Gå till innehåll

vilken bromsvätska till veteran


Lollipop

Rekommendera Poster

Till en gammal häck med något nyare bromsgrejor, typ 70tal, inte 11an utan min SKP, vad är det för bromsvätska som bör användas. Dot 3?

Vad händer egentligen för ont om de blandas och finns det både alkohol baserade, oljebaserade och silikonolje baserade eller? Jag upplever att tillgängliga källor på dem intarweebs är utspädda med väldigt tveksam information och jag känner mig för okunnig för att kunna sortera i röran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja cilikon och typ DOT 4 eller 3 skall ej blandas. Det går hårt åt gummin bland annat. De löser i princip upp sej 

Detta fick jag berättat för mej då jag har cilikon i min REO.M621.

Skall jag byta. Måste allt tömmas och rengöras till alla rester är borta. Spola rör mm. Fördelen med cilikon är att den ej tar åt sej vatten lika lätt som andra. Så risk för korrosion minskar. Dessutom klarar den högre temperaturer. Så MC. Och även gamla lastbilar är den bra för. 

Nackdelen är priset. I Sverige kostade den 515 kr litern senast jag köpte. Finns på nätet och köper man 5 liter så kostar det ca 2000 kr. I Norge kan man få tag i det billigare. Har gett ca 600 kr för 2 liter där. Så jag köper på mej när jag råkar vara över gränsen. 

 

På din SKP borde DOT 4 vara lämplig. Såg ju ut som de fixat med bromsarna och du har nog tömt hela ändå. Den är väl oljebaserad

Är vätskan Blå har du cilikon

Alkohol har jag ej varit i kontakt med i broms sammanhang :D

Är ej heller någon expert på bromsvätska. Men har för mej att 4an är blandnings bar med DOT 3. Dock så lite vätska i en bil att jag hade nog bytt till DOT 4. Om jag misstänkte det fanns 3 i den. 4an kostar ju inte mycket per liter på tex Biltema. 

Jag vet inte om du blev något klokare av detta egentligen :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har shoppat ett antal liter Dot 4 kompatibel bromsvätska.  Får se hur mkt som går åt till att lufta systemet.


Alkohol är nog glykol när man inte blandar ihop saker för mycket. Tveksamt om det då handlar om bromsvätska utan kanske kylvätska kanske?  :blush:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...