Jump to content
Sign in to follow this  
JDW

Julquiz IV- bränslematning

Recommended Posts

(ja undrar ni om rubriken, använd sök så ser ni JDW traditionella julstrul...) 

 

Var div strul med kylning runt Älgjakten, JDW gick varm med vägsladden efter och det slutade med att det började pysa ur kylarn, nåväl ett paket från Slutarp's traktenskapade förutsättningar för lösning, men nu startar inte JDW. En morgon när jag tänkt åka till jobbet så tömdes ett batteri utan att det hjälpte. Nån gång så startade motorn ett kort tag.  Via div lågintensiv felsökning med laddning emellan så köpte jag en ny utombordarblåsa (den gamla vart sunkig och demonterades vid ett annat bekymmer i en myr...).

 

 Pumpade upp och fyllde nästan bensinfiltret (standard slangmonterat som sitter över motorn), men det ville inte starta. Det bygger upp ett tryck i slangen fram till T-avgreningen vid förgasarna när jag pumpar (inkl en luftbubbla). Det har ju vart nån köldknäpp, men jag tycker inte det skulle kunna vara fruset? Jag har inte lyft nåt stift o kollat om de är sura, men den har stått nån vecka mellan försöken så det borde väl ha runnit av. I ett tidigt skede så var ena kabeln från tändspolen loss, vilket kan ha punpat in bränsle i cylindrarna, men jag ska väl inte ha övertryck i sugslangen till förgasarna? Är det tätt nånstans? (rimligtvis borde den ju starta på ena förgasarn??

  • Like 2
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du pumpar och flotören lyft och stängt intaget av bränsle så blir det väll övertryclk?

Känn lite på kolvarna (i förgasarna) och jag skulle prova att köra lite på startgas / skruvat ur stiften o kollat / "tvättat" dem med startgas o kolla gnistan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om gnista finns skulle man ju gissa på bränslerelaterat.

 

Vatten i soppan? Töm filterkingen och ryck ut pluggarna i botten på förgasarna? Kan nålventilerna ha fastnat i stängt läge båda två samtidigt? Trycket du bygger upp i slangen skall ju lätta om flottören faller neråt. Det går ju att testa genom att ta lös botten på förgasarna (eller tömma dem genom att rycka pluggen)  utan att du behöver plocka bort dem från bilen. Även nålventilerna går att byta med förgasarna kvar på bilen, det var nån väldigt konstig storlek på muttern, varesig tum eller mm.

 

Jag skulle nog iofs först testat att låta bilen suga friskt bränsle från en dunk, ryck lös slangen på bränslepumpen och sätt den ner i en dunk. Går den bra då kan man gissa på stopp i tanken eller det bakersta bensinfiltret kanske?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färgen inuti tanken kan lösas upp ibland på vissa tankar å sätta sig i sugröret inne i tanken.

 

Går ju bak blåsa bränsleledningen å göra nytt start försök.  Löser kanske inte problemet men då ser du om du får fram soppa..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-12-30 på 23:51, Johannes säger:

Om gnista finns skulle man ju gissa på bränslerelaterat.

 

Vatten i soppan? Töm filterkingen och ryck ut pluggarna i botten på förgasarna? Kan nålventilerna ha fastnat i stängt läge båda två samtidigt? Trycket du bygger upp i slangen skall ju lätta om flottören faller neråt. Det går ju att testa genom att ta lös botten på förgasarna (eller tömma dem genom att rycka pluggen)  utan att du behöver plocka bort dem från bilen. Även nålventilerna går att byta med förgasarna kvar på bilen, det var nån väldigt konstig storlek på muttern, varesig tum eller mm.

 

Jag skulle nog iofs först testat att låta bilen suga friskt bränsle från en dunk, ryck lös slangen på bränslepumpen och sätt den ner i en dunk. Går den bra då kan man gissa på stopp i tanken eller det bakersta bensinfiltret kanske?

 

 

 

Det är inga bekymmer att få fram bränsle till filtret som sitter strax före avgreningen, men trycket byggs upp "efter" blåsan.
Har vart lite annat, men ska dra pluggarna o se vad som händer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-12-31 på 12:15, Gravander säger:

Färgen inuti tanken kan lösas upp ibland på vissa tankar å sätta sig i sugröret inne i tanken.

 

Går ju bak blåsa bränsleledningen å göra nytt start försök.  Löser kanske inte problemet men då ser du om du får fram soppa..

 

Soppa kommer fram tills "mottrycket" är för stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, JDW säger:

 

 

 

Det är inga bekymmer att få fram bränsle till filtret som sitter strax före avgreningen, men trycket byggs upp "efter" blåsan.
Har vart lite annat, men ska dra pluggarna o se vad som händer.

 

Har du filterking med

Vattensvskiljande glaskopp på din civilare?

 

Där kan man ju justera trycket om det är för högt eller lågt.

