Gå till innehåll

Ingen el i hytten


MACKE

Rekommendera Poster

Hej, 

 

jag har köpt en TGB 13 som har stått ganska länge. Har ingen funktion på instrumentpanelen typ torkare/fläkt/lampor förutom att den röda laddlampan lyser när tädningen är på. 

Det har ärgat och rostat en del i säkringshållaren så ser inte bra ut. är det vanligt på dom här bilarna?  Vart går inkommande strömkabel in i hytten? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömmer går från batteriet till startmotorn. De använder startmotorns + pol som kopplingspunkt. Därifrån går matningen till säkrings dosan. Om jag minns rätt så är matar sidan den som är mot passagerare stolen och utmatning de som går mot framrutan. .

På undersidan av säkrings hållarna är det byglat så en kabel kan mata flera säkringar.. Det är några kontakstycken på vägen till instrument brädan. Kolla även om de ärgat. Lätt hänt att regnvatten läcker igenom listerna då regnvatten saknar ytspänning kryper det in lättare. Och kontakstycken kan lätt bli blöta då med snabbare korrigon på dem. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macke. Visa lite bilder på din vagn.

  Har hört att du kört på BMK men inte varit där då.

 Lägg upp bilder i tråden "VISA UPP DIN TGB 11/13/20" här. Eller en projekt tråd kanske?.  

 

Vet ju hur bra projekttråd du hade på din moddade Suzuki med V8 som du skrev om på 4x4sweden förr. När du hade garaget här i Nynäshamn. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha "körde" rättare sagt. Kom ut ett par hundra meter 2 gånger innan den började strula. Är en sliten radiobil utan skåp, med bucklig hytt. Ska försöka jaga tag i en fin hytt och sen svetsa ihop ett enkelt flak. Det kommer nog en tråd framöver. 

 

Ok, bra tips det också. tack :)

 

Går det att få igång funktionerna på instrumentbrädan även om hytten är lös? Om man kopplar på kabeln på ett batteri istället för startmotorn. Så slipper man kanske köpa grisen i säcken...

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja klart det går. dock får du säkert missvisande på tank och svårt att kolla temp mm, men torkare och belysning mm borde gå att kolla, ja lite beroende på hur de plockat av hytten. Om kablarna är klippta eller lossade, 

alltid lika tråkigt att börja på en med klippta stammar och kablar.

Har bytt hytt 2 gånger på TGB 13 Men har haft sådan tur att jag fått plocka loss den ena själv, och den andra hade Gripen plockat av, ja eller börjat med, sedan hjälptes vi åt med resterande. och där var enbart kabeln vid dosan bak på ramen klippt.vilket bara gav huvudbry år bakljus och elen till släpvagna utaget mm, Löste det tillsammans med medlemmen TGB22, och långa kablar på multimetern så vi kunde ringa dem och få till både vanligt lyse och mörker belysning

Det som gav mej huvudbry den gången var att konvertera från plåt till aluzink. lite olika elschema på dem. Lösningen trillade ur en av pärmarna med reservdels nummer när jag köpt reparations handböcker och reservdels nummer . den hade hamnat där i ställer för i rephandböckerna ;),  Den finns nu att ladda ner här. skall dock scanna om den och göra rätt, den vart felvänd, och det ordnade sej ej fast jag vände på dem i redigerings programmet och sparade om dem o pdf format. Samt att jag skall få de 5 sidorna på en länk och ej 5 under länken elschema aluzink

Utan den hade det blivit att ringa varje kabel, då färg och kabel nr inte stämde 100 % överens.

 

Men är det vettigt gjort så skall du kunna testa, 

Mörker belysnings brytaren är som de skriver en vanlig fel källa, och är ej panelen jordad, så fungerar inget, när man skruvar loss den, då jordar den i skruvarna, så vid test kan man vara tvungen att dra en jord kabel från själva metallplattan som instrument mm sitter och till jord, för att få vissa saker att fungera.

 

Kan du precisera mer exakt vad som en fungerar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som fungerar är att laddlampan tänds när jag slår på tändning. Allt annat är dött. Hade varit schysst att få igång torkare, fläkt/värme och framlampor. Baklampor har jag inga för hela "bakljusbalken" är bortkapad. Och har inte lagt märke till nån kopplingsdosa bak så den är nog också bortklippt. 

 

Har bilen ståendes 6 mil bort så får kolla mörkerbrytaren först. Panelen är fastskruvad som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...