Gå till innehåll

Julquiz IV- bränslematning


JDW

Rekommendera Poster

(ja undrar ni om rubriken, använd sök så ser ni JDW traditionella julstrul...) 

 

Var div strul med kylning runt Älgjakten, JDW gick varm med vägsladden efter och det slutade med att det började pysa ur kylarn, nåväl ett paket från Slutarp's traktenskapade förutsättningar för lösning, men nu startar inte JDW. En morgon när jag tänkt åka till jobbet så tömdes ett batteri utan att det hjälpte. Nån gång så startade motorn ett kort tag.  Via div lågintensiv felsökning med laddning emellan så köpte jag en ny utombordarblåsa (den gamla vart sunkig och demonterades vid ett annat bekymmer i en myr...).

 

 Pumpade upp och fyllde nästan bensinfiltret (standard slangmonterat som sitter över motorn), men det ville inte starta. Det bygger upp ett tryck i slangen fram till T-avgreningen vid förgasarna när jag pumpar (inkl en luftbubbla). Det har ju vart nån köldknäpp, men jag tycker inte det skulle kunna vara fruset? Jag har inte lyft nåt stift o kollat om de är sura, men den har stått nån vecka mellan försöken så det borde väl ha runnit av. I ett tidigt skede så var ena kabeln från tändspolen loss, vilket kan ha punpat in bränsle i cylindrarna, men jag ska väl inte ha övertryck i sugslangen till förgasarna? Är det tätt nånstans? (rimligtvis borde den ju starta på ena förgasarn??

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om gnista finns skulle man ju gissa på bränslerelaterat.

 

Vatten i soppan? Töm filterkingen och ryck ut pluggarna i botten på förgasarna? Kan nålventilerna ha fastnat i stängt läge båda två samtidigt? Trycket du bygger upp i slangen skall ju lätta om flottören faller neråt. Det går ju att testa genom att ta lös botten på förgasarna (eller tömma dem genom att rycka pluggen)  utan att du behöver plocka bort dem från bilen. Även nålventilerna går att byta med förgasarna kvar på bilen, det var nån väldigt konstig storlek på muttern, varesig tum eller mm.

 

Jag skulle nog iofs först testat att låta bilen suga friskt bränsle från en dunk, ryck lös slangen på bränslepumpen och sätt den ner i en dunk. Går den bra då kan man gissa på stopp i tanken eller det bakersta bensinfiltret kanske?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-30 på 23:51, Johannes säger:

Om gnista finns skulle man ju gissa på bränslerelaterat.

 

Vatten i soppan? Töm filterkingen och ryck ut pluggarna i botten på förgasarna? Kan nålventilerna ha fastnat i stängt läge båda två samtidigt? Trycket du bygger upp i slangen skall ju lätta om flottören faller neråt. Det går ju att testa genom att ta lös botten på förgasarna (eller tömma dem genom att rycka pluggen)  utan att du behöver plocka bort dem från bilen. Även nålventilerna går att byta med förgasarna kvar på bilen, det var nån väldigt konstig storlek på muttern, varesig tum eller mm.

 

Jag skulle nog iofs först testat att låta bilen suga friskt bränsle från en dunk, ryck lös slangen på bränslepumpen och sätt den ner i en dunk. Går den bra då kan man gissa på stopp i tanken eller det bakersta bensinfiltret kanske?

 

 

 

Det är inga bekymmer att få fram bränsle till filtret som sitter strax före avgreningen, men trycket byggs upp "efter" blåsan.
Har vart lite annat, men ska dra pluggarna o se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-31 på 12:15, Gravander säger:

Färgen inuti tanken kan lösas upp ibland på vissa tankar å sätta sig i sugröret inne i tanken.

 

Går ju bak blåsa bränsleledningen å göra nytt start försök.  Löser kanske inte problemet men då ser du om du får fram soppa..

 

Soppa kommer fram tills "mottrycket" är för stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, JDW säger:

 

 

 

Det är inga bekymmer att få fram bränsle till filtret som sitter strax före avgreningen, men trycket byggs upp "efter" blåsan.
Har vart lite annat, men ska dra pluggarna o se vad som händer.

 

Har du filterking med

Vattensvskiljande glaskopp på din civilare?

 

Där kan man ju justera trycket om det är för högt eller lågt.

 

Jag undrar om det inte är stopp i flottörhusventilerna? Soppan kommer kanske inte fram. Ryck pluggarna undertill och pumpa så borde det ju komma soppa från dem när du pumpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett "slangfilter" i plast som nu när jag nu tänker på det töms när jag tuggar på startmotorn ett tag, sen kan jag pumpa filtret nästa fullt innan det blir tryck igen?

 

Får se om det blir tillfälle till mek under helgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-08 på 16:21, JDW säger:

Jag har bara ett "slangfilter" i plast som nu när jag nu tänker på det töms när jag tuggar på startmotorn ett tag, sen kan jag pumpa filtret nästa fullt innan det blir tryck igen?

