde även att dra upp sido biten något högre så den stämde med skärmkanterna.   Men se först hur mycket rost som finns lättare att byta stora bitar än massa smått och mycket på valpen går att ändra till det bättre vid golv vid hjulhusen mm. 

 

Ja jag funderade på ekonomiplåt men har ej hittat något men ska leta vidare då det gäller att söka efter rätt saker och leta på rätt ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Overdrive säger:

Kul! Smörjschema ska finnas här på forumet, ladda ner instruktionsboken. Kolla så att taket inte är otätt om det är mycket vatten. Skruvhål eller otäta skarvar.

 

Finns många kunniga som kan ge bättre tips än mig. Lycka till!

Fick med en verkstadsbok med valpen men har även laddat ned en. I ingen av dem så finns det smörjschema utöver motorns smörjning. 

 

Ska ta bort alla skruvar och sätta dit gummitätningar då det ej gjorts tidigare vad jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Moflafa säger:

Ja han innan gjorde egen då han ej fick på stromberg 175cd originalet. Tog emot innerväggen vid passagerar stolen.

c202 har en bula där och su med plåtluftburken,  gamla volvo delar dyker upp hela tiden på blocket och vår lokala fynd torg i På Melins Anderstorps gjöts på fortiden misab insugen för weber tror nog detta är bra alternativ och bättre plats på valpen. 333756674_8cd7fb1f-3dba-44db-8b9e-1760b8

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittat det så har du smörjschema här

http://terrangbil.net/forum/index.php?/files/category/2-volvo-903valpfelt/

 

Gör rent nipplarna innan och köp ett bra fett, det lönar sig. Finns ett gäng smörjställen och alla är lika viktiga. Blir litet gök och krälande under bilen men du vänjer dig. 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Puppe säger:

Om du inte hittat det så har du smörjschema här

http://terrangbil.net/forum/index.php?/files/category/2-volvo-903valpfelt/

 

Gör rent nipplarna innan och köp ett bra fett, det lönar sig. Finns ett gäng smörjställen och alla är lika viktiga. Blir litet gök och krälande under bilen men du vänjer dig. 

Lycka till

Tackar! Jag har swedols entreprenadfett hemma men finns det något ni rekommenderar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...