 

Jag undrar om det inte är stopp i flottörhusventilerna? Soppan kommer kanske inte fram. Ryck pluggarna undertill och pumpa så borde det ju komma soppa från dem när du pumpar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara ett "slangfilter" i plast som nu när jag nu tänker på det töms när jag tuggar på startmotorn ett tag, sen kan jag pumpa filtret nästa fullt innan det blir tryck igen?

 

Får se om det blir tillfälle till mek under helgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2020-01-08 på 16:21, JDW säger:

Jag har bara ett "slangfilter" i plast som nu när jag nu tänker på det töms när jag tuggar på startmotorn ett tag, sen kan jag pumpa filtret nästa fullt innan det blir tryck igen?

 

Får se om det blir tillfälle till mek under helgen

Jag tycker det låter som att flotörhusventilerna stänger pga flottörhusen är fulla och du får mottryck vilket är normalt, om det sen minskar när du drar runt på starten så verkar iaf det OK tycker jag, låter som brist på gnista eller fel mängd bränsle, kör lite på startgas så hör du om den försöker tuffa igång, alternativt kolla gnista på ett lite mer seriöst sätt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag såg det när jag skrev det :) Får ta o rycka tändstiften i helgen o testa.

 

Antagligen dränkte jag väl stiften i första försöket, när ena tändspolen var lös.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statusuppdatering

 

Gjorde en attack i söndags o skruvade ur pluggarna, och även om stift #2 (bakifrån) var värst så var stift 1-4 i liknande skick:

IMG_0494.JPG.0190a8233f8f104344f26498f3baa255.JPG

Ingen sotbrygga mellan elektroderna på de andra, men blöta o skitiga. Ganska kraftiga sotavlagringar både på "stiftet" och isoleringen.

 

Stift #5 var däremot vitsotigt, och stift #6, när jag lyckades pillra ur det, var än värre med vitsot... 

 

Med bensinbad och eter från startspray med avtorkning så är de någorlunda rena, dock kom annat emellan så det har inte monterats o provstartat än.

 

Så även om sladden mellan 1-2-3 ignition och tändspolen lossade när jag senast provstartade och jag körde ur ett par batterier i tafatta startförsök så är det inget under att de bakre blivit blöta, men de två främre??

 

Nån med universaltrix för att få i/ur främre stiftet? Nu kör jag med hylsa, förlängare o spärrskaft med ett slag på ett par knäpp...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statusuppdatering

 

Gjorde en attack i söndags o skruvade ur pluggarna, och även om stift #2 (bakifrån) var värst så var stift 1-4 i liknande skick:

IMG_0494.JPG.0190a8233f8f104344f26498f3baa255.JPG

Ingen sotbrygga mellan elektroderna på de andra, men blöta o skitiga. Ganska kraftiga sotavlagringar både på "stiftet" och isoleringen.

 

Stift #5 var däremot vitsotigt, och stift #6, när jag lyckades pillra ur det, var än värre med vitsot... 

 

Med bensinbad och eter från startspray med avtorkning så är de någorlunda rena, dock kom annat emellan så det har inte monterats o provstartat än.

 

Så även om sladden mellan 1-2-3 ignition och tändspolen lossade när jag senast provstartade och jag körde ur ett par batterier i tafatta startförsök så är det inget under att de bakre blivit blöta, men de två främre??

 

Nån med universaltrix för att få i/ur främre stiftet? Nu kör jag med hylsa, förlängare o spärrskaft med ett slag på ett par knäpp...

 

På 2013-09-11 på 08:17, Mikaelsson säger:

Så här såg mina tändstift ut vid kontroll.

 

Har vi några tändstifts experter på forumet?

Vad kan orsaka att nr 4 är så pass sotig?

Och nr 1 är så pass vit?

Eller är det helt enkelt normalt?

 

Jag passade på att ta komp prov på cylindrarna när det ändå var öppet. 12,5 till 13 kg/cm2 på samtliga.(piss-jummen motor)

har inte kollat ventilspel ännu, men det ska jag göra under veckan.

 

Vidare kan jag nämna att sekundärspjället på främre förgasaren hade hakat upp sig i öppet läge. Kanske det är en bidragande orsak.

post-6502-0-57050900-1378879689_thumb.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär såg min ut när ena flottöhusventilen (nålventilen) har fastnat i stängt läge. 3 cylindrar fick ingen soppa alls. byt dem båda det är ju ganska billigt. Du kan ju kolla inställningen på nålarna att de sticker ut lika mycket ur kolvarna och att munstyckena sitter lika långt under förgasarnas botten. Funkar med skjutmått.

 

Alternativt är ju punka eller felinställd flottör så det sprutar in soppa hela tiden i en förgasare eftersom flottören aldrig trycker igen nålventilen.

 

3 förgasade verkar gå för snålt och 3 verkar gå för fett.

 

https://www.tatanka.nu/en/product/needle-valve

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...