 

Får se om det blir tillfälle till mek under helgen

Jag tycker det låter som att flotörhusventilerna stänger pga flottörhusen är fulla och du får mottryck vilket är normalt, om det sen minskar när du drar runt på starten så verkar iaf det OK tycker jag, låter som brist på gnista eller fel mängd bränsle, kör lite på startgas så hör du om den försöker tuffa igång, alternativt kolla gnista på ett lite mer seriöst sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering

 

Gjorde en attack i söndags o skruvade ur pluggarna, och även om stift #2 (bakifrån) var värst så var stift 1-4 i liknande skick:

IMG_0494.JPG.0190a8233f8f104344f26498f3baa255.JPG

Ingen sotbrygga mellan elektroderna på de andra, men blöta o skitiga. Ganska kraftiga sotavlagringar både på "stiftet" och isoleringen.

 

Stift #5 var däremot vitsotigt, och stift #6, när jag lyckades pillra ur det, var än värre med vitsot... 

 

Med bensinbad och eter från startspray med avtorkning så är de någorlunda rena, dock kom annat emellan så det har inte monterats o provstartat än.

 

Så även om sladden mellan 1-2-3 ignition och tändspolen lossade när jag senast provstartade och jag körde ur ett par batterier i tafatta startförsök så är det inget under att de bakre blivit blöta, men de två främre??

 

Nån med universaltrix för att få i/ur främre stiftet? Nu kör jag med hylsa, förlängare o spärrskaft med ett slag på ett par knäpp...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering

 

Gjorde en attack i söndags o skruvade ur pluggarna, och även om stift #2 (bakifrån) var värst så var stift 1-4 i liknande skick:

IMG_0494.JPG.0190a8233f8f104344f26498f3baa255.JPG

Ingen sotbrygga mellan elektroderna på de andra, men blöta o skitiga. Ganska kraftiga sotavlagringar både på "stiftet" och isoleringen.

 

Stift #5 var däremot vitsotigt, och stift #6, när jag lyckades pillra ur det, var än värre med vitsot... 

 

Med bensinbad och eter från startspray med avtorkning så är de någorlunda rena, dock kom annat emellan så det har inte monterats o provstartat än.

 

Så även om sladden mellan 1-2-3 ignition och tändspolen lossade när jag senast provstartade och jag körde ur ett par batterier i tafatta startförsök så är det inget under att de bakre blivit blöta, men de två främre??

 

Nån med universaltrix för att få i/ur främre stiftet? Nu kör jag med hylsa, förlängare o spärrskaft med ett slag på ett par knäpp...

 

På 2013-09-11 på 08:17, Mikaelsson säger:

Så här såg mina tändstift ut vid kontroll.

 

Har vi några tändstifts experter på forumet?

Vad kan orsaka att nr 4 är så pass sotig?

Och nr 1 är så pass vit?

Eller är det helt enkelt normalt?

 

Jag passade på att ta komp prov på cylindrarna när det ändå var öppet. 12,5 till 13 kg/cm2 på samtliga.(piss-jummen motor)

har inte kollat ventilspel ännu, men det ska jag göra under veckan.

 

Vidare kan jag nämna att sekundärspjället på främre förgasaren hade hakat upp sig i öppet läge. Kanske det är en bidragande orsak.

post-6502-0-57050900-1378879689_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär såg min ut när ena flottöhusventilen (nålventilen) har fastnat i stängt läge. 3 cylindrar fick ingen soppa alls. byt dem båda det är ju ganska billigt. Du kan ju kolla inställningen på nålarna att de sticker ut lika mycket ur kolvarna och att munstyckena sitter lika långt under förgasarnas botten. Funkar med skjutmått.

 

Alternativt är ju punka eller felinställd flottör så det sprutar in soppa hela tiden i en förgasare eftersom flottören aldrig trycker igen nålventilen.

 

3 förgasade verkar gå för snålt och 3 verkar gå för fett.

 

https://www.tatanka.nu/en/product/needle-valve

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prolog

 

På lördagen vart det nån timme över som främst ägnades åt att få i det främre stiftet, sitter ju en konsol o utbuktning som precis gör att mitt spärrskaft med förlängare inte får plats, sen när man väl får dit stift o skaft är slaglängden ca 2 knäpp mellan allt annat...

 

De sista fyra stiften är inga bekymmer....

 

Gjorde ett startförsök utan att göra nåt med förgasarna, det snurrade igång, lite oroväckande svart rök, och det gick inte att få tillbaka choken... Visade sig att när jag drog tändkablarna så hade chokewiren kommit i spänn, nåväl efter att det fixats, ny start o ut o provköra.

 

Efter avkylning ny kallstart i dag, och det startade ua, ingen anmärkningsvärd rök ur avgasröret även om det inte riktigt känns som det är full kraft, så det är antagligen fortsatt nåt med främre burkarna?

 

Nån som har ett tips på bästa verktyg för främre stiftet?

 

Tack för tips o hejjarop!

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. jag har ett spärrskaft som är ledad.

Bakom själva spärrskaft huvudet. Inte så man kan vinkla det upp och neråt. utan så man kan vrida det runt axeln till spärrskaft armen. Det blir lite kortare. Men man får ett bra tag och i vissa lägen nästan mer kraft i draget när man skall lossa något. Med det en förlängare och en vanlig sådan vinkel till hylsnyckel satsen. Har jag ej upplevt det svårt att varken få loss eller dit .

Typ detta fast 1/2 tum

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/sparrhandtag/sparrhandtag-38-2000019063

